نفت

اوپک و روسیه جمعه این هفته در عربستان در مورد تمدید توافق کاهش تولید نفت مذاکره می کنند، توافقی که از ابتدای اجرای آن در سال ۲۰۱۷ تاکنون بشدت بر بازارهای نفت اثر گذارده و سطح قیمت نفت خام پایه برنت دریای شمال را از زیر ۳۰ دلار به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه رسانده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حالی مصمم به حفظ توافق کاهش تولید است که مازاد عرضه نفت در بازارها از بین رفته و بحران های سیاسی بوجود آمده عرضه نفت را تهدید به کاهش می کند.

بلومبرگ همچنین نوشت، افزایش قیمت نفت به کانال ۷۰ دلار، تا حدودی اوضاع اقتصادی کشورهای عضو اوپک که به دلیل کاهش بی سابقه قیمت های نفت در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ خراب شده بود را بهبود بخشید.

این امر با وجود از بین رفتن مازاد عرضه نفت در بازارها، اوپک و متحدانش را تشویق به تمدید توافق کاهش تولید کرده است، در حالی که تولید نفت ونزوئلا به دلیل وضع مالی بد این کشور و افول بخش نفت آن به طور محسوسی کاهش یافته و خطر بازگشت تحریم های آمریکا صادرات نفت ایران را نیز تهدید می کند.

بهای نفت برنت دریای شمال که دوسوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر مبنای آن قیمت گذاری می شوند، به دلیل افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا و خودداری اوپک از کاهش تولید از تابستان ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ تا اوایل بهمن ۱۳۹۵ از بالای ۱۱۵ دلار به کمتر از ۲۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

مایک ویتنر رئیس بخش تحقیقات بازار بانک «سوسیته ژنرال» فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اوپک و متحدانش کاهش تولید را متوقف کنند، به بلومبرگ گفت: نه به هیچ وجه

وی افزود: آنها خوشحال می شوند که موجودی نفت در بازارها همچنان کاهش پیدا کند و قیمت ها در سطح ۷۰ یا ۸۰ دلار در هر بشکه تثبیت شود

ویتنر تصریح کرد: افزایش قیمت نفت به معنی افزایش درآمد آنهاست، اما سوال مهم این است که افزایش قیمت تا چه سطحی به نفع آنهاست.

به گفته وی، وزیران نفت اوپک و متحدان غیراوپک آن ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در جده گرد هم می آیند تا در این زمینه گفت و گو کنند.

برخی تحلیلگران هشدار می دهند که افزایش سطح قیمت ها ممکن است به دلیل افزایش تولید نفت در آمریکا یا کاهش تقاضای نفت در جهان برای اوپک نتیجه عکس به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها