دلخوش

جایگزینی طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی محصولات کشاورزی که هم اکنون روی دو محصول جو و ذرت و به صورت آزمایشی روی گندم اجرایی می شود، راهکاری است برای پشتیبانی از تولیدکننده و کشاورز تا بتوان از این طریق با مشکلات ساختاری این حوزه مقابله کرد. 

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: سابقه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا موفقیت آمیز است و می توان امیدوار بود با اجرای طرح هایی همچون "قیمت تضمینی" در آینده بتوانیم محصولات بیشتری از طریق بورس کالا عرضه کنیم. 

سید کاظم دلخوش گفت: سابقه عرضه محصولات در بورس خیلی طولانی نیست و بورس کالا در اقتصاد ما جوان است؛ اما مکانیسم بورس کالا در همین مدت کوتاه توانسته اثرات مثبتی بر بازارها بگذارد و در مجموع عملکرد بورس موفق ارزیابی می شود.

وی با بیان اینکه سازوکار سنتی، شفاف نبودن آمارها و حضور پر قدرت واسطه ها در بخش کشاورزی باید جای خود را معاملات بورس دهد، افزود: محصولات از طریق بورس کالا می توانند راحت تر در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرند، اما در این زمینه باید اطلاعات کامل در اختیار تولیدکنندگان و از طرفی بورس کالا قرار دهیم.

به گفته دلخوش عرضه محصولات کشاورزی دربورس کالا علاوه بر شفافیت دادوستدها، واقعی شدن قیمت ها و امکان سنجش نیاز داخلی به کالاها با توجه به شفافیت آماری، باعث پیشرفت بورس کالا هم می شود که این موارد در نهایت به نفع اقتصاد کشور است.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به نقش بخش خصوصی گفت: برای آن که بتوانیم در عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا موفق باشیم باید وظایف و نقش بخش خصوصی را پررنگ کنیم. در این بین دولت باید دست بخش خصوصی را بازگذاشته و خدماتی را در راستای تسهیل عرضه کالاهای کشاورزی در بورس فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر وزارت جهادکشاورزی در راستای حمایت از عرضه کالاها از جمله گندم و زعفران و پسته در بورس کالا بیان کرد: دولت پس از فراهم کردن شرایط عرضه این محصولات در بورس و ارائه مشوق هایی برای حضور فعالان کشاورزی در بورس، براساس قانون باید جنبه نظارت داشته باشد و سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد عمل شوند.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از رسالت های اصلی بورس کالا، ایجاد شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی است و به طور حتم با ورود کالاهای قابل معامله در بورس کالا می توان به ایجاد رقابت سالم در اقتصاد کشور کمک کرد. 
دلخوش در پایان تاکید کرد که جایگزینی طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی محصولات کشاورزی که هم اکنون روی دو محصول جو و ذرت و به صورت آزمایشی روی گندم اجرایی می شود، راهکاری است برای پشتیبانی از تولیدکننده و کشاورز تا بتوان از این طریق با مشکلات ساختاری این حوزه مقابله کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها