کیوان جعفری طهرانی

دیوار تعرفه به گونه ای خود تحریمی محسوب می شود و بر روی سرمایه گذاری ها در زنجیره تاثیرگذار است و بهترین راهکار در مقابل موضوعی نظیر اعمال تعرفه، عرضه محصول در بورس کالا است تا چنانچه مازادی در کشور به چشم می خورد پس از عرضه در بورس و نبود مشتری، صادر گردد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناس ارشد بازارهای بین المللی و داخلی سنگ آهن و فولاد در خصوص مزایای عرضه این ماده معدنی در بورس کالا و حرکت به سمت آزادسازی قیمت ها گفت: عرضه سنگ آهن در بورس کالا روش بسیار خوبی است؛ زیرا کشف قیمت آن به روشی واقعی صورت می گیرد و در صورت وجود مشتری داخلی، این محصول در داخل کشور به فروش می رسد و در غیر این صورت، محصول مازاد بر نیاز داخل صادر می شود.

کیوان جعفری طهرانی به روند قیمت گذاری سنگ آهن در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته، قیمت گذاری سنگ آهن به صورت دستوری همواره باعث شده است که سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف این محصول مخصوصا توسط بخش خصوصی بطور جدی صورت نگیرد و بخش خصوصی به جای سرمایه گذاری در این بخش در حوزه های دیگری سرمایه گذاری کند.

وی به عرضه سنگ آهن، گندله و کنستانتره در بورس کالای ایران اشاره کرد و توضیح داد: به منظور حل مشکلات مطرح شده، عرضه سنگ آهن، گندله و کنستانتره در بورس کالا می تواند کشف قیمت واقعی و مناسب را برای این محصول و سایر فرآورده های آن عملیاتی کند.

جعفری طهرانی اضافه کرد: تولید کنندگان سنگ آهن عموما به جای اینکه ریسک صادرات و نوسانات نرخ ارز را تقبل کنند، راحت تر هستند که محصولات خود را به خریداران داخلی و فولاد سازان بفروشند به شرطی که نگرانی ای بابت پرداخت طولانی مدت صورتحساب خود نداشته باشند که این نگرانی ها با عرضه سنگ آهن در بورس کالا تا حدود زیادی برطرف می شود.

هدفمند کردن صادرات با عرضه در بورس

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا در راستای اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، امکان صادرات هدفمند محصولات صنعتی و معدنی و تاثیرگذاری بر قیمت های منطقه ای را به مرور زمان داراست؟ تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اساسی، تحریم ها و محدودیت های مربوط به مراودات مالی و بانکی است؛ اگر این موانع برطرف شود بورس کالا می تواند با متصل شدن به بورس های جهانی امکان صادرات هدفمند و تاثیر گذار را فراهم کند.

وی در خصوص روند قیمت گذاری سنگ آهن افزود: همواره قیمت سنگ آهن از جمله کنسانتره و گندله با شمش رابطه داشته است؛ در صورتی که در دنیا رابطه قیمت سنگ آهن و فولاد رابطه عرضه و تقاضا است؛ برای مثال در بازار بزرگی همچون چین همواره با افزایش قیمت فولاد، قیمت سنگ آهن افزایش نمی‌یابد.

جعفری طهرانی ادامه داد: پیش از این دولت در راستای تحقق اهداف فولادی خود نسبت به قیمت گذاری سنگ آهن اقدام می‌کرد، این درحالی است که دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد نیاز به رشد تولید و پیش بینی برای اکتشاف و استخراج سنگ آهن دارد.

کارشناس ارشد بازارهای بین المللی و داخلی سنگ آهن و فولاد افزود: به دلیل اینکه بورس کالای ایران در حوزه کشف قیمت مناسب و شفاف، موفق عمل کرده است، بنابراین عرضه سنگ آهن در بورس کالا می تواند برای این صنعت مفید باشد چرا که کشف قیمت واقعی صورت می گیرد و در صورت وجود مشتری داخلی، این محصول در داخل کشور به فروش می رسد و در غیر این صورت مازاد بر نیاز داخل صادر می شود.

جعفری طهرانی عنوان کرد: با عرضه سنگ آهن در بورس کالا، فولاد سازان و کنسانتره سازان می توانند نیاز خود را با حضور در بورس کالا تامین کنند و این بهترین پاسخی است که می توان به بحث های مطرح شده در خصوص چرایی صادرات سنگ آهن با وجود نیاز داخلی، داد.

وی تاکید کرد: بنابراین به جرات می توان گفت که عرضه سنگ آهن در بورس کالا باعث می شود که قیمت های واقعی برای بازار داخلی کشف شده و همه در جریان قیمت قرار بگیرند؛ در اینجا مصرف کنندگان داخلی اقدام به خرید سنگ آهن از بورس می کنند و اگر این محصول در تالار بورس خریداری نداشته باشد، صادرات به شیوه ای هدفمند صورت می گیرد.

کیوان جعفری طهرانی پیشنهاد کرد: در این روش بهتر است تا سنگ آهن به جای سه بار عرضه بدون مشتری، یکبار در بورس کالا عرضه شده و در صورت عدم وجود خریدار داخلی اجازه صادرات داده شود زیرا عرضه با فواصل زمانی مختلف باعث می شود تا قیمت های جهانی تغییر کند و یا خریدار خارجی برای این محصول وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه عرضه پر حجم سنگ آهن در بورس کالا قابل توسعه بوده و باعث رفع نیاز داخل کشور می شود، عنوان کرد: اگر عرضه سنگ آهن در بورس کالا آغاز شود و برای معادن بخش دولتی و نیمه دولتی تعمیم پیدا کند، روشی به سود صنعت سنگ آهن و منافع ملی خواهد بود که برای تسهیل شرایط و سرعت گرفتن این طرح تاکید می کنم، سنگ آهن بهتر است یک بار در بورس عرضه شود و در صورت عدم وجود مشتری مجوز صادرات را دریافت کند.

عوارض صادرات سنگ آهن

وی در خصوص تعیین عوارض صادراتی بر صادرات سنگ آهن نیز اظهار کرد: بحث تعیین عوارض بر روی صادرات سنگ به طور معمول در سه ماهه سوم یا چهارم هر سال مطرح می گردد و این امر طی ۴ یا ۵ سال گذشته همواره بوده است. بیان اینگونه از مسائل تاثیر قابل توجهی را بر روی برنامه معادن جهت توسعه زیر ساخت‌ها و همچنین صادرات به ویژه معادن بخش خصوصی می گذارد؛ علاوه بر این، از محل صادرات است که سرمایه مورد نیاز طرح های توسعه ای شرکت ها حاصل شده است.

وی افزود: درست است که معادن کشور تامین نیاز صنایع داخلی را باید در اولویت خود قرار دهند اما بررسی روند صادرات سنگ آهن نشان می دهد دولت وقت در سال ۸۰ برای توسعه صادرات سنگ آهن، جایزه صادراتی در نظر گرفت. توجه داشته باشیم که عمده صادرات سنگ آهن کشور از سوی معادن بخش دولتی و نیمه خصوصی کشور است و بخش خصوصی سهم بسیار کمی دارند.

طهرانی تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ ایران برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند حدود ۱۶۰میلیون تن سنگ آهن کلوخه است و علاوه بر سنگ آهن در سایر محصولات زنجیره نیز به نسبت دچار کسری است و اگر با همین روند که تولید سنگ آهن صورت می گیرد پیش رویم از برنامه عقب خواهیم بود.

خودتحریمی با ساختن دیوار تعرفه

به گفته وی، دیوار تعرفه به گونه ای خود تحریمی محسوب می شود و بر روی سرمایه گذاری ها در زنجیره تاثیرگذار است و بهترین راهکار در مقابل موضوعی نظیر اعمال تعرفه، عرضه محصول در بورس کالا است تا چنانچه مازادی در کشور به چشم می خورد پس از عرضه در بورس و نبود مشتری، صادر گردد.

وی در خاتمه تاکید کرد: نباید طوری عمل کرد که سرمایه گذاران بخش خصوصی و معدود سرمایه گذاران خارجی علاقمند تمایل خود به سرمایه گذاری را از دست دهند و در نتیجه ما را از اهداف تولیدی فولاد کشور دور نموده و با کسری بیشتر مواجه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها