بورس کالا

ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در سال ۹۶ در حالی به بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در سال ۹۵ ، معادل ۸۱ هزار میلیارد تومان بود؛ به این ترتیب ارزش کل معاملات بورس کالای ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی مواجه شده است.

به گزارش «کالا خبر»، بررسی عملکرد بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال ۹۶ نشان می دهد که در این بازار بیش از ۲۶ میلیون و ۶۵۴ هزار تن محصول به ارزش بالغ بر ۴۹۸ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با رشد ۵ و ۳۴ درصدی مواجه شده است.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در سال ۹۶ شاهد داد و ستد ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار تن محصول به ارزش ۳۳ هزار و ۹۰ میلیارد ریال بود که حجم و ارزش معاملات این تالار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۸ درصدی مواجه شده است.

در این تالار بیش از ۲ میلیون تن گندم ،۳۷۰ هزار و ۴۷۴ تن جو، ۲۹۶  هزار و ۸۷۵  تن شکر، ۲۰۶ هزار و ۷۱۵  تن ذرت، ۷۳ هزار و ۷۰۰ تن روغن خام، ۴ هزار و ۸۵۰ تن کنجاله، ۳ هزار و ۳۸۵ تن مرغ منجمد، ۲۵۲ تن عدس ، ۵۰ تن برنج به فروش رسیده است.

همچنین در سال ۹۶ ، ۷۴ هزار عدد تخم مرغ در گروه کشاورزی مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این به میزان ۷ میلیون ۶۵۷ هزار و ۶۰۰ عدد مرغ و جوجه (جوجه یک روزه گوشتی) در سال ۹۶ مورد معامله قرار گرفت.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

همچنین در سال ۹۶  بیش از ۱۰ میلیون و ۸۲۱ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی به فروش رفت که حجم و ارزش محصولات معامله شده در این تالار به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۹ و ۴۹ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش در این تالار ۵ میلیون و ۴۹۶ هزار تن قیر، ۳ میلیون و ۸۳۶ هزار تن وکیوم باتوم، ۹۸۱ هزار و ۴۰۰ تن لوب کات، ۳۸۹ هزار و ۱۶۵ تن گوگرد، ۵۰ هزار و ۷۰۱ تن عایق رطوبتی، ۴۳ هزار و ۱۹۴ تن روغن و ۲۳ هزار و ۹۵۰ تن سلاپس واکس معامله شد.

در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا نیز در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۱۵۱ هزار میلیارد ریال داد وستد شد که حجم و ارزش معاملات این بازار نیز رشد ۱۱ و ۳۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.به این ترتیب در این تالار دو میلیون و ۸۲۷ هزار تن انواع مواد پلیمری، یک میلیون و ۱۱۲ هزار تن انواع مواد شیمیایی و ۵۷۰ تن گازها و خوراکها به فروش رسید.

تالار صنعتی و معدنی

آمار معاملات  تالار محصولات صنعتی و معدنی نشان می دهد که در سال ۹۶  بیش از ۸ میلیون و ۷۶۰ هزار تن محصول به ارزش ۲۰۴ هزار میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته و این تالار رشد ۳۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

در این تالار ۶ میلیون و ۹۳۲ هزار تن فولاد، بیش از یک میلیون و ۴۱۹ هزار تن سنگ آهن، ۲۵۳ هزار و ۵۲۵ تن مس،  ۹۸ هزار و ۴۰۰ تن آلومینیوم، ۲۶ هزار و ۶۰۰ تن سیمان، ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن کک، ، ۷ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی، ۶ هزار و ۷۶۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۹۴۰  تن روی، ۲۹۷ تن کنسانتره و ۳۷۶ کیلوگرم طلا  معامله شد.

همچنین در سال ۹۶، ۳۵۰ دستگاه خودرو در تالار محصولات صنعتی و معدنی مورد معامله قرار گرفت.

بازار فرعی

بررسی عملکرد بازار فرعی بورس کالای ایران در مدت مذکور نشان می دهد که در این تالار در مجموع ۱۶۹ هزار و ۸۵۴ تن محصول به ارزش ۴ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال داد و ستد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸ درصدی حجم و ۱۹۵ درصدی ارزش معاملات را نشان می دهد.

در این بازار۶۳ هزار و ۶۲۵ تن محصولات کشاورزی، ۳۳ هزار و ۲۳۳ تن ضایعات، ۲۵ هزار و ۲۳۴تن مواد معدنی  ۲۰ هزار تن آهک، ۹ هزار و ۲۵۸  تن مواد پلیمری، ، ۴ هزار و ۷۹۴  تن مواد شیمیایی، ، ۸ هزار و ۱۰ تن فولاد، ، ۳ هزار تن مس و و ۲ هزار و ۷۰۰ تن سولفات به فروش رفت.

همچنین تعداد ۲۲ هزار و ۵۸۵  عدد بشکه خالی و ۲۴ هزار و ۲ عدد تراورس چوبی طی سال ۱۳۹۶ در گروه بازار فرعی مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این تعداد ۶۲۳ هزار و ۲۰۰ قطعه جوجه یک روزه طی سال ۱۳۹۶ در گروه کشاورزی بازار فرعی مورد معامله قرار گرفته است. همچنین ۶۸ رأس تلیسه آبستن و ۸ هزار قطعه جوجه یک روزه تخم گذار نیز طی سال ۱۳۹۶ در گروه کشاورزی بازار فرعی مورد معامله قرار گرفته است.

بازار مالی

همچنین در سال گذشته و در بازار مالی  که شامل اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری است، بیش از ۶۲۱  میلیون و ۵۵۶ هزار قرارداد به ارزش بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال منعقد شد.

بازار مشتقه

همچنین آمار معاملات قراردادهای مشتقه بیانگر آن است که در مجموع ۴ میلیون و ۲۸۸ هزار قرارداد به ارزش ۶۵۸ هزار میلیارد ریال منعقد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۲ درصدی حجم و ۶۹ درصدی ارزش را نشان می دهد.

به این ترتیب در سال ۹۶  بیش از ۴ میلیون و ۲۴۶ هزار قرارداد آتی به ارزش ۶۵۷ هزار میلیارد ریال منعقد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۳ درصدی حجم و ۶۹درصدی ارزش رو به رو شده است.قراردادهای اختیار معامله نیز در حالی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴ درصدی ارزش را به ثبت رسانده است که در این مدت ۴۱ هزار و ۷۷۱ قرارداد به ارزش ۵۲۳  میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال معامله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها