مصباحی‌مقدم.jpg

صبح امروز (۲۶ فروردین ماه)، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در دهمین نشست بین المللی بازار سرمایه اسلامی، آخرین تحولات مرتبط با باز مهندسی بازار سرمایه اسلامی در ایران را تشریح کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، آیت الله دکتر غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس تاکنون بیش از ۱۷۰ جلسه برگزار کرده است، گفت: این کمیته متشکل از ۵ فقیه آشنا به مسائل اقتصادی و مالی، یک حقوقدان ، یک متخصص مالی و یک  اقتصاددان است.

وی با بیان اینکه مصوبات کمیته تخصصی فقهی در نظام بازار سرمایه ایران لازم الاجرا است، گفت: جلسات این کمیته، غالبا دو بار در ماه و در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می شود و طی این جلسات، موضوعاتی که حسب وظایف ابلاغی کمیته فقهی از آن استعلام شده است مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در نتیجه این مباحث، مصوبه کمیته فقهی تهیه و متعاقبا ابلاغ می شود. این مصوبه، مبنای طراحی ابزارها و قراردادها و تهیه مقررات مربوط به آنها قرار می گیرد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس سپس با اشاره به برخی فعالیت های این کمیته در یکسال گذشته اظهار داشت کمیته‌ فقهی، بعد از بررسی ابعاد فقهی راهکاری ارائه کرد که بر مبنای آن بتوان ساختار اوراق جعاله را به گونه ای تنظیم کرد که نوآوری هایی در ساختار انتشار این اوراق پدید آید.

وی افزود: گرچه تا کنون اوراق جعاله در بازار سرمایه ایران به مرحله انتشار نرسیده، اما در صورت فراهم آمدن زیرساخت های اجرایی آن امید می رود در آینده ای نزدیک شاهد عملیاتی شدن این اوراق باشیم.

آیت الله مصباحی مقدم همچنین گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص نوآوری های مالی در سال گذشته در کمیته تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد، ساختار انتشار اوراق مرابحه دولتی بود.به گفته این مقام مسوول، از سال ۲۰۱۱ میلادی، انتشار اوراق مرابحه دولتی در بازار سرمایه ایران آغاز شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵اوراق مرابحه، برای تامین مالی شرکت ها منتشر شده است.

وی اظهار داشت: تا کنون بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال، ارزش اوراق مرابحه منتشر در بورس بوده که بخش قابل توجهی از آن به تامین مالی دولت اختصاص داشته است.

آیت الله مصباحی مقدم در ادامه در خصوص انتشار اوراق ارزش با امکان تسویه ریالی افزود: بازمهندسی محصولات بازار سرمایه اسلامی یک نوآوری در ساختار انتشار صکوک بود و مطابق آن این امکان برای ناشر و سرمایه گذاران در صکوک فراهم می شود که مطابق ساز و کارهایی که بین آنها توافق می شود، بتوانند سود و اصل این اوراق را بر مبنای پول رایج داخلی یا ارز خارجی تسویه کنند.

وی در ادامه گفت: بعد از بررسی صلاحیت ها و امکان سنجی اوراق مذکور و صدور تاییدیه لازم، اوراق طبق ساز و کار بازار سرمایه منتشر می شود. بر اساس میزان تامین مالی ارز، هر ورقه برمبنای مقدار معینی ارز مشخص شده منتشر می شود. سپس سرمایه گذاران با پرداخت ارز یا معادل ریالی آن به قیمت روز، اوراق مذکور را خریداری می کنند. در ادامه، در مواعد از پیش تعیین شده، سود اوراق بر مبنای ارز مبنای انتشار اوراق محاسبه می شود ولی پرداخت آن بر مبنای معادل ریالی آن در زمان پرداخت سود خواهد بود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس در این خصوص افزود: کمیته فقهی پس از بررسی نوآوری پیشنهادی در ساختار انتشار صکوک ارز پیوند، اعلام کرد که در صورتی که از ظرفیت انتشار اوراق ارزی به صورت صحیحی بهره برداری شود، می توان بخش قابل ملاحظه ای از ریسک های مربوط به نوسانات ارز را برای ارکان انتشار صکوک مدیریت کرد.

وی در خصوص نوآوری های مطرح شده در خصوص اوراق سلف اعلام کرد: کمیته فقهی پس از بررسی های متعدد، تاکید کرد که استفاده از دو قرارداد اختیار معامله در فرآیند انتشار اوراق سلف با رعایت برخی از ملاحظات فقهی صحیح است . از جمله این که زمان اعمال دو اختیار معامله یا نرخ اعمال باید به گونه ای متفاوت باشد که از نظر عرف کارشناسان بازار سرمایه احتمال وقوع قیمت دارایی ایه در بین آن دو منطقی باشد.

وی در پایان با ارائه آماری از اوراق منتشر شده در بازار سرمایه اظهار داشت: حجم اوراق سلف در بازار سرمایه به رقمی بیش از ۶۵ هزار میلیارد ریال رسیده و بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره در بازار سرمایه منتشر شده  که حدود ۳۵ هزار میلیارد آن مربوط به سال های گذشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها