کشاورزی

اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم از سال اینده علاوه بر اینکه به مشکلات کشاورزان برای دریافت سریع مطالباتشان خاتمه می دهد به همسویی قیمت با کیفیت گندم، نظارت بیشتر دولت، کاهش بار مالی دولت، شفافیت معاملات، کاهش ریسک معامله، انعطاف در انتخاب محل برای خرید و مدیریت حجم تولید با توجه به عرضه و تقاضا منجر می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد میقانی‌نژاد، معامله‌گر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص مزایای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا گفت: در اجرایی شدن ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، سیاست قیمت تضمینی برای دو محصول جو و ذرت از سال ۹۴ جایگزین سیاست خرید تضمینی شد.

وی افزود: سیاست خرید تضمینی بار مالی سنگینی را بر دولت تحمیل می کند. این در حالی است که، تنها در سال ۹۵ دولت ملزم شد ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و ۲۵۶۰ میلیارد تومان از محل انتشار اوراق در سیاست خرید تضمینی گندم هزینه کند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: با توجه به چنین مواردی دولت تصمیم گرفته است که گندم را همانند دو محصول ذرت و جو در راستای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه کند.

این معامله‌گر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی گفت: از مزیت‌های عرضه گندم در بورس کالا می‌توان به همسویی قیمت با کیفیت گندم، نظارت بیشتر دولت، کاهش بار مالی دولت، شفافیت معاملات، تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان، کاهش ریسک معامله، انعطاف در انتخاب محل برای خرید و مدیریت حجم تولید با توجه به عرضه و تقاضا اشاره کرد.

میقانی‌نژاد اذعان داشت: میزان عرضه و حجم معاملات محصول گندم در سال جاری با رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته در بورس کالا نشان از موفقیت و استقبال فعالان بخش کشاورزی از این طرح دارد. در گذشته دولت مجبور به پرداخت کل هزینه‌های خرید گندم از کشاورزان بود که این موضوع بار مالی سنگینی را به دولت تحمیل می‌کرد اما با عرضه محصول گندم در بورس کالا دولت تنها موظف به پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت خرید تضمینی است این مزیت علاوه بر کاهش بار مالی برای دولت، تسریع در پرداخت مطالبات به کشاورزان را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از دیگر مزایای خرید گندم در بورس کالا می‌توان انعطاف خریداران در انتخاب مراکز خرید (سیلوهای گندم) اشاره کرد؛ این مزیت این امکان را فراهم می‌کند که خریداران از هر نقطه از کشور که تمایل دارند بدون مراجعه حضوری می‌توانند گندم مد نظر خود را خریداری نمایند.

میقانی‌نژاد اظهار داشت: ارائه گندم در بورس کالا باعث شفافیت و اشکار شدن حجم واقعی تقاضا و عرضه می‌شود که این امکان را برای مسوولان و مدیران فراهم می‌کند با توجه به این تقاضا نسبت به مدیریت حجم تولید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

وی افزود: همچنین عرضه گندم در بورس کالا با توجه به اینکه در هنگام خرید می‌بایست محل دریافت و تخلیه محصول مشخص شود این امکان برای نهادهای ناظر مهیا شده است که در این رابطه نظارت دقیق‌تر و کنترل بیشتری داشته باشند.

این معامله‌گر کالایی کارگزاری بانک کشاورزی عنوان کرد: در بورس کالا اگر گندمی کیفیت بالاتری دارد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود که این باعث مشخص شدن تفاوت بین گندم‌های با کیفیت و بی‌کیفیت است. 

این کارشناس در پایان گفت: مواردی همانند وجود انبارهای کافی در سطح کشور با استانداردهای لازم مورد نظر بورس کالا و خریداران گندم، شرح وظایف دقیق و مشخص ارکان بازار از جمله بورس، کارگزار، بازارگردان، سازمان برنامه و بودجه و شرکت مادر تخصصی بازارگانی دولتی به عنوان متولی و نماینده کشاورزان و تمهیدات مناسب برای فعال کردن طرف تقاضا از نکات حائز اهمیت در اجرای طرح قیمت تضمینی خواهند بود.

منبع: تعادل

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها