بازارهای جهانی

نگاهی به عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که رکود شکنی قیمت نفت در هفته گذشته ادامه داشته و رکوردشکنی آلومینیوم و بهبود قیمت سایر فلزات تحت تاثیر تحریم های آمریکا بر علیه روسیه نیز با تداوم مواجه شده است.

سایه ریسک های ژئوپلتیک بر بازار و ادامه رکوردشکنی قیمت نفت

به گزارش «کالاخبر»؛ قیمت نفت در شروع هفته به دنبال حملات هوایی قدرت‌های غربی به سوریه با احتیاط بازگشایی شده و پس از انتشار آمار افزایش هفت حلقه ای دکل های حفاری در آمریکا تحت فشار قرار گرفت. اما در روز سه شنبه با افزایش نگرانی‌ها نسبت به ریسک بالای مختل شدن عرضه به ویژه در خاورمیانه قیمت ها مجددا در مدار صعودی قرار گرفت.

گسترش مناقشات در خاورمیانه، احتمال بالای تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش تولید نفت ونزوئلا مهم ترین عوامل افزایش نگرانی ها نسبت به اختلال در عرضه نفت بودند. در روزهای بعد کاهش ذخایر نفت آمریکا روند صعودی قیمت نفت را تشدید کرد و  قیمت نفت به بیشترین حد از نوامبر ۲۰۱۴ رسید. طبق گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام در آمریکا هفته گذشته یک میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۲۸ میلیون بشکه رسید. ادامه ریسک های ژئوپلتیک حاکم بر بازار و تداوم پیمان کاهش تولید اوپک و غیراوپک که از مازاد عرضه در بازار کاسته است موجب شد تا تحلیلگران معتقد به ادامه روند صعودی قیمت ها بوده و پیش بینی خود از قیمت نفت را افزایش دهند.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

تداوم رکوردشکنی آلومینیوم و بهبود قیمت سایر فلزات تحت تاثیر تحریم های آمریکا بر علیه روسیه

با فروکش کردن اثرات جنگ تجاری آمریکا و چین شاهد توقف روند نزولی قیمت فلزات و بازگشت آرامش به بازارها بویم همچنین با افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید تحریم های آمریکا بر علیه روسیه و احتمال سرایت تحریم ها به سمت فلزات دیگر- به جز آلومینیوم- شاهد رشد قیمت ها در بازار بودیم. از طرف دیگر ادامه کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن و شانگهای و انتشار آمار نسبتا مثبت از اقتصاد چین نیز محرک قیمت ها بوده و چشم انداز مثبتی را برای فلزات رقم زده است.از سوی دیگر رشد GDP چین در سه ماهه اول سال و رسیدن آن به ۶.۸ درصد و رشد ۹ میلیارد دلاری تزریق وام های بانکی به اقتصاد آن کشور نسبت به ماه قبل سیگنال مثبتی برای بازار فلزات بوده است.

عملیاتی شدن تحریم شرکت آلومینیوم روسال روسیه از طرف آمریکا در بورس فلزات لندن و گمانه زنی تحلیلگران در مورد کسری یک میلیون تنی آلومینیوم در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۸ قیمت این فلز را به اوج قیمت ۷ سال گذشته رساند اما در روز جمعه با اعلام حمایت دولت روسیه از شرکت روسال و آمادگی آن ها برای اعطای وام به این شرکت شاهد افت قیمت این فلز در بازارهای جهانی بودیم. فلز روی نیز بعد از هفته ها کاهش قیمت در هفته گذشته تحت تاثیر تداوم کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن و شانگهای و کسری عرضه وضعیت بهتری را تجربه کرد. گروه مطالعات سرب و روی ILZSG در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که عرضه این فلز در ۲ ماه ابتدای ۲۰۱۸ با کسری ۱۱ هزار تنی مواجه بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ مازاد ۵۷ هزار تنی بود. همچنین تولید معادن روی دنیا در ۲ ماه ابتدای ۲۰۱۸ کاهش ۰.۶%- داشته است که عمدتا ناشی از کاهش تولید ۱۲.۱ درصدی معادن روی هند و کاهش ۹.۵ درصدی معادن چین بوده است.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.


*فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها