تفاهمنامه

صبح امروز تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به امضاء رسید که توسعه فعالیت های بورس کالا در منطقه آزاد انزلی یکی از مفاد این تفاهمنامه است.

به گزارش «کالاخبر»،به نقل از خبرگزاری فارس، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه بابت توسعه بندر کاسپین در کنار بندر انزلی، گفت: ظرفیت بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن است که فقط از یک‌پنجم آن یعنی ۶ میلیون تن استفاده می‌شود.

با توجه به وظایف قانونی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه امور بنادر بازرگانی و حاکمیت دریای کشور و اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی برای تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی این تفاهم‌نامه بابت تعامل، همکاری، تسریع، تسهیل و تفکیک وظایف قانونی جهت جلوگیری از تداخل و موازی‌کاری در وظایف قانونی بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی منعقد شد که از این تاریخ لازم‌الاجرا است.

انجام و نظارت بر عملیات بندری، ایمنی بندر، انجام عملیات بندری و وصول درآمدها، امنیت بندر و همکاری در جذب سرمایه طرح‌های سرمایه‌گذاری نظیر گردشگری و مارینا (بنادر تفریحی) در بنادر انزلی و کاسپین از تعهدات این تفاهم‌نامه است.

همچنین توسعه فعالیت های بورس کالا در منطقه آزاد انزلی ، استقرار بانک‌های خارجی در منطقه آزاد انزلی، مدیریت و راهبری مرکز کنترل و مراقبت دریایی، مقابله با آلودگی آب دریا و لایروبی احداثی و نگهداری و هیدروگرافی در اسکله‌ها و وصول هزینه‌های مرتبط از مفاد درج شده در این تفاهم‌نامه است.

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سرمایه‌هایی در کشور وجود دارد که باید از ظرفیت آنها استفاده کرد و مناطق آزاد در رونق بنادر تجاری مؤثر هستند.

محمد راستاد افزود: بنادر صرفاً محل تخلیه و بارگیری و ترابری کالا نیستند بلکه باید پیرامون آنها تولید و ارزش افزوده وجود داشته باشد، رونق نوار ساحلی کشور ضرورت دارد که در این ضرورت باید توجه داشت که پس کرانه بنادر به مراکز تولید به ارزش افزوده تبدیل شوند.

وی به تفاهم‌نامه امروز سازمان بنادر و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه سازمان بنادر و دریانوردی در نقش‌آفرینی ارتقاء بهره‌وری بندر کاسپین در کنار بندر انزلی تلاش می‌کند.

* تنها از یک پنجم ظرفیت بنادر ساحل خزر استفاده می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: حمل و نقل دریایی در حوزه خزر باید افزایش یابد و با افزایش صادرات و ترانزیت، این هدف محقق می‌شود.

راستاد گفت: سهم بنادر از صادرات به کشورهای حاشیه خزر و ترانزیت کالا از طریق بنادر حاشیه خزر باید افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ظرفیت بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن است که فقط از یک پنجم آن یعنی ۶ میلیون تن استفاده می‌شود.

راستاد با تأکید بر اینکه ضرورت دارد ارتقاء پذیری بنادر افزایش یابد، گفت: به دنبال این هستیم که همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با مناطق آزاد ارتقاء یابد البته در این حوزه تفاهم‌نامه کلی مرتبط با همه مدل‌های حمل و نقلی بین وزارت راه و شورای عالی مناطق آزاد به امضاء رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها