• ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
  • کد خبر: 1688

به نظر می‌رسد بازار فلزات اساسی داخلی با شروع کریسمس به تعطیلات رفته و بر اساس گفته فعالان بازار این محصولات قیمت‌های داخلی طی روزهای اخیر تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر این اساس قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران با افزایش بیش از ۳۰۰ تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که بهای این فلز سرخ در بازارهای جهانی روز جمعه گذشته کاهش یافت و به ۴ هزار و ۶۶۵ دلار در هر تن رسید. البته به گفته معامله‌گران افزایش نرخ این فلز در بازارهای داخلی به دلیل میانگین مثبت هفتگی مس در بورس لندن بوده است.

همچنین به عقیده کارشناسان می‌توان افزایش بهای فلز سرخ را بیشتر از بازارهای جهانی، مربوط به روند مثبت نرخ نفت طی هفته گذشته هم دانست. البته این شرایط بر معاملات روز گذشته بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند صعودی همراه شد و افزایش نرخ بیش از یک درصدی را نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. از سویی میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای مفتول شرکت صنایع ملی مس کاهش یافته بود، به‌طوری که به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این افت تقاضا پیش‌بینی برای کاهش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال جاری میلادی در بازارهای جهانی بوده است. به گفته این فعال آگاه حتی شنیده‌شده در بازار غیررسمی این محصولات برخی فروشندگان در این روز از فروش محصولات خود اجتناب کرده‌اند تا طی هفته‌های باقی مانده از سال جاری با قیمت مناسب تری محصول مورد‌نظر خود را خریداری کنند. به این ترتیب، روز یکشنبه ۶ دی، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۱۴۰ هزار تن انواع کالا بود که در این میان ۲ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۲ هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات می‌توان به ۲۰ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۶ هزار و ۵۸۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳۰۳ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲هزار و ۵۰۰ تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۲۸۰‌تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۷ هزار و ۳۶۱ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد ۳۰۵ تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۵۶۰ تن از این محصول بوده‌اند.   مفتول مس شركت دنیای مس کاشان نيز در اين روز با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۴۱۶ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش ۳۰۵ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود، اما تقاضاکنندگان خواستار ۲۴۰ تن از این محصول بوده‌اند.  از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۱۷ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش ۲۰۰ تومانی داشته است.

از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقايسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها مثبت به ثبت رسید، اما همچنان تجار در انتظار افت قیمت‌ها هستند، به‌طوری که با وجود پایین آمدن نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قيمت‌ها در بازار غیررسمی ديده می‌شود. در اين ميان قوی‌ترین پیش‌بینی اين است که اگر نوسان مثبت قيمت ارز در روزهای پایانی سال جاری ادامه پيدا کند، احتمال دارد روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی این محصولات هم ادامه‌دار باشد، چرا‌که در هر صورت بخشی از اين نوسانات بازار جنبه روانی دارد، اما موضوع ديگری که وجود دارد این است که بسياری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود رشد بیشتری را هم تجربه خواهد کرد.   همچنین آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسياری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زيرا اگرچه با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان يک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزايش قيمت‌های داخلی را دامن زده است که اين مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار اين موارد شاهد افزايش حجم مصرف مواد اوليه نیز هستيم که اين موارد حکايت از افزايش قيمت‌ها در کوتاه‌مدت و ميان‌مدت دارد، با اين حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمينان گفت که بازار فلزات داخلی نيز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغيير مسير دهد، چراکه با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری اين عامل، بيشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌مدت پیش‌بینی افزایش نرخ ارز نیز وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها