کرباسیان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی کشور در سال گذشته به ۹ میلیارد دلار رسید.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته صادرات هشت میلیون تنی زنجیره فولاد پیش بینی شده بود، اما در نهایت به ۹.۵ میلیون تن رسید که بازارهای جدید صادراتی از جمله کانادا، مکزیک و شرق آسیا را نیز شامل می شود و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: همچنین سال گذشته در حوزه های سنگ و سیمان وضعیت خوبی را شاهد بودیم و ۷۴۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۸ میلیون تن کنسانتره صادر شد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیان داشت: همچنین سال گذشته نزدیک به ۲ میلیارد دلار پروژه از سوی این سازمان و شرکت های وابسته آن افتتاح شد.

به گفته این مقام مسئول، موفقیت های خوبی در بخش تولید در سال گذشته حاصل شد که از آن جمله افزایش ۱۸ درصدی تولید کنسانتره، ۲۲ درصدی گندله، ۱۴ درصدی آهن اسفنجی، ۲۰ درصدی شمش فولاد، ۶ درصدی کنسانتره مس و ۲ درصدی پودر آلومینا است و فقط در آند و کاتد آن هم به دلیل انفجار صورت گرفته در کارخانه سرچشمه با کاهش تولید مواجه شدیم.

وی همچنین با اشاره به اقدام های انجام شده در حوزه اکتشاف، یادآوری کرد: شناسایی بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه های جدید معدنی کشور انجام و با محول کردن آنها به استان ها، آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۶ ذخایر جدید طلا، سنگ آهن، زغال سنگ و بوکسیت کشف شد و بویژه در بوکسیت اکنون ظرفیت کشور در مقایسه با ۲ سال پیش حدود ۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: با خروج واحد جاجرم (در خراسان شمالی) از چرخه واگذاری، پیش بینی می شود تا اوایل نیمه دوم امسال پروژه شمش آلومینیوم آنجا به ظرفیت ۴۰ هزار تن و با تامین مالی ۲۶ میلیون یورویی چینی ها به بهره برداری برسد.

کرباسیان بیان داشت: در حوزه اکتشاف، همچنین ۱۱۹ هزار متر حفاری به صرف هزینه ۱۱۵۰ میلیارد ریالی در سال گذشته انجام شد.

ورود به حوزه معادن عمیق 

وی با اشاره به ۲ اقدام اساسی انجام شده در سال گذشته، گفت: نخستین مورد، تجمیع بزرگترین شرکت های معدنی و فولادی کشور با شرکت توسعه معادن و فلزات برای انجام امور در حوزه اکتشاف بود و ایمیدرو از این حوزه کنار رفت؛ بدین ترتیب صرف بودجه بیشتر و ورود فناوری های جدید در این حوزه انتظار می رود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ورود به مقوله معادن عمیق (پنهان یا زیرزمینی) که شامل اعماق بیش از ۲۵۰ متری می شود، به عنوان دیگر اقدام اساسی ایمیدرو در سال گذشته اشاره کرد.به گفته وی، معادن عمیق خوبی بویژه در بخش سنگ آهن در کشور داریم که البته در این حوزه کم تجربه بوده و نیازمند فناوری های نوین هستیم.

کرباسیان پیش بینی کرد که در سال ۹۷ حدود ۶ میلیارد دلار پروژه جدید معدن و صنایع معدنی در سطح کشور افتتاح شود و به بهره برداری برسد که از جمله آنها فولاد، گندله سازی، کنسانتره و آلومینیوم قابل اشاره است.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از واحد ۴۰ هزار تنی شمش آلومینیوم جاجرم و ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب، ظرفیت آلومینیوم کشور به ۲ برابر افزایش یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، تهیه نقشه راه چهار ساله بخش معدن و صنایع معدنی کشور مطابق توصیه وزیر صنعت، معدن و تجارت را دیگر اقدام اساسی انجام شده در سال گذشته برشمرد.

وی گفت: برقراری تعرفه بر آلومینیوم و فولاد چین و اتحادیه اروپا از سوی آمریکایی ها، دیگر اتفاق مهم اواخر سال گذشته بود که سبب می شود بازار چین که تولیدکننده و مصرف کننده ۵۰ درصد فولاد جهان است، به رقیبی جدی برای فولاد ایران تبدیل شود.

پکرباسیان خاطرنشان کرد: همچنین تحریم روسیه سبب می شود تا بتوانیم در حوزه همکاری های معدنی با شرکت های روسی منافع دو طرفه و روابط برد - برد تعریف کنیم.

باید تولید داخلی را در حوزه معدن توسعه داد

کرباسیان در خصوص شعار سال ۹۷ و حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: در حوزه معدن، کالاهای ایرانی وجود دارد اما باید تولید داخلی را توسعه دهیم و با ارتقای کیفیت به توسعه صادرات بپردازیم.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها