فارغی

پس از نامگذاری سال ۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی، دیدگاه های متفاوتی در خصوص تحقق شعار سال مطرح شده که در حوزه بخش کشاورزی باید با بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا با سرعت بیشتری در مسیر تحول و اصلاح خرید تضمینی محصولات پیش رویم.

به گزارش «کالاخبر» ؛غلامعلی فارغی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان مطلب فوق به میزان گفت: روش خرید تضمینی محصولات کشاورزی که بسیار پر هزینه بوده و دغدغه های تمام نشدنی برای کشاورزان به همراه دارد، دیگر جوابگو نیست و باید اصلاح شود؛ در این بین یک ابزار مناسب و کارامد در مقابل ما قرار گرفته و آن، بورس کالای ایران است.

فارغی با بیان اینکه حمایت از بخش کشاورزی در همه جای دنیا انجام می‌شود، افزود: اگر می‌خواهیم حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار قرار دهیم با محدودیت آبی و وضعیت خاک کشاورزی و دغدغه کشاورزان ناچار به اصلاح ساختارهای حمایتی هستیم.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، روش حمایت از بخش کشاورزی باید تغییر کرده و این حمایت مستقیم به تولیدکننده اصلی که همان کشاورز است، برسد و از روش‌هایی استفاده شود که در وهله اول بهره‌وری آب و خاک از بین نرفته و هزینه یارانه هدر نرود.

 فارغی با آسیب شناسی از روش خرید تضمینی  بیان کرد: امروز با این روش‌هایی که در تعیین و پرداخت خرید تضمینی وجود دارد، می‌بینیم که قیمت‌گذاری‌ها در جهت عکس حمایت از کالای ایرانی است.

وی با بیان این که درحمایت از کالای ایرانی باید حمایت از تولید کننده اصلی یعنی کشاورز را دستور کار قرار دهیم تصریح کرد: متاسفانه در حمایت از کشاورزان مشکلاتی وجود دارد؛ سوبسیدی که برای این قشر در نظر گرفته می شود به دست تولیدکننده اصلی نمی‌رسد و از طرف دیگر، تولیدکننده و مصرف‌کننده تحت فشار قرار می‌گیرند؛ این دو در تناقض و تعارض با یکدیگر هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: برای حمایت از تولید و کالای ایرانی، نیاز به برخی اصلاحات زیرساختی داریم؛ به عنوان مثال در بخش کشاورزی، سیاست‌های ما باید مدرن شده و سوبسید مستقیماً به دست تولیدکننده برسد که هم اکنون بورس کالا به عنوان بستری دارای زیر ساخت و شفاف برای تحقق اصلاح خرید تضمینی فراهم است.

فارغی اظهار داشت: بسیاری از محصولات کشاورزی، کالاهای استراتژیک محسوب می شوند و باید بتوانیم در مکانیسمی شفاف و رقابتی، انگیزه تولیدکنندگان را در راستای رشد تولید با کیفیت تر بیشتر کنیم. در این میان شاهد اجرای طرح قیمت تضمینی چند محصول کشاورزی طی سه سال اخیر بوده ایم که در این زمینه با توجه به میدان آمدن بورس کالا، موضوع کیفیت پایین برخی محصولات و دیرکرد در پرداخت پول کشاورزان تا حدود زیادی حل شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: امید است که امسال شاهد رونق رینگ محصولات کشاورزی بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی باشیم تا در وهله نخست با پرداخت به موقع پول کشاورزان، از تولید و کالای ایرانی حمایت شود.

وی در پایان به کاهش هزینه های دولت به کمک طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: در کنار صرفه جویی هایی که از محل هزینه های ناشی از نگهداری کالا، فروش و عرضه های بعدی برای دولت ایجاد می شود، هزینه های مربوط به حمل و افت و کسری محصول نیز با کمک عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا کاهش می یابد.

براساس این گزارش، در سیاست قیمت تضمینی، دولت قیمت تضمینی را اعلام می کند و کشاورز محصولش را در بورس کالا عرضه می کند؛ اگر قیمت کشف شده محصول در بورس، پایین تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت بود، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس ظرف چند روز به حساب کشاورز واریز می شود و مابه التفاوت قیمت نیز از سوی دولت پرداخت می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها