روی

بهای روی در بازارهای جهانی روز سه شنبه به بالاترین سطح ده سال اخیر افزایش یافت. در همین زمینه، موجودی ثبت شده قابل فروش در LME نیز برای دومین بار در ماه جاری میلادی با کاهش شدیدی مواجه شد تا به پایین ترین سطح در چند سال اخیر برسد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گذشته از این موارد، انتشار داده های تجاری چین مربوط به میزان واردات و مصرف روی در سال ۲۰۱۷ حاکی از رشد بالای ۵۰ درصدی واردات این کشور بود و موجب شد تا قیمت ها هفته خود را با نمایی صعودی آغاز کنند.

بهای روی در بازارهای جهانی

بهای روی، امروز چهارشنبه، در بازار لندن همچنان در حوالی ۳۵۰۰ دلار در هر تن داد و ستد می شود. این در حالیست که روز گذشته فلز روی رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کرد و به بالاترین قیمت از جولای ۲۰۰۷ رسید. قیمت روی در بازار لندن با ۴.۹ درصد افزایش نسبت به روز گذشته تا ۳۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت ارتفاع گرفت در حالی که پرمیوم آن برای شانگهای و روتردام بدون تغییر باقی ماند.

اختلاف آربیتراژ لندن به شانگهای منفی ۱۳۱ دلار و ۵۵ سنت یا حدود منفی ۸۳۴ یوآن بود. بهای روی در بازار شانگهای نیز رشدی ۳.۱۳ درصدی را تجربه کرد و به ۴۰۹۵ دلار و ۴۵ سنت برای هر تن افزایش یافت.

اگر روند تغییرات قیمت و موجودی روی را در یک بازه پنج ساله بررسی کنیم، مشاهده می کنبم که قیمت در بالاترین سطح و موجودی فیزیکی در پایین ترین سطح پنج سال اخیر قرار دارد. موجودی فیزیکی روی در انبارهای LME از سال ۲۰۱۳ که معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود در یک روند نزولی نسبتاً شدید قرار دارد، بطوریکه امروز به ۱۷۶ هزار و ۲۷۵ تن رسید که نسبت به روز قبل کاهش بیش از ۲ درصدی را نشان می دهد.

بررسی آماری میزان تولید و عرضه روی در پنج سال اخیر

این رشد بی سابقه که بیشتر از ۸۱ درصد است تحت تاثیر دو عامل اصلی کاهش شتاب عرضه و افزایش میزان تقاضا قرار دارد. زمانی که گلینکور در نوامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد برای حمایت از قیمت روی ظرفیت تولید معادن خود را در امریکای جنوبی، قزاقستان و استرالیا تا ۵۰۰ هزار تن در سال کاهش می دهد، بسیاری از تحلیلگران منتظر بودند که بهای این فلز در بازارهای جهانی افزایش یابد.

داده های گروه بین المللی روی و سرب حاکی از آن است که میزان تولید روی طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ از سطح ۱۲ میلیون و ۵۹۵ هزار تن به ۱۳ میلیون و ۶۵۶ هزار تن رسیده در حالی که داده های ۱۰ ماهه ۲۰۱۷ از تشدید کمبود عرضه در بازار خبر می دهد. بر این اساس میزان کمبود عرضه در یازده ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۸۵ هزار تن برآورد شده که نسبت به کمبود ۲۰۶ هزار تنی دوره مشابه سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۵ درصد جهش را تجربه کرده است. میزان تولید در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۷ معادل ۱۲ میلیون و ۵۰۹ هزار تن است، که در مقایسه با مدت مزبور در سال ۲۰۱۶ که ۱۲ میلیون و ۵۴۲ هزار تن بود، ۳۳ هزار تن کاهش نشان می دهد.

بررسی داده های مصرف روی از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷

از طرف دیگر مصرف روی در صنعت نیز از مباحث مهم است. بر اساس گزارش سالانه گروه بین المللی مطالعات روی و سرب، میزان مصرف روی در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تن بوده که با رشد ۱۱.۹ درصدی طی پنج سال، در سال ۲۰۱۶ به ۱۳ میلیون و ۸۱۶ هزار تن رسیده است. بر این اساس در ۱۰ ماهه نخست ۲۰۱۷ نیز همچنان با روند افزایشی نسبت به دوره مشابه قبلی مواجه بوده، بطوریکه سطح مصرف به ۱۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تن رسیده که ۱.۹ درصد از ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ بیشتر است. این گزارش همچنین نشان می دهد که میزان مصرف در اروپا و امریکا مشابه سال قبل از آن بوده ولی در چین ملاحظه می شود که مصرف ۲.۱ درصد رشد کرده است.

بر اساس داده های انجمن جهانی سرب و روی، ۵۰ درصد کاربرد فلز روی در فرایند گالوانیزه کردن انواع ورق های فولادی است. ۱۷ درصد در قالب ریزی، ۱۷ درصد در تولید آلیاژهای برنزی و برنجی، ۶ درصد در صنایع دارویی به کار می رود و سایر مصارف روی حدود ۱۰ درصد است. همچنین قابل توجه است که مصرف ورق های گالوانیزه در صنایع ماشین سازی، کشتی سازی و زیرساخت های صنعتی است. بر این اساس روشن است که همبستگی مثبتی بین افزایش مصرف فولاد و افزایش مصرف مثرف روی وجود دارد.

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، میزان مصرف انواع محصولات فولادی جهان در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۴۴۲.۵ میلیون تن بوده که ۴۶ درصد آن سهم چین و جمعاً ۶۰ درصد، سهم کشورهای آسیایی است. تقاضای محصولات فولادی بر اساس داده های موجود اندازه گیری میزان مصرف مشخص فولاد در سال ۲۰۱۶ به سطح ۱۵۱۵ میلیون تن افزایش یافته و داده های اولیه سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که این رشد در سال گذشته نیز وجود داشته و به ۲.۵ درصد می رسد. بر این اساس می توان تخمین زد که میزان مصرف فولاد در ۲۰۱۷ رقمی بالاتر از ۱۵۵۶ میلیون تن باشد. این رقم نشان دهنده جهش نسبی مصرف فولاد در سال ۲۰۱۷ است که با توجه به افزایش رشد اقتصاد جهانی در سطح معقولی قرار دارد.

داده های چین سوخت پرواز قیمت در هفته ی جاری

جالب توجه اینجاست که سهم مصرف انواع محصولات گالوانیزه در چین به عنوان مصرف کننده ی نیمی از فولاد جهان طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ افزایش داشته و از حدود ۳۹ درصد به بیش از ۵۲ درصد رسیده است.

براین اساس رشد مصرف روی در صنایع فولادی هم با روندی افزایشی مواجه است. البته باید توجه داشت که داده های جدید چین که نشان دهنده کاهش تولید و افزایش واردات این کشور است بر هیجان بازار در شروع آخرین هفته ی ژانویه افزوده است. بر اساس داده های تجاری چین که روز دوشنبه منتشر شد، میزان واردات فلز روی به این کشور در مقایسه با سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۹ درصد افزایش یافته و میزان واردات کنسانتره رشد ۲۱.۸ درصدی را تجربه کرده است. تازه ترین داده های تجاری چین نشان می دهد که این کشور در سال قبل ۶۷۶ هزار و ۲۹۹ تن روی تصفیه شده وارد کرده، در حالی که در سال ۲۰۱۶ این رقم معادل ۴۲۴ هزار و ۴۴۰ تن بوده است. همچنین میزان واردات سنگ روی و کنسانتره نیز در سال ۲۰۱۷ معادل ۲.۴ میلیون تن بوده که نسبت به ۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ رشد داشته است.

بر اساس این داده ها بازار روی در مسیر افزایش تقاضا است، در حالی که عرضه با توجه به تعلیق بخشی از ظرفیت های معدنی با آهنگ بسیار کندتری در حال رشد است. لذا می توان انتظار داشت که کمبود عرضه حداقل تا سه ماهه سوم سال جاری موتور محرک قیمت روی در بازارهای جهانی باشد.

علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها