• ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
  • کد خبر: 17265
نفت

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (جمعه) در پی انتشار اخباری در مورد حمله آمریکا به سوریه که البته روز گذشته محقق شد، افزایش یافت. بازار فلزات اساسی نیز همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار داشت.

به گزارش «کالاخبر»؛ با حمله موشکی آمریکا به سوریه که البته با همراهی فرانسه و انگلیس شکل گرفت، نگرانی از افزایش تنش ها بالاگرفت و افزایش قیمت نفت را در پی داشت.

روند صعودی قیمت نفت در هفته گذشته تحت تاثیر عواملی چون تشدید تنش ها در سوریه و حمله آمریکا و هم پیمانانش به این کشور، افزایش امیدواری ها به حل اختلافات تجاری چین و آمریکا و حمله موشکی حوثی ها به مراکز نفتی عربستان شدت گرفته و قیمت نفت به بیشترین میزان در ۴۰ ماه گذشته رسید.

این در حالی است که قیمت نفت در روز چهارشنبه تحت تاثیر افزایش تولید و ذخایر نفت آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد انتظار دارد تولید داخلی در سال ۲۰۱۹ به دلیل رشد تولید شیل بیش از آنچه که قبلا پیش‌بینی شده بود افزایش پیدا کند. طبق پیش‌بینی این آژانس، تولید نفت آمریکا سال آینده ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۱۱.۴۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد. به این ترتیب آمریکا احتمالا تا سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان خواهد شد و از روسیه که در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، پیش می‌افتد

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

رشد فوق العاده آلومینیوم و ادامه افت قیمت روی 

بازار فلزات اساسی همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار داشت و در شروع هفته با انتشار اخباری در مورد موافقت چین با موارد مورد تقاضای ترامپ و ابراز امیدواری ترامپ برای کاهش تنش ها شاهد بهبود معاملات و رشد قیمت ها در بورس های معتبر دنیا و بازار فلزات بودیم. با این وجود در روزهای پایانی هفته وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ گونه مذاکره ای با آمریکا در خصوص جنگ تجاری و تعرفه ای دو کشور، برقرار نبوده و این کشور جزئیات تعرفه های تنبیهی علیه آمریکا را آماده کرده و به فوریت آن را اجرایی خواهد کرد. از طرف دیگر در پایان هفته انتشار اخباری در مورد قریب الوقوع بودن افزایش نرخ تورم آمریکا به محدوده ۲ درصد و بیشتر شدن احتمال افزایش نرخ بهره موجب افزایش فشارها بر بازار کامودیتی ها شد. افزایش نرخ تورم در آمریکا می تواند برنامه فدرال رزرو برای چهار بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ تسهیل ببخشد. 

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

در هفته ای که گذشت آلومینیوم علیرغم رشد ۸ درصدی موجودی انبارها در بورس فلزات لندن تحت تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر علیه روسیه و تحریم شرکت روسی روسال؛ با بیش از ۱۸ درصد رشد به سقف قیمت شش سال اخیر خود نزدیک شد. روسال دومین تولیدکننده آلومینیوم بوده و بیش از ۷ درصد تولید این فلز را در اختیار دارد. با وجود تداوم کاهش موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن، انتشار اخباری در مورد آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک این فلز در چین و همچنین تعدیل قیمت فولاد؛ روند نزولی قیمت روی را شدت بخشید. روی در هفته های اخیر بیش از ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

فرید فتحی، کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها