فلاح

یک مقام مسئول در بورس کالا ورود ذینفعان جدید به حوزه خدمات بورس کالا را اتفاق مثبت برای اقتصاد کشور ارزیابی کرد و گفت: در یازدهمین نمایشگاه بورس،‌بانک و بیمه اطلاع رسانی گسترده به ذینفعان جدید بورس کالا را به منظور آشنایی هر چه بیشتر ذینفعان با خدمات این شرکت در دستور کار قرار داده ایم.

به گزارش «کالاخبر»، به نقل از سنا، جواد فلاح با بیان این که در مهرماه سال ۱۳۹۶ بورس کالای ایران وارد دومین دهه از فعالیت خود شده است، اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته بورس کالای ایران به دلیل ماهیت و ابزارهایی که در آن قابل معامله بودند ذی‌نفعان محدودی داشت اما ابزارها و محصولات جدید در طی سال‌های اخیر به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی و اجرای سیاست قیمت تضمینی معاملات در این بورس، آشنایی با آن را برای طیف وسیعی از هموطنان مطرح ساخته است که امیدواریم از فرصت فاینکس ۲۰۱۸ در این راستا بهره برداری مطلوبی کنیم.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران افزود: طبق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تولیدکنندگان محصولات‌کشاورزی می‌توانند محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه نمایند و در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌گردد. سیاست قیمت تضمینی تا کنون پای بیش از ۲۵۰ هزار کشاورز را به بورس باز کرده است و از ظرفیت یک میلیون نفری در سال‌های آینده با ورود سایر محصولات مشمول سیاست قیمت تضمینی برخوردار است.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت هایی که در یازدهیمن نمایشگاه بورس،‌بانک و بیمه در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد،‌ افزود: در کنار بحث سیاست قیمت تضمینی، معاملات گواهی سپرده کالایی مطرح است که به نوعی امکان معاملات خرد انواع محصولات را ایجاد کرده است و می‌تواند مورد توجه بخش زیادی از فعالین اقتصادی باشد. گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار پذیرش شده در بورس کالا است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است. مشتری با سپرده کردن این قبض نزد اتاق پایاپای، می‌تواند این گواهی سپرده کالایی را که به پشتوانه قبض انبار صادر می‌شود در بازار ثانویه معامله نماید.

فلاح ادامه داد: صندوق‌های کالایی طیف دیگری از دارایی است که در فاینکس ۲۰۱۸ به مخاطبان به صورت گسترده معرفی می شود و این صندوق ها بستر ورود افراد متنوع‌تری به بازار بورس کالای ایران را فراهم می کند. صندوق کالایی با جذب سرمایه از طریق فروش واحدهای سرمایه‌گذازی، منابع جذب شده را بر روی اوراق‌بهادار مبتنی بر کالا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق کالایی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌های احتمالی آن، اوراق این صندوق‌ها را خریداری نمایند. به عبارت دیگر، این صندوق‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در کالایی خاص اختصاص میدهند و علاقه مندان به سرمایه گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق‌ها می کنند.

به گفته مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران،  اوراق سلف موازی استاندارد که در قالب آن فروشنده کالا، بهای کالایی را که در آینده تحویل خواهد داد، به صورت نقد دریافت می‌کند ابزار دیگری برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است که در شرایط خاصی می‌توانند بدون ورود به معامله کالای فیزیکی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار داشت: معاملات قراردادهای مشتقه شامل قرارداهای آتی و اختیار معامله نیز از دیگر ابزارهایی است می‌توانند زمینه‌ساز طیف گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران در بورس کالای ایران باشند. همه این‌ها نشان از لزوم تلاش گسترده‌تر در فرهنگ‌سازی و آموزی را برای بورس کالای ایران اثبات می‌نماید و لذا مشارکت و یا برگزاری گردهمایی‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان، حضور مستمر در رسانه‌های نوشتاری، شنیداری و دیداری و ...به امری ضروری برای توسعه بورس کالای ایران تبدیل شده است.

فلاح با اظهار امیدواری نسبت به حضور فعالان اقتصادی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس،‌بانک و بیمه و آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت های بورس کالا ،‌ خاطرنشان کرد: روش‌ها و ابزارهای جدیدی از معامله نظیر قراردادهای کشف پریمیوم، روش تسویه چند مرحله‌ای، بازار مناقصه، بازار تهاتری، اوراق خرید دین، اوراق اختیار معامله تبعی روی گواهی سپرده کالایی و ... در بورس کالای ایران طراحی شده‌اند که علاقه مندان می توانند در مورد آنها در فاینکس۲۰۱۸ کسب اطلاع کنند و در آینده‌ای نزدیک به مرحله‌ی بهره‌برداری خواهند رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها