مس

آمار معاملات ۱۲ هزار تنی مس در آذر ماه سال جاری در حالی به‌دست آمد که طی ماه‌های گذشته در بیشترین میزان معاملات، رقم ۹ هزار تن به‌دست آمد و این میزان معامله در آذر ماه حاکی از آن است که بازار مس کشور تا حدی بهبود یافته است و متقاضیان، خواهان خرید بیشتر محصولات مسی هستند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نوسانات قیمت‌های جهانی مس طی یکی دو ماه اخیر هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده بود. از یک سو قیمت مس پس از چندین سال به بالای ۷ هزار دلار در هر تن رسید و تولیدکنندگان پس از مدت‌ها شرایط خوبی را به‌واسطه این قیمت‌ها تجربه می‌کردند؛ از سوی دیگر مصرف‌کنندگان در عین اینکه خواهان خرید مس بیشتر از بازار بودند، قیمت‌های جهانی را بالا تصور می‌کردند و همین امر توقف هایی را در روند رو به رشد قیمت مس در بازارهای جهانی به‌وجود آورد.

با این حال مس همچنان در مرزهای بالای قیمتی قرار دارد و این شرایط باعث شده که مس به‌عنوان یکی از فلزات برتر سال ۲۰۱۷ لقب گیرد که بیشترین میزان رشد را تجربه کرده است. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار مس، هر چند که این فلز فراتر از حد تصور قیمتی عمل کرده است، اما روند رو به رشد آن همچنان در بازار ادامه خواهد داشت.

معاملات مس در ایران نیز با کش و قوس‌های فراوانی همراه است. از یک سو در ۶ ماه ابتدایی سال به‌دلیل محدودیت در تولید کاتد و تغییر خط تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، میزان عرضه این فلز به زعم مصرف‌کنندگان محدود شده بود و به همین دلیل میزان معاملات از ۸ تا ۹ هزار تن در هر ماه فراتر نمی‌رفت. اما حتی پس از بازگشت شرایط تولید شرکت ملی مس ایران به وضع سابق و حتی واردات کاتد، تغییری در شرایط تقاضا و معاملات رخ نداد تا اینکه در آذر ماه سال جاری میزان معاملات مس تا حدی بهبود یافت.

طی آذر ماه بیش از ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت.این در حالی است که حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند.

در این میان بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن سبد مس کاتد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن تقاضا وجود داشت و در نهایت ۱۰ هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. علاوه بر این، مفتول نیز از سوی تولیدکنندگان به میزان ۴ هزار و ۹۰۰ تن عرضه شد که در مقابل این محصول تنها حدود ۲ هزار ۵۰۰ تن تقاضا وجود داشت و در نهایت این محصول نیز به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ تن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها