امینی

یک نماینده مجلس گفت: با توجه به مشکلاتی که طرح خرید تضمینی گندم برای کشاورزان دارد، به نظر می رسد که سیاست قیمت تضمینی که به عرضه گندم در بورس کالا مرتبط است می تواند به مشکلات کشاورزان به خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات آنها پایان دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، چند ماهی است که سازوکار عرضه گندم به روش سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا مطرح شده است و وزیر جهاد کشاورزی نیز از عرضه بخشی از گندم کشور در بورس کالا طی سال جدید خبر داده است. این امر در شرایطی است که کشاورزان هر ساله از تاخیره در پرداخت وجوه خود در طرح خرید تضمینی گندم گلایه می کنند که به نظر می رسد دولت قصد دارد با اصلاح نظام خرید تضمینی هم به شیوه ای کارآمدتر از کشاورزان و تولید حمایت کند و هم از در صرف هزینه های کلان در خرید تضمینی صرف جویی کند.

در همین خصوص نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی به مزایای عرضه گندم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: گندم یک کالای استراتژیک بوده و عرضه این محصول به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران به نفع گندم‌کاران است.

سید حمزه امینی با بیان اینکه خرید تضمینی با همه مشکلاتی که دارد اما طی سال‌های گذشته به دلگرمی گندمکاران تبدیل شده است، تصریح کرد: خرید تضمینی گندم که طی سالیان گذشته اجرا می شود، یک دلگرمی مناسبی به کشاورزان از بابت دریافت نقدینگی ایجاد کرده است اما در این بین دیرکرد در پرداخت مطالبات کشاورزان به خصوص در چند سال اخیر آنها را نگران کرد و موجب نارضایتی کشاورزان شده است؛ از این رو دلگرمی واقعی برای کشاورزان، پرداخت به موقع مطالبات آنهاست که از طریق بورس کالا می تواند به این مهم دست یافت.

امینی افزود: این در حالی است که عرضه گندم به روش قیمت تضمینی در بورس کالای ایران می تواند به نفع کشاورزان باشد و دغدغه و نگرانی آنها را رفع کند زیرا در این روش کشاورزان ظرف ۳ روز کاری عمده پول خود را دریافت می کنند و تنها مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می شود؛ به این ترتیب کشاورزان با دریافت حدود ۷۰درصد وجه خود می توانند علاوه بر جبران هزینه های خود، برای کشت بعد آماده شوند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: عرضه گندم در بورس کالا در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی انجام خواهد شد و این اقدام، راهکاری برای کاهش نگرانی گندم کاران بوده و می تواند به نفع دولت و کشاورزان باشد.

وی در پایان با اشاره به اجرای موفق سیاست قیمت تضمینی ذرت و جو طی دو سال گذشته اظهار کرد: به عنوان یک گندم‌کار، دغدغه کشاورزان را می‌دانم و بنده هم مانند سایر مسوولان و کشاورزان امیدوار هستم بتوانیم با اجرای سیاست قیمت تضمینی و بهره گیری از بازار مدرن بورس کالا به اصلی ترین خواسته کشاورزان یعنی پرداخت به موقع مطالبات، پاسخ مناسبی دهیم.

منبع:سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها