لطفی

نبود آماری مشخص در مناطق مختلف کشور درباره میزان کشت محصولات کشاورزی بارها در صحن علنی مجلس تذکر داده شده است. زمانیکه آمار تولید محصولات به صورت شفاف وجود ندارد و در برنامه ریزی ها اصلاً مشخص نیست که در کدام استان چه محصولی برای اساس میزان مصرف، تولید شود، نمی توانیم بخش کشاورزی کشور را به شیوه ای مطلوب توسعه بخشیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، چند ماه پیش بود که وزیر جهاد کشاورزی از عرضه گندم در بورس کالا طی سال آینده خبر داد. از دیدگاه اقتصادانان این اقدام آینده روشنی خواهد داشت و به نفع اقتصاد کشاورزی کشور است. در این میان غلامعلی فارغی رییس کمیسیون کشاورزی پارلمان بخش خصوصی، خرید تضمینی گندم را نه به نفع کشاورز می داند و  نه دولت. این فعال بخش خصوصی معتقد است با اعمال روش خرید تضمینی در سال های گذشته دولت بار مالی زیادی را متحمل شده است و امیدواریم با اجرای طرح قیمت تضمینی از بستر بورس کالا، علاوه بر هدفمند شدن خرید محصولات، زمینه ایجاد شفافیت در بخش کشاورزی را فراهم کنیم.

همچنین حسن لطفی، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی درباره عرضه گندم در بورس کالا گفت: برای آنکه بتوانیم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را تقویت کرده و از ثمرات این بازار استفاده کنیم، باید ارگان هایی که تاکنون در نقاط مختلف کشور با کشاورزان در ارتباط بوده اند با همکاری بورس کالا، مزایای عرضه محصولات در بورس را به کشاورزان آموزش دهند.

این نماینده مجلس گفت: در واقع بورس کالا باید به جایی برسد که دارای یک شبکه گسترده در سراسر کشور باشد تا هر کشاورزی حتی با حداقل تولید بتواند محصولش را روی تابلوی بورس ببرد و با قیمتی واقعی به فروش برساند؛ این اتفاق می تواند از شهرستان‌هایی که گندم در آنها کشت می‌شود آغاز شود و مرحله به مرحله در خصوص سایر محصولات و استان ها نیز توسعه یابد

وی عنوان کرد: بورس کالا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط باید نوعی در بازار محصولات کشاورزی ورود کند که دغدغه کشاورزان در این بازار برطرف شود و دیگر شاهد فروش محصولات کشاورزان به واسطه ها نباشیم

لطفی با اشاره به نبود آمار مشخص در مناطق مختلف کشور درباره میزان کشت محصولات، بیان کرد: در حال حاضر آمار تولید محصولات و اینکه براساس برآوردی از نیاز داخل، در کدام استان ها چه محصولی تولید شود وجود ندارد؛ وقتی این مسائل پیش‌بینی نشده، چگونه می توانیم بخش کشاورزی را به شیوه ای مطلوب توسعه بخشیم و از کشاورز حمایت کنیم.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به شفافیت سامانه های معاملات بورس کالا، اگر بتوانیم محصولات کشاورزی را به میزان گسترده در بورس عرضه کنیم می توانیم در بازه های زمانی مختلف با استفاده از آمارهای بدست آمده، برآوردی از میزان تولید، مصرف و نیاز به واردات را داشته باشیم.

منبع:تسنیم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها