کرباسیان

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: یکی از راه های تقویت دوباره همکاری ایران با کشورهای اروپایی در حوزه معدن و صنایع معدنی،‌ مشارکت طرف های اروپایی با شرکت هایی است که اکنون طرح های توسعه در بخش های فولاد،‌ آلومینیوم، مس،‌ طلا و زغال سنگ دارند.

به گزارش «کالاخبر» ،مهدی کرباسیان در نشست هم اندیشی ایمیدرو و کشور های اروپایی گفت: این نوع همکاری با شرکت های بزرگ از جمله فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن، گل گهر،‌ چادرملو، سنگان، ‌سنگ آهن مرکزی، ایرالکو، شرکت ملی مس و ....می تواند شروعی دوباره و فراهم کردن زمینه مساعد برای سرمایه گذاری مستقیم باشد.

وی یادآور شد: ایران دارای ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده و ذخایر غنی مواد معدنی همچون ۳ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن است که فرصت مغتنمی را برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای علاقمند به همکاری و سرمایه گذاری در این زمینه هستند فراهم آورده است.

وی ادامه داد: در دولت روحانی ما فرصت ارتقا این بخش را داریم. علاوه بر این ایران دارای ذخایر گاز فراوان است که زمینه تولید فولاد و آلومینیوم و دیگر مواد معدنی را در این کشور فراهم می سازد.

کرباسیان همچنین درباره مناطق ویژه سواحل جنوبی گفت: در مناطق ویژه در بندرعباس (خلیج فارس) و به ویژه پارسیان که در نزدیکی عسلویه است به دلیل دسترسی به منابع گاز و انرژی ارزان فرصت سرمایه گذاری و همکاری خوبی برای کشور های اروپایی فراهم است.

کرباسیان با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ افزود: برای رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

وی به بیان پتانسیل های معدنی ایران در بخش های آلومینیوم، مس، روی، کرومیت، بوکسیت ،آلومینا و زغال سنگ پرداخت و گفت: فرصت های سرمایه گذاری مناسبی در این بخش ها نیز وجود دارد.

دعوت برای حضور در برنامه اکتشاف

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: عملیات اکتشافی ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع که از سال ۹۳آغاز شده است در حال حاضر منجر به شناسایی ۴۰۰ ناحیه امیدبخش شده که کشورهای اروپایی که تمایل به همکاری در بخش معدن دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: ما آماده ایم تا شرکت های اروپایی علاقمند به سرمایه گذاری و همکاری در بخش معدن و صنایع معدنی را دعوت کنیم و اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهیم تا شاهد ارتقای روابط و همکاری ها شویم.

در این نشست همچنین تعدادی از سفرا به بیان سخنانی درباره توسعه روابط در بخش معدن و صنایع معدنی پرداختند. در ابتدا سفیر بلغارستان، پلوندا کوف، از ذخایر معدنی ایران به عنوان فرصت خوبی برای همکاری یاد کرد و گفت: باید زمینه همکاری در بخش های انتقال دانش فنی، ماشین آلات، انرژی،آب، مدیریت پسماند، آب شیرین کن وغیره بین ایران و اروپا فراهم گردد.

وی گفت: معتقدم شرکت های اروپایی در ایران برای همکاری موقعیت خیلی مناسبی دارند اما جای کار بیشتری دارد. ما در بخش آموزش نیز متخصصان و مهندسان خوبی داریم که می توانیم در ارتقا استانداردها به ایران کمک کنیم.

پلوندا کوف این نشست را بسیار مفید دانست و گفت: برگزاری این جلسات گام خوبی در جهت ایجاد همکاری است.

فریدون حق بین، مدیر کل دفتر هماهنگی و راهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه نیز که در جلسه حضور داشت اظهار کرد: همکاری ایران و اروپا از دیرباز وجود داشته است و اکنون پس از برجام نیز امیدواریم این روابط گسترش یابد.

حق بین ادامه داد: یکی از اهداف برنامه ششم توسعه مربوط به بخش معدن است که می توانیم روابط عمیق تری در حوزه اقتصادی داشته باشیم. توسعه ایران وابسته به بخش معدن و صنایع معدنی است و با توجه به نیاز جهانی به مواد معدنی ایران و منطقه، فرصت مناسبی برای افزایش همکاری ها داریم.

کیت ویلینگز ،وابسته بازرگانی انگلیس نیز خواستار تشریح جزییات نحوه همکاری و ارائه اطلاعات مورد نیاز شدند که کرباسیان در پاسخ گفت: برای آغاز این همکاری های نیاز است تا از هر دو طرف، شرکت های علاقمند به همکاری دیدارهایی در ایران یا کشورخود دیدار داشته باشند و به بیان اطلاعات و دیدگاه های برای توسعه همکاری بپردازند تا به نتیجه مطلوب برسند.

منبع:ایمیدرو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها