روی

رشد تقاضای شمش روی در فصل بهار و تابستان زمینه افزایش قیمت این فلز را فراهم کرد، با وجودی که شاخص ارزش دلار آمریکا در هفته گذشته عامل فشار بر قیمت کامودیتی‌ها بود، اما افزایش تقاضا برای شمش روی در همین زمان بر این عامل فائق آمد و قیمت شمش روی روند صعودی گرفت.

به گزارش «کالاخبر» ؛روند قیمت و موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر از ۲۰ مارس تا ۲۰ آوریل نشان می دهد که موجودی انبارهای بورس لندن از شمش روی طی ۳ هفته اخیر از ۲۹ ماه مارس روند نزولی را طی کرده و از ۲۱۲ هزار و ۸۲۵ تن در ۲۹ مارس به ۱۸۵ هزار تن در ۲۰ آوریل رسید؛ یعنی در این مدت کاهش ۱۳ درصدی در موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش روی رخ داده است. طی یک هفته اخیر نیز میزان موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن کاهش ۵ درصدی و در انبارهای بورس شانگهای کاهش ۸.۵ درصدی داشت. بخشی از این کاهش موجودی ناشی از تحریک تقاضا و کسری عرضه همزمان با شروع فصل مصرف روی چین بود؛ به‌طوری که همین کاهش موجودی می‌تواند زمینه افزایش قیمت شمش روی را فراهم کند، هرچند فشار رشد نرخ بهره دلار افزایش قیمت‌ها را با محدودیت مواجه کرده است.

قیمت شمش روی طی روزهای پایانی هفته اخیر روند صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری که قیمت شمش روی که در روز پایانی معاملات هفته قبل یعنی ۱۳ آوریل معادل ۳ هزار و ۱۲۱ دلار بود، با شروع هفته جدید معاملات این قیمت با یک روند نزولی به ۳ هزار و ۱۱۶ دلار به‌ازای هر تن در ۱۶ آوریل رسید. البته این روند در روز ۱۷ آوریل نیز ادامه یافت و قیمت شمش روی به ۳ هزار و ۱۱۵ دلار به‌ازای هر تن رسید، اما از روز هجدهم آوریل، قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن وارد سیر صعودی شد و به ۳ هزار و ۱۸۶ دلار به‌ازای هر تن رسید و این روند صعودی در روزهای بعد نیز ادامه یافت به‌طوری که در روز ۱۹ آوریل به ۳ هزار و ۲۳۲ دلار به ازای هر تن رسید و همچنان تا روز  ۲۰ آوریل این روند صعودی نیز ادامه یافت و در روز پایانی معاملات، قیمت شمش روی با ۴ درصد افزایش نسبت به روز پایانی معاملات در هفته قبل به ۳ هزار و ۲۴۳ دلار به‌ازای هرتن رسید.

آنچه زمینه افزایش نرخ بهره دلار آمریکا را طی هفته اخیر فراهم کرد و عامل فشار بر کامودیتی‌ها شد، روند افزایشی نرخ اوراق قرضه آمریکا بود که نشان از خروج سرمایه از این حوزه داشت و بازار نگران رشد سریعتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو بوده است، اما افزایش تقاضا برای شمش روی و کاهش موجودی روی در انبارهای بورس‌های بزرگ دنیا بر عامل شاخص دلار آمریکا غلبه کرد و قیمت شمش روی افزایش یافت.  

منبع:فلزات آنلاین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها