اولین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی در حالی برای محصول پلی اتیلن سنگین بادی ۳BL تولیدی پتروشیمی جم در بورس کالا معامله شد که مدیرعامل بورس کالای ایران هدف اصلی برای استفاده از این ابزار مالی را در راستای ایجاد یک بازار مستمر برای کالاهای مختلف عنوان کرد.

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص عرضه اولین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی و معامله آن گفت: یکی از اهداف بورس کالای ایران از انتشار گواهی سپرده کالایی این است که برای کالاها یک بازار مستمر شکل بگیرد که روزانه بتوان قیمت کالا را رصد کرد. این در حالی است که در عرضه های فیزیکی این امکان کمتر وجود دارد؛ زیرا در بازار فیزیکی معاملات به صورت هفتگی انجام می شود.

حامد سلطانی نژاد افزود: اما وقتی کالا در انبار قرار می گیرد و گواهی سپرده آن صادر شده و این گواهی در بورس کالا معامله می شود، امکان کشف قیمت روزانه محصول به وجود می آید.

وی تصریح کرد: افزون بر این، مصرف کنندگان خرد که به انبارهای تولیدکننده دسترسی ندارند می توانند با خرید گواهی سپرده کالایی از بورس، به انبارهایی که نزدیک بازار مصرف است، جهت تحویل کالای موردنیاز خود مراجعه کنند.

این گزارش می افزاید، هر گواهی سپرده کالایی محصول پلی اتیلن سنگین بادی مجتمع پتروشیمی جم یکشنبه هفته جاری به قیمت ۵۶ هزار و ۶۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت و ۴۴ هزار گواهی معادل ۴۴ هزار کیلوگرم (۴۴تن) از این محصول در بازار دادوستد شد و ارزش معاملاتی بیش از دو میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال را رقم زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها