سرقینی

معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت به عرضه و کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا، خوشامد می گوییم و طی نامه ای به معادن نیز حمایت خود نسبت به این اتفاق را اعلام کرده ایم. 

به گزارش «کالاخبر» ، جعفر سرقینی در برنامه «روی خط بازار» شبکه رادیویی اقتصاد به لزوم عرضه سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت به عرضه و کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا، خوشامد می گوییم و طی نامه ای به معادن نیز حمایت خود نسبت به این اتفاق را اعلام کرده ایم. 

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: وزارتخانه مزبور تاکنون در زمینه قیمت گذاری سنگ آهن به خصوص در بخش خصوصی دخالتی نداشته و تنها در زمینه قیمت گذاری سه معدن نیمه دولتی یا به عبارتی وابسته به دولت نقش داشته است.

به گفته سرقینی، تاکنون قیمت محصولات معدنی براساس درصدی از شمش فولاد اهواز تعیین می شد که ما نیز تمایل به کشف واقعی قیمت محصولات معدنی در بستر عرضه و تقاضا در بورس کالا را داریم. 

سرقینی در خصوص مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار کرد: عرضه این محصول در بورس کالا موجب می شود از این پس معادن مقیاس کوچک نیز بتوانند قیمت محصول خود را در بورس کشف کنند. هر چند تا الان وزارتخانه در قیمت گذاری آنها دخالتی نداشته؛ اما خواه ناخواه قیمت محصول آنها از نرخ محصول معادن بزرگ مقیاس تبعیت می کرد. اما با عرضه در بورس این امکان وجود دارد تا قیمت ها چه برای صادرات و چه برای عرضه در داخل، واقعی تر کشف شود و تنها به قیمت محصول تولیدی یک مجتمع وابسته نباشد.
وی افزود: در مجموع استفاده از سازوکار بورس کالا برای معادن بخش خصوصی اقدام مثبتی است و قیمت ها در فضای رقابتی به صورتی منصفانه تعیین خواهد شد.
وی در خصوص اینکه سنگ آهن چه شرکت هایی در بورس عرضه خواهد شد، گفت: در حال حاضر ایمیدرو و چند شرکت بزرگ سنگ آهن را برمبنای ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بورس عرضه می کنند که قرار است این اقدام در بین معادن کشور شمولیت بیشتری پیدا کند تا از این پس قیمت ها بر اساس سازوکار بورس تعیین شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص تسریع در پرداخت وجه ناشی از فروش محصول توسط تولیدکننده به عنوان یکی از مزایای مهم عرضه در بورس گفت: عرضه محصولات مختلف از جمله سنگ آهن در بورس موجب می شود فروشنده زودتر به پول خود برسد و با توجه به شفافیت های معاملاتی در بورس، دستگاه های مالیاتی راحت تر می توانند درآمدهای مشمول مالیات را شناسایی کنند. زیرا بستر معاملاتی بورس شفافیت معاملات را از هر نظر بیشتر می کند. 
وی در بیان دیگر مزایای این اقدام گفت: استفاده از مکانیسم های معاملاتی بورس ضمن تسریع در انتقال وجه ناشی از معامله محصول بین خریدار و فروشنده، می تواند امکان تامین  مالی را نیز برای تولیدکننده فراهم کند.
سرقینی افزود: به نظر من باید محصولات معدنی با ارزش افزوده بیشتر در بورس عرضه شود تا هم سود بیشتری عاید تولیدکننده شده و هم فروش آن در بازار راحت تر انجام شود.

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر کشف قیمت محصولات معدنی در بورس کالا بر پایه نرخ های جهانی افزود: استفاده از سازوکار بورس برای کشف واقعی قیمت سنگ آهن برای معادن یک اقدام میمون و مبارکی خواهد بود.

وی همچنین از صادرات ۱۶ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن طی ۱۰ ماهه سال جاری خبرداد و گفت: ارزش این میزان صادرات ۹۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث ارزشی ۴۴ درصد نسبت به صادرات ۱۰ ماهه سال گذشته رشد را نشان می دهد.

وی همچنین اظهارداشت: ارزش صادرات کنسانتره سنگ آهن در مدت مشابه سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

معاون امورمعادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات کنسانتره سنگ آهن امسال ۲۰۰ هزار تن به لحاظ وزنی کمتر از ۱۰ ماهه سال قبل ولی به لحاظ ارزشی یک و نیم برابر نسبت به مدت مشابه بیشتر بوده است.سرقینی تصریح کرد: تنها نظارت بخش دولت بر قیمت گذاری محصولات سه معدن نیمه دولتی متعلق به سازمان ها و نهادهای دولتی است.وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت این محصولات بر اساس درصدی از شمش فولاد اهواز تعیین می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها