بازار مالی

چشم انداز مثبت تقاضای نفت و بهبود بازارهای سهام رشد هفتگی قیمت نفت را رقم زد.

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در شروع هفته در آستانه دیدار میان مقامات اوپک و شرکت‌های شیل آمریکا در هیوستون آمریکا به مناسبت کنفرانس صنعت انرژی که انتظارات را برای مذاکرات بیشتر تولیدکنندگان درباره چگونگی رفع اشباع بازارهای جهانی برانگیخت افزایش یافت. در همین روز آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در پنج سال آینده رشد کند و تولید کشورهای عضو اوپک با روند بسیار آهسته‌تری افزایش یابد. این آژانس اعلام کرد آمریکا عمده تقاضای رو به رشد جهان برای نفت را در مدت مذکور تامین خواهد کرد زیرا تولید نفت شیل افزایش بیشتری پیدا می‌کند. تولید نفت آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز صعود کرده و عربستان سعودی را که بزرگترین صادرکننده جهان است، پشت سر گذاشته است.

در ادامه قیمت نفت روز چهارشنبه به دنبال استعفای مشاور اقتصادی دونالد ترامپ که مخالف اقدامات حمایت‌گرایانه در دولت بود و نگرانی‌ها نسبت به اجرای تعرفه‌های وارداتی و برانگیخته شدن جنگ تجاری را تشدید کرد، کاهش یافت. بسیاری معتقدند که وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم ممکن است به اقدامات تلافی‌جویانه و برانگیخته شدن جنگ تجاری جهانی منجر شود که این امر رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را به شدت کاهش خواهد داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به دوم مارس، ۲.۴ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۲۵.۹۱ میلیون بشکه رسیده است.

علیرغم نگرانی ها نسبت به رشد تولید نفت آمریکا بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی برای مشتریانش پیش بینی کرد که دورنمای رشد تقاضا با وجود نشانه های اخیر از کندی رشد اقتصادی، مطلوب مانده است. در آخرین روز هفته قیمت نفت تحت تاثیر انتشار آمارهای قوی از بازار کار آمریکا و امیدواری ها برای کاهش تنش در روابط آمریکا و کره شمالی در پی اعلام آمادگی سران دو کشور برای دیدار مستقیم رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

سایه سنگین جنگ تجاری بر بازار فلزات

در هفته ای که گذشت فلزات اساسی تحت تاثیر افزایش نگرانی ها نسبت به شروع جنگ تجاری و رشد ارزش دلار  برای دومین هفته متوالی تحت فشار قرار گرفته و روندی نزولی در پیش گرفتند. همانطور که انتظار می رفت رئیس جمهور آمریکا این هفته قانون جنجالی مربوط به اعمال تعرفه علیه واردات فولاد و آلومینیوم را امضا کرد. البته کانادا و مکزیک از این تعرفه ها مستثنی شده اند و قانون امضا شده از سوی ترامپ به سایر کشورها نیز اجازه می دهد تا درخواست معاف شدن از تعرفه های جدید آمریکا را ارائه کنند.

چین و اتحادیه اروپا در روزهای گذشته به این تصمیم واکنش نشان داده و تهدید کرده اند اقدام آمریکا را تلافی خواهند کرد. مجموع این عوامل نگرانی ها نسبت به شروع جنگ تجاری را به شدت افزایش داده است. جنگ تجاری می تواند چشم انداز رشد اقتصادی جهان را کاهش داده و موجب کاهش تقاضا برای کامودیتی ها شود.

از طرف دیگر شاخص دلار این هفته نیز رشد هفتگی خود را ادامه داده و با ۰.۲۸ درصد افزایش به بیش از ۹۰ واحد برگشت. با توجه به اینکه عمده معاملات جهانی بر اساس دلار است و اکثر کامودیتی ها و فلزات گران بها بر اساس دلار قیمت گذاری می شوند، افزایش نرخ دلار در برابر سایر ارزها موجب گران شدن نسبی آن کالا برای سرمایه گذاران دارای واحد پولی متفاوت از دلار شده و تقاضا برای کامودیتی ها را کاهش خواهد داد. ایجاد ۳۱۳ هزار شغل در ماه فوریه در آمریکا که بیشترین میزان در ۱۸ ماه اخیر بوده است عامل اصلی رشد هفتگی ارزش دلار در این هفته بوده است. 

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

در هفته ای که گذشت موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن که در سال های اخیر بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته بود به یکباره بیش از ۵۳ درصد افزایش یافت تا این فلز برای دومین هفته متوالی بیش از ۵ درصد افت قیمتی را تجربه کرده و به کمترین میزان در سال جدید میلادی رسید. سایر فلزات نیز علیرغم کاهش موجودی انبار و رشد قابل توجه قیمت ها در روز جمعه که تحت تاثیر بهبود بازارهای سهام اتفاق افتاد؛ افتی هفتگی را تجربه کردند. قیمت مس در این روز تحت تاثیر انتشار خبر اعتصاب کارگران معدن لاس پلامبرز شیلی رشد مضاعفی را تجربه کرده و قسمت بالایی از افت روزهای اخیر خود را جبران کرد.    

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها