کامودیتی

رابطه ای که بین قیمت فلزات و کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار ایجاد می شود، باعث  سودآوری شرکت ها در بازار سرمایه در سال آینده نسبت به سال جاری خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،محمد مهدی زردوغی، با دسته بندی کالاهای اساسی به دو بخش اشاره داشت: دسته اول، شامل فلزات پایه مثل مس، روی، سرب، شمش فولاد خواهند بود و دسته بعدی کالاهایی را شامل می شود که بیشتر بر پایه نفت خام هستند.

وی گفت: در دسته اول، از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، نوسانات فلزات پایه در حد ۳ درصد بوده که نوسانات قابل توجهی محسوب نمی شود. به طور خاص در معاملات فلز مس می بینیم که از ابتدای سال ۲۰۱۸میلادی موجودی انبارهای مس نزدیک به ۵۰ درصد رشد کرده و این رشد نشان می دهد که تولید کننده های مس از توجیه لازم جهت تولید برخوردار بوده اند. بعد از افزایش نرخ های اخیر، توجیه تولید برای کارخانه ها ایجاد شد و این امر موجب افزایش موجودی انبارهای فلزات اساسی شده است.

زردوغی ادامه داد: اما در دسته دوم که متأثر از قیمت نفت است با توجه به رشد اخیری که قیمت نفت داشته است و توانسته در مواردی به مرز ۷۰ دلار نزدیک شود شانس افزایش قیمت در این دسته از کالاهای مرتبط با نفت در سال بیشتر خواهد بود. مثلا کالاهایی از جمله بوتادیین و پروپیلن ، کالاهایی هستند که نزدیک به ۱۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی رشد داشتند.

این کارشناس بازار در این خصوص بیان داشت: سایر کالاهایی که از قیمت نفت متأثر می شدند مثل پلی اتیلن ها، به طور متوسط بیش از ۵ درصد رشد قیمت داشتند که در واقع اثرات افزایش قیمت نفت بوده است. اما افزایش قیمت نفت یکی از مشکلاتی که ایجاد می کند افزایش سطح تولید نفت شیل است که در واقع اخیرا باعث شده که دوباره تولیدات نفت آمریکا به سطح بیش از ۱۰ میلیون بشکه نزدیک شود. این امر نشان دهنده این است که در این بخش مازاد عرضه در بازار وجود خواهد داشت که می تواند بر قیمت نفت و کالاهای پتروشیمی اثرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری جامی خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ بهره در آمریکا که عموما بایستی باعث تقویت دلار شود فقط یک بار در تاریخ باعث کاهش ارزش دلار شده است و آن هم در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ میلادی بوده که به تبع آن بحران جهانی به وجود آمده است.

وی گفت: خیلی از کارشناسان معتقدند که امروز هم که افزایش نرخ بهره در امریکا در جریان هست همسان با ۲۰۰۷-۲۰۰۸ میلادی کاهش ارزش دلار را به همراه داشته که نشانه هایی از شکل گیری رکود مجدد جهانی خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: درصد زیادی ازکارشناسان معتقدند که سال ۲۰۱۸ می تواند تکرار تاریخ افت قیمت کالاهای اساسی مثل سال ۲۰۰-۲۰۰۸ باشد.

زردوغی در ادامه اشاره داشت: پیش بینی های بلند مدت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی حاکی از این است که قیمت کالاهای اساسی تا انتهای سال، کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی خواهد داشت.

وی به تأثیر قیمت کالاها بر بازار سرمایه ایران بیان داشت: درست است که پیش بینی ها حاکی از افت قیمت درکالاهای اساسی است. اما عموما فروش شرکت های بورسی از دو عامل نرخ های جهانی و نرخ ارز تبعیت می کنند. به این ترتیب،با توجه به این که نوسانات نرخ ارز در یک سال گذشته در سطح ۱۰-۱۵ درصد بوده است، لذا کاهش قیمت کالاهای اساسی و فلزات و نفت از محل افزایش نرخ ارز در سال آتی جبران خواهد شد.

زردوغی افزود: رابطه ای که بین قیمت نرخ فلزات و کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار ایجاد می شود، باعث سودآوری شرکت ها در سال آینده نسبت به سال جاری خواهد شد.

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها