مس.jpg

در شرایطی که بازارهای جهانی در پایان هفته با کاهش قیمت سهام شرکت های فلزی معدنی دچار یک اصلاح دسته جمعی شدند، آخرین داده های متال بولتن و پلاتس نشان می دهد که کاهش قیمت فلزات اساسی بر خلاف هیجان منفی بازارها آنچنان هم اساسی نبوده و کماکان بسیاری از موسسات سرمایه گذاری و بانک ها چشم انداز مثبتی را برای قیمت کامودیتی ها در ادامه سال ۲۰۱۸ میلادی متصورند و افت قیمت کنونی را تنها یک اصلاح کوتاه مدت تلقی می کنند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،بهای هر تن مس طی دو روز پایانی هفته به ترتیب با کاهش ۱.۲ درصد و نزدیک به یک درصد در بازار لندن همراه شد و تا ۷۰۷۶ دلار پایین آمد. این در حالی بود که بسیاری کاهش تقاضا و افت قیمت های داخلی چین را عامل اصلی کاهش قیمت های جهانی مس می دانند. قیمت مس در بازار آتی شانگهای نیز افت ۱.۷ درصدی داشت و با رسیدن به ۷۹۹۷ دلار ازکانال ۸۰۰۰ هزار دلاری به زیر کشیده شد. این در حالی است که روند افزایشی موجودی انبارهای LME از هفته قبل متوقف شد و در آخرین گزارش انبارها موجودی به ۳۰۴ هزار و ۶۷۵ تن رسید که حاکی از کاهش ۵ هزار تنی است. با این حال کاهش حجم معاملات که عمدتاً ناشی از بهبود شاخص دلار است موجب تشکیک سرمایه گذاران در بازار کامودیتی ها شده است.

نگاهی به عوامل موثر در نوسانات قیمت مس

بازبینی بازار مس از دو منظر کوتاه مدت و بلند مدت نشان می دهد که نوسانات مس در یک ماهه اخیر، ناشی از تاثیرگذاری عوامل متعددی است که به سه دسته قابل تفکیک است.بخشی از نوسانات کنونی، ناشی از هیجان بازار است و به عنوان سویه های رفتاری در بازه های زمانی کوتاه مدت از آن یاد می شود. بر این اساس، روند صعودی پس از یک دوره نزولی موجب تقویت انتظارات فراتر از واقعیت شد.

به دنبال آن با شدت گرفتن تقاضای سفته بازان در روند صعودی برای کسب سود کوتاه مدت، همراه با رکورد شکنی قیمت چندسال اخیر، هیجان بازار در کوتاه مدت افزایش یافت که با ظاهر شدن فاکتورهای بنیادی به سرعت رنگ باخت و دوباره به سمت شرایط معقول بازگشت.

 بخش دیگری از این نوسان، ناشی از شرایط خاص بازارها و کاهش شاخص دلار به پایین ترین سطح سه سال اخیر است. کاهش شاخص دلار به دلیل نگرانی ها از بابت امکان ادامه سیاست افزایش نرخ بهره با توجه به پشتیبانی نکردن داده های اقتصادی امریکا از رسیدن به تورم هدفگذاری شده روی داد.

 شاخص دلار در آخرین روز معاملاتی بازارها با اعلام داده های جدید دستمزد و اشتغال خود را تا ۰.۷ درصد بالا کشید و موجب افزایش فشار بر کامودیتی ها شد. این دو بخش تاثیرات مداوم کوتاه مدتی بر قیمت دارند. بخش سوم و آخر مربوط به علل بنیادی است که ساختار بازار مس را شکل داده اند. این بخش در چارچوب بررسی های بلندمدت جا می گیرد و دورنمای مسیر مس را در یکسال تا پنج سال آینده ترسیم می کند. برجا بودن چالش های عرضه و ادامه رشد تقاضا در سال میلادی جدید، کلیت این بخش را تشکیل می دهد.

شرایط بنیادی قدرتمند در بازار مس

دسته بندی عوامل موثر بر نوسانات مس به این سه دسته از آن جهت اهمیت دارد که بر اساس آن می توان نوسانات چند روز اخیر این فلز با ارزش را درک کرد. قیمت مس از اواسط ماه دسامبر میلادی یعنی از حوالی آذر ماه شروع به رشد کرد. ورود صندوق های بزرگ در آستانه انتشار گزارش های سالانه شرکت های معدنی و سودآوری قابل توجه آن ها موجب برانگیخته شدن سفته بازان شد و سوخت اولیه صعود قیمت ها را فراهم کرد.

از سوی دیگر، افزایش مصرف جهانی به ویژه در چین با رشد ۱۹ درصدی واردات قراضه مس و رشد ۲۸ درصدی تولید کنسانتره موجب شد تا قیمت ها با سرعت و شتابی بیش از حد انتظار، افزایش یابند. به همین دلیل مس توانست با لمس ۷۲۰۳ دلار برای هر تن، به بالاترین سطح قیمتی چندسال اخیر دست یابد. با این وجود مشخصاً فشار هیجانی تقاضا خود را با افزایش موجودی انبارها نشان داد و موجب شد تا تب قیمت ها قدری فرونشیند و سرمایه گذاران برای اتخاذ موقعیت های خرید قدری احتیاط به خرج دهند. چرا که بسیاری از خریداران با ادامه رشد موجودی های فیزیکی از قیمت های پیشنهادی خود کاستند و همین امر موجب کاهش قیمت ها در سطح جهانی شد. در حال حاضر آخرین موجودی ثبت شده در بازار کامکس نیویورک حاکی از آن است که سطح موجودی انبارها در امریکا پس از آنکه دوشنبه گذشته با رسیدن به ۲۲۰ هزار و ۴۴۹ تن به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۱۴ رسیده است. با این وجود عوامل بنیادی به آن اندازه قدرتمند ظاهر شده اند که کماکان از قیمت ها حمایت می کنند.

تغییرات بنیادی در تقاضا و عرضه چین

در حال حاضر چین به عنوان بزرگترین واردکننده مس دنیا در کانون تاثیر بر بازار و توجه تحلیلگران قرار دارد و داده های تجاری این غول اقتصادی نشان می دهد که واردات انواع قراضه در سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و واحدهای ذوب به سمت واردات مس متخلخل گرایش یافته اند. به طوریکه طی یازده ماه نخست سال ۲۰۱۷ میزان واردات مس آند و مس متخلخل جمعا بالغ بر ۷۳۱ هزار و ۳۳۹ تن شده که نسبت به دوسال قبل از آن رشد ۵۴ درصدی را نشان می دهد و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که با ادامه اجرای سیاست های حفظ محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا در سال ۲۰۱۸ ، ممنوعیت های وارداتی اعمال شده میزان واردات قراضه را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد و این کاهش واردات می تواند منجر به تشدید کمبود عرضه مس در چین شود. کمبودی که بین ۳۳۰هزار تن تا ۵۰۰ هزار تن تخمین زده می شود و از طرف دیگر واحدها از مس آند و متخلخل بعنوان جایگزین استفاده خواهند کرد و همین امر می تواند واردات آن ها را بر یک میلیون تن بالغ گرداند.

نکته حایز اهمیت دوم این است که بسیاری از تحلیلگران بازار مس بر این نظرند که در میان مدت و بلند مدت شاهد یک انقلاب در صنعت خودروهای برقی خواهیم بود و در حال حاضر چین بعنوان بزرگترین بازار خودرو جهان در صدر سرمایه گذاران این نوآوری قرار گرفته است. رشد تولید خودروهای برقی می تواند تقاضای مس را تا ۲.۳ برابر در مرحله ی اول افزایش دهد و موجب می شود سرعت رشد تقاضا از عرضه پیشی بگیرد و این مهم کمبود عرضه ی کنونی را تشدید خواهد کرد.

بررسی شرایط عرضه بر اساس روند سرمایه گذاری تولیدکنندگان

بر اساس گزارش بلومبرگ، تراکنش های مالی شرکت های معدنی حوزه مس که نشان دهنده فعالیت سرمایه گذاری آن در ژانویه امسال است، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که بالاتر از سال های گذشته است و بنظر می رسد که رسیدن قیمت ها به قله هفت سال اخیر موجب شده تا اشتیاق شرکت ها نیز برای سرمایه گذاری مجدد احیا شود.

ولی فعالان اصلی بازار مس می گویند که رشد قابل توجهی را که منجر به افزایش تولید و عرضه شود نمی بینند. مجموع سرمایه گذاری تولیدکنندگان مس دنیا در سال ۲۰۱۷ تنها ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با رقم ۱۲۹ میلیارد دلاری ۲۰۱۶ به کمتر از نصف رسیده است. همینطور میزان تراکنش سرمایه ای شرکت ها نیز طی دوسال گذشته از رقم ۳.۰۳ میلیارد دلار به ۱.۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ تنها گلینکور یک قرارداد ۷ میلیارد دلاری منعقد کرد و ارزش مجموع سرمایه گذاری تولیدکنندگان به ۱۱ میلیارد دلار افزون شد که بالاترین سطح سرمایه گذاری طی شش سال اخیر بوده است.

با این سطح از سرمایه گذاری در سال گذشته نمی توان انتظار رشد ظرفیت های تولیدی را در ۲۰۱۸ داشت، بطوریکه داده های گروه مطالعات مس نیز نشان می دهد کمبود عرضه با پیشی گرفتن رشد تقاضا، تشدید شده و از ۱۴۳ هزار تن در ده ماهه نخست ۲۰۱۶ به بیش از ۱۷۵ هزار تن در ده ماهه نخست ۲۰۱۷ رسیده است. در کنار همه این ها، ریسک دیگری که همچنان سایه اش بر سر عرضه سنگینی می کند، اعتصابات کارگری است. بر اساس بررسی های گروه مطالعات مس بیش از سی دسته از قراردادهای کارگری در شیلی و پرو هنوز در حال مذاکره اند و به نتیجه نرسیده اند و در صورت شکست مذاکرات یک پنجم عرضه ی مس جهان در خطر کاهش قرار می گیرد. اضافه بر این ایوان گلاسنبرگ مدیرعامل گلینکور براین نظر است که کاهش عیار خاک وارد یک دوره تدریجی شده و بیشتر معادن مس دنیا با این مشکل روبرو شده اند.

همانطور که مشهود است، عوامل بنیادی حمایتی جدی از قیمت ها دارند. با وجود اینکه، احتمال می رود مس در هفته ی جدید با توجه به رشد شاخص دلار و عبور آن از ۸۹ واحد تحت فشار قرار بگیرد ولی شاهد سقوط قیمت ها نخواهیم بود و همچنان قیمت در دامنه ۷۰۰۰ دلار نوسان خواهد داشت. بر این اساس با توجه به داده های اقتصادی چین، بررسی های آلپاری نشان می دهد که در سه ماهه نخست ۲۰۱۸ یا بعبارتی در فاصله ی ۱۵ دی ماه تا ۱۵ فروردین ماه میانگین قیمت مس خود را بالای ۷۱۵۰ دلار حفظ خواهد کرد که از دوره مشابه سال قبل که حدود ۵۹۰۰ دلار برای هر تن بود بیش از ۲۱ درصد بیشتر است. 

**علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها