سکه

همزمان با افزایش پیش‌بینی‌ها در مورد رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی، ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس‌کالا هم از مرز ۱۵میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش «کالاخبر»، آمارها نشان می‌دهد با وجود فراز و نشیب بازار معاملات اوراق آتی سکه در هفته‌های گذشته، امسال سرمایه‌گذاران در بازار مبادلات آتی بورس کالا ۶۶درصد بیشتر خرید کرده‌اند، این مقدار از نظر حجم هم ۳۱درصد افزایش نشان می‌دهد.

این آمار نشان می‌دهد رشد بازار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا، فقط ناشی از رشد قیمت سکه در بازار نقدی نبوده است، بلکه تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سکه در بازار مبادلات آتی بورس‌کالا هم افزایش یافته است. هنوز برآورد دقیقی از دلایل افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید قراردادهای آتی سکه انجام‌نشده،اما گمانه زنی‌ها بر این است که سرمایه‌گذاران به سمت اوراق پرریسک‌تر که در عین حال سود بیشتری هم دارد روی آورده‌اند.

در عین حال برآوردهای مؤسسات تحلیلگری دنیا حاکی از افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی است. هم‌اکنون قیمت جهانی هر اونس طلا در بازارهای جهانی در محدوده ۱۳۲۰دلار است اما برخی برآوردها حاکی از آن است که قیمت طلا در بازارهای جهانی درسال بعد به ۱۴۰۰دلار در هر اونس هم برسد حتی برخی مؤسسات پا را فراتر گذاشته‌اند و قیمت را تا ۱۴۷۵دلار در هر اونس هم پیش‌بینی کرده‌اند.

بااین حال برخی تحلیل‌ها نیز حاکی از آن است که بازار جهانی طلا در کوتاه‌مدت با چالش کاهش قیمت مواجه خواهد شد زیرا بازارها بیشترین تمرکز خود را روی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ۲۱ مارس قرار داده‌اند اما بخش عمده تحلیل با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود سال بعد تنش‌های سیاسی و نظامی در سطح جهان بیشتر شود، مبتنی بر این است که قیمت طلا در سطح جهان تقویت خواهد شد به‌طور سنتی تنش‌های ژئوپلیتیک باعث افزایش تقاضای جهانی برای طلا می‌شود.

معاملات سکه در بورس‌کالا

تازه‌ترین آمارها از وضع بازار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بازار مبادلات آتی سکه امسال نسبت به سال قبل از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده و دست‌کم ۶۶درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون ۶۵هزار میلیارد تومان سکه معادل ۱۵میلیارد دلار در بازار قراردادهای آتی بورس‌کالا، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سال قبل جمع کل معاملات قراردادهای آتی بورس‌کالا ۳۸هزار میلیارد تومان بود. مطابق این آمارها حجم کل قرارداد منعقد شده در بورس‌کالا هم امسال نسبت به سال قبل دست‌کم با یک میلیون قرارداد بیشتر، معادل ۳۱درصد افزایش یافته و رقم ۳میلیون قرارداد به ۴میلیون قرارداد رسیده است.

منبع:همشهری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها