بورس

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که بورس کالا عامل شفاف سازی و سهولت معاملات، تاثیر مثبت دلار تک نرخی بر معاملات بورس کالا، بورس کالا سکوی توسعه کسب و کار در سال ۹۷ و نقش مهم بورس کالا در تحقق شعار سال از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا عامل شفاف سازی و سهولت معاملات

به گزارش «کالاخبر»، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حق امتیاز در بورس کالا برای شفاف سازی و سهولت معاملات قدم بزرگی است‌، گفت: با کمک موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مطالعات راهبردی توسعه صنایع صادراتی و رقابتی را پیش می بریم، همچنین با کمک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برخی مقررات معدنی را در سال ۹۷ احیا می کنیم که از جمله آنها واگذاری مجدد معادن واگذارشده ای است که غیرفعال هستند.

محمد شریعتمداری در نشست هم اندیشی با رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:با اتکا به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه و برنامه راهبردی ریاست جمهوری ، برنامه یکساله تدوین و به معاونت ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، افزود: برای حمایت از کالای ایرانی از دل این برنامه یکساله یک اقدام راهبردی طراحی کردیم.

بورس کالا پیونددهنده حوزه مالی با بخش واقعی اقتصاد است

مدیرعامل بورس کالای ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: در نمایشگاه امسال ارکان و نهادهای بازار سرمایه همانند یک سوپر مارکت مالی آخرین دستاوردهای خود را به فعالان و علاقمندان ارائه می دهند؛ همچنین فاینکس یک فرصت مناسب برای ارائه خدمات مبتنی بر فرهنگ سازی و آموزش به شمار می رود.

حامد سلطانی نژاد افزود: بورس کالا نهادی است که پیوند دهنده بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی است، در این بین فعالان حوزه کالایی در عرصه واقعی اقتصاد از کاستی هایی رنج می برند که بورس کالا می تواند از طریق ابزارهای مالی و همفکری با آنها، مسیری جدید و کارآمد را در مقابل این فعالان قرار دهد.

تولیدکنندگان در بورس کالا پاداش کیفیت می گیرند

مدیرعامل بورس کالای ایران به نقش بورس کالا در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: کالای ایرانی باید کالایی با کیفیت باشد تا رضایت مصرف کننده را جلب و مورد حمایت واقع شود پس چه بهتر که این حمایت، حمایت قیمتی و بر مبنای ارزش باشد، در صورتی که کالاها در بستر عرضه و تقاضا مورد معامله قرار گیرد پاداش کیفیت بالا، ارزش بیشتر آن محصول خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کالاهای با کیفیت در عرصه رقابت، قیمت واقعی خود را پیدا خواهند کرد بنابرابن یکی از جنبه های تحقق حمایت از کالای ایرانی در بورس کالا صورت خواهد گرفت.

تاثیر مثبت دلار تک نرخی بر معاملات بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران تاثیر تک نرخی شدن ارز بر معاملات بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این بورس یکی از موارد مهم در ورودی بازار قیمت‌های پایه است و با تمهیدی که دولت اندیشید، دلار به سمت تک نرخی شدن در حال حرکت است.

حامد سلطانی نژاد افزود: این موضوع کار را برای بورس کالا بسیار راحت‌تر کرد چرا که مبنای قیمت‌های پایه این بازار ارزی خواهد بود که در واقع حاصل ارز تعادلی بازار است و به نظر می‌رسد بازار خیلی شفاف‌تر به حرکت خود ادامه خواهد داد. به خصوص در حوزه کالاهایی که قیمت‌های پایه آنها تابعی از نرخ ارز است و اختلاف آنها در فرمول‌های قیمتی بالادست و پایین دست خیلی کمتر خواهد بود؛ چرا که هر دو به یک نرخ ارز یکسان اشاره خواهند کرد. چه این که این ارز به صورت یکسان مدیریت شود و یا این که بتوانیم از بازاری این ارز را استخراج کنیم.

کیفیت، رقابت و قیمت، پازل حمایت از تولید ملی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تولیدکننده ای که محصول باکیفیتی را تولید می کند باید از فروش محصول خود با قیمتی واقعی و به دور از قیمت گذاری دستوری اطمینان داشته باشد، در غیر اینصورت انگیزه او برای تولید بیشتر و باکیفیت تر کاهش می یابد و از این رو یکی از مسیرهای اصلی برای حمایت از کالای ایرانی به بورس کالا ختم می شود

سید راضی نوری گفت: بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ و کوچک امروز در بورس کالا اقدام به عرضه محصولاتشان می کنند که این محصولات، مواد اولیه برای تولید کالاهای نهایی و مورد مصرف جامعه است. از این رو کشف قیمت ها در بورس کالا که بازاری شفاف و قابل رصد است، از ملزومات حمایت از تولید و کالای ایرانی به شمار می رود.

به گفته وی، محصولاتی که در بورس کالا عرضه و معامله می شود، از نظر کیفیت دارای استانداردهای مشخصی هستند از این جهت نیز مصرف کنندگان از خرید و مردم از تولید کالاهای باکیفیت اطمینان پیدا می کنند.

بورس کالا ویترین معرفی کالای ایرانی است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:استفاده از سازو کار بورس کالا یکی از مکانیزم های پیشرفته در عصر حاضر برای تعادل بخشی و کنترل بازارها است. بورس در حدود سه سال گذشته در بخش کشاورزی قدم های بزرگی برداشته و از این اقدامات تجربه خوبی نیز بدست آمده است.

علی محمد شاعری، تصریح کرد: سال۹۷،  سال حمایت از کالای ایرانی است و میتوان از ابزار بورس در زمینه رشد کیفیت و رقابت با کالاهای خارجی بهره برد. دولت باید در سال جاری زمینه ایجاد تقاضای مطلوب در مقابل عرضه محصولات داخلی در بورس کالا را بیش از گذشته فراهم کند تا علاوه بر تنظیم بازار، انگیزه تولیدکنندگان برای تولید محصول با کیفیت و حضور در بورس افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بورس کالا یکی از ساز وکار های مطمن برای سنجش کیفیت کالا و قیمت است؛ همچنین در بورس مدیریت و رقابت پذیری کالا بهتر از دیگر بازارها انجام می شود امیدواریم دولت در سال جاری از دریچه بورس به توفیقات زیادی برای رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی دست یابد.

بورس کالا سکوی توسعه کسب و کار در سال ۹۷

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: بورس کالا در سال حمایت از کالای ایرانی و با توجه به ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها می تواند به عنوان یک سکو برای توسعه کسب و کار و رونق تولید ایرانی باشد.

به گفته حسن حسینی شاهرودی ، ایجاد شفافیت، نظم بخشیدن به عرضه و معامله محصولات، حذف رانت های کلان از مبادله کالاها، فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری و ایجاد رقابت و کوتاه شدن دست واسطه ها از جمله مزایای بورس کالا برای اقتصاد کشور بوده که در چند سال اخیر با طراحی ابزارهای مالی نوین نیز بورس کالا در مسیر بورس های توسعه یافته دنیا قدم برداشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی، تمام شرکت های دولتی باید موظف شوند تولیدات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند که امیدواریم این امر در سال جدید محقق شود تا این شرکت ها مواد اولیه مصرفی را از طریق بورس تهیه کرده و تولیدات خود را نیز از طریق بورس عرضه کنند.

نقش مهم بورس کالا در تحقق شعار سال

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان درباره نام گذاری سال جدید و نقش بورس کالا در تحقق این شعار به گفت: معمولا بازارهای رسمی و ساختار یافته فضای شفافی ایجاد می کنند تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان با کمترین هزینه به یکدیگر دسترسی داشته باشند و از آنجایی که بازار سرمایه به خصوص بورس کالا بازاری شفاف و سازمان یافته و محلی برای معاملات شفاف کالاست به خوبی می تواند این نقش را ایفا کند.

وی یادآور شد: از سالیان گذشته اقتصاد کشور درگیر قیمت گذاری های دستوری و سوبسید هایی بود که عموما این قیمت گذاری ها به نفع مصرف کننده نهایی نبود زیرا بازارهای شفافی وجود نداشت که این سوبسیدها بتواند به دست مصرف کننده نهایی برسد که بورس کالا می تواند به راحتی این نقش را ایفا کند که موفقیت های این بورس در سال های گذشته موید این موضوع است.

تیموری تصریح کرد: لذا از آنجایی که بورس کالا بازاری شفاف است و خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم با یکدیگر در تعامل هستند و ذی نفعان زیادی این بازار را رصد می کنند و این بازار تحت نظارت است، این بورس می تواند نقش مهمی در  تحقق شعار حمایت از تولید داخلی ایفا کند.

تقویت بورس کالا، رونق تولید را در پی دارد

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: اگر هدایت نقدینگی از بستر بازار سرمایه و بورس به سمت بخش مولد اقتصادی هدایت شود، قطعا به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی محقق خواهد شد.

سید فرید موسوی افزود: بورس کالا نقش اساسی در شفافیت اقتصادی، عدالت مرتبط با این حوزه و حذف رانت های مختلفی که در حوزه مبادلات کالایی وجود دارد، ایفا می کند. در این زمینه بورس کالا اقدامات مثبتی انجام داده و با افزایش نظارت ها می توان نتیجه مطلوبی در خصوص افزایش شفافیت های قیمتی در فضای رقابتی کسب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها