آلومینیوم

در هفته گذشته قیمت هر تن آلومینیوم نوساناتی را تجربه کرد ولی در مجموع قیمت آن به‌طور میانگین نسبت به هفته پیش از آن، حدود ۱.۳ درصد کمتر بود. قیمت هر تن آلومینیوم در هفته گذشته به‌طور میانگین حدود ۲ هزار و ۸۱ دلار رقم خورد و موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن نیز طی این دوره، نزدیک به ۵.۶ هزار تن کاهش پیدا کرد.

به گزارش «کالاخبر»، هر چند که تأثیر سیاست‌های اخیر تجاری ایالات متحده برای آلومینیوم و فولاد در بازار فلزات هفته گذشته پایه همچنان نمایان بود، ولی مهم‌ترین عامل در بازار آلومینیوم، پایان دوره ۴ماهه از توقف موقت زمستانه واحدهای ذوب آلومینیوم چین بود. اقدامات اخیر ایالات متحده و عزل و نصب‌های ناگهانی دونالد ترامپ نیز بر تغییرات ارزش دلار و به‌طور مستقیم در قیمت اکثر فلزات پایه تأثیر گذار بود. در روزهای اخیر، عزل مشاور ارشد اقتصادی دولت آمریکا و همچنین وزیر امور خارجه از مهم‌ترین حوادث در کابینه دولت این کشور بود که نه‌تنها بسیار خبرساز شد، بلکه تاحدی در شاخص ارزش دلار نیز تأثیر گذاشت.

به این ترتیب آلومینیوم در هفته گذشته  با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به روز پایانی از هفته پیش از آن، آغاز کرد که از اصلی‌ترین دلایل این افزایش قیمت در این روز، افت ۰.۲۱ درصدی ارزش دلار آمریکا بود.

افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روز ۱۲ مارس، در حالی بود که در همین روز در بورس شانگهای، قیمت آلومینیوم به کمترین مقدار خود طی ۱۴ ماه اخیر در این بورس رسید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد در هفته گذشته، توقف موقت ۴ ماهه (بین ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۷ تا ۱۵ مارس سال ۲۰۱۸) از ۳۰ درصد ظرفیت تولید آلومینیوم در چین پایان می‌یافت. در کنار این امر، اعمال تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آمریکا از آلومینیوم و محصولات آن که یکی از مهم‌ترین بازارهای مقصد محصولات نیمه‌ساخته آلومینیومی چین به‌شمار می‌رود، از افت بیشتر قیمت این فلز در بازار چین حمایت کرد.

سقوط قیمت آلومینیوم در بورس شانگهای در اولین روز از هفته مصادف با ۱۵ مارس، سبب شد تا قیمت این فلز در روزهای پس از آن در سایر بازارها تحت تأثیر قرار بگیرد؛ به‌طوری که قیمت نقدی معاملات آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، ۱۳ مارس، به‌دنبال همان عوامل کاهنده در بورس شانگهای، افت پیدا کرد.

در روز چهارشنبه ۱۴ مارس، قیمت اکثر فلزات پایه از جمله آلومینیوم افزایش یافت چرا که انتشار اطلاعات اقتصادی از ماه دوم سال ۲۰۱۸ چین بیانگر رشد اقتصادی این کشور بود. بر این اساس، تولید صنعتی چین طی دوره ۲ ماهه ابتدایی سال، ۷.۲ درصد نسبت به دوره مشابه از سال گذشته رشد داشت که بیشتر از میزان مورد انتظار بود. همچنین سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت این کشور طی همین دوره، حدود ۷.۹ درصد نسبت به دوره مشابه از سال گذشته رشد داشت که از مقدار ۷ درصد مورد انتظار بیشتر بود.

با این حال، این عامل تنها رشد قیمت را در یک روز مهیا کرد و در روز ۱۵ مارس که به‌طور رسمی دوره توقف موقت زمستانه از ۳۰ درصد ظرفیت تولید آلومینیوم در اصلی‌ترین استان‌های تولیدکننده آلومینیوم چین، پایان یافت، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن به کمترین مقدار خود طی ۳ ماه اخیر در این بورس سقوط کرد. اما در روز پس از آن، انتشار اخباری در بازار در مورد کسری عرضه بوکسیت و احتمال به تعویق افتادن از راه‌اندازی مجدد ظرفیت‌های پالایش آلومینای متوقف شده در چین، تا حدی افت قیمت روزهای اخیر آلومینیوم را بازیابی کرد و در سطح ۲ هزار و ۶۹ دلار بر تن قرار گرفت. در صورتی که قسمتی از ظرفیت‌های آلومینا و آلومینیوم به‌دلایل مختلفی از جمله عدم دسترسی به بوکسیت یا منابع انرژی، موفق به راه‌اندازی مجدد نشوند، می‌توان افزایش قیمت آلومینیوم را در روزهای آتی متصور شد.

منبع:فلزات آنلاین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها