آلومینیوم

قیمت هر تن آلومینیوم پس از افت به زیر سطح ۲ هزار دلار به‌ازای هر تن، روند صعودی را پیش گرفت؛ از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت آلومینیوم در این برهه، علاوه بر نزدیک شدن آن به سطوح حمایتی ۱.۹۵ هزار دلار بر تن، بهره‌مندی از افت ارزش دلار آمریکا بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت هر تن آلومینیوم  در ۲ ماه پایانی سال ۲۰۱۷، با انتشار اخباری که حاکی از عدم تأثیر مورد انتظار از برنامه‌های کاهش ظرفیت چین داشت، روندی نزولی پیش گرفته بود. با این حال از اواسط ماه پایانی، دسامبر، با نزدیک شدن به سطح حمایتی، روندی نزولی پیش گرفت به‌طوری که حتی در روزهای پایانی سال گذشته توانست سطوح بیشینه‌ای که طی سال ۲۰۱۷ کسب کرده بود را دوباره بازیابی کند و حتی از مرز ۲.۲۵ هزار دلار به‌ازای هر تن عبور کند.

این در حالی بود که در طول سال ۲۰۱۷، مجموعا بیش از ۱۱.۵ میلیون تن از ظرفیت تولید آلومینیوم چین یا به‌طور کامل از رده خارج شد یا تا اواسط ماه مارس ۲۰۱۸ فعالیت آن متوقف شد. در همین حین نیز تولید آلومینیوم چین در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷، به‌طور متوالی روندی نزولی را طی کرد؛ هر چند که مقدار تجمعی آن نسبت به سال ۲۰۱۶ بیشتر بود. این امر از آن‌جا ناشی می‌شد که بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های از رده خارج شده را ظرفیت‌های قدیمی که بلااستفاده باقی مانده بودند تشکیل می‌داد.

روند تغییرات قیمت نقدی هر تن آلومینیوم به همراه نوسانات موجودی این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن نشان می دهد که قیمت هر تن آلومینیوم پس از افت به زیر سطح ۲ هزار دلار به‌ازای هر تن، روند صعودی را پیش گرفت؛ از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت آلومینیوم در این برهه، علاوه بر نزدیک شدن آن به سطوح حمایتی ۱.۹۵ هزار دلار بر تن، این بود که از افت ارزش دلار آمریکا بهره‌مند شد.

در مجموع طی ۲۰ روز پایانی سال گذشته (۲۰۱۷) قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن حدود ۱۲.۶ درصد رشد کرد که عمدتا ناشی از افت ۲.۱ درصدی ارزش دلار طی این دوره بود؛ به‌طوری که به زیر ۹۱ واحد رسید. در همین حین که قیمت آلومینیوم در پایان سال به سطح مقاومتی خود نزدیک شد، و در عین حال نیز شاخص ارزش دلار به حالت تقریبا ثابتی رسید، قیمت آلومینیوم افت پیدا کرد. طی ۲ هفته گذشته از سال جاری، شاخص ارزش دلار عمدتا بین ۹۱ تا ۹۲ واحد در نوسان بوده است. گفتنی است که همچنان بازار به‌دلیل عدم برآورده شدن انتظارات از برنامه‌های کاهش ظرفیت چین، قیمت آلومینیوم به محض افزایش یافتن تحت فشار قرار گرفته و با افت همراه می‌شود.

در حال حاضر آمارهای منتشر شده از تولید و صادرات چین، تا پایان ۱۱ ماه ابتدای سال ۲۰۱۷ در دسترس است و بسیاری از فعالان بازار مترصد به آخرین آمارهای تولید و تجارت چین در ماه دوازدهم هستند که بلکه بتواند بخشی از انتظارات را برآورده کند؛ هر چند با توجه به اینکه تولید تجمعی چین طی ۱۱ ماه ابتدایی ۲۰۱۷، حدود ۱.۷ درصد بیشتر از دوره مشابه از سال ۲۰۱۶ بوده است، چنین امری دور از ذهن می‌نماید. بدین ترتیب انتظار می‌رود که در هفته آتی نیز قیمت آلومینیوم با اندکی کاهش نسبت به هفته‌های پیش، به زیر سطح ۲.۲ هزار دلار بر تن تنزل یابد.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها