سرب

شمش سرب طی یک ماه اخیر در بازار بورس فلزات لندن روند به‌نسبت ثابتی را از لحاظ موجودی و حتی قیمت طی کرد. اما به‌نظر می‌رسد که این روند ثابت ادامه‌دار نباشد.

به گزارش «کالاخبر»، میزان موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن نیز طی یک ماه اخیر (از ۲۰ مارس تا ۲۰ آوریل) نشان می دهد که موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدای ماه آوریل روند ثابتی را طی کرد و همین امر موجب شد که میزان موجودی بر قیمت شمش سرب اثرگذار نباشد. اما در روز پایانی معاملات میزان موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن روند افزایشی به‌خود گرفت و از ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ تن در روز ۱۹ آوریل به ۱۳۱ هزار تن در ۲۰ آوریل رسید.

قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته عموما روندی افزایشی داشت.

قیمت شمش سرب در روز پایانی معاملات هفته قبل یعنی ۱۳ آوریل معادل ۲ هزار و ۳۲۹ دلار به‌ازای هر تن بود که با افزایش حدود ۰.۵ درصدی به ۲ هزار و ۳۴۱ دلار به‌ازای هر تن در روز ابتدایی معاملات یعنی ۱۶ آوریل رسید. این قیمت در روز هفدهم تغییر چندانی نکرد و با اندکی افزایش به ۲ هزار و  ۳۴۲ دلار به‌ازای هر تن رسید. روند افزایشی قیمت در روز هجدهم هم ادامه یافت و قیمت شمش سرب با حدود ۱.۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود به ۲ هزار و ۳۷۸ دلار به ازای هرتن رسید، اما این روند افزایشی ادامه پیدا نکرد و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن با حدود ۱.۳ درصد کاهش به ۲ هزار و ۳۴۷ دلار به ازای هر تن رسید. این در حالی است که در روز ۲۰ آوریل قیمت شمش سرب مجدداً روند افزایشی به خود گرفت و با ۱.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود به ۲ هزار و ۳۶۶ دلار به ازای هر تن رسید. به طور کلی قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن از ۱۳ آوریل تا آخرین روز معاملات در هفته گذشته یعنی ۲۰ آوریل رشد حدود ۱.۶ درصدی داشت.

از دیگر اتفاقات مؤثر بر قیمت کامودیتی‌ها ازجمله شمش سرب، وضعیت اقتصادی و تصمیم سرمایه‌گذاران برای ماندن یا خروج در بازار کامودیتی‌ها بود. در هفته گذشته افزایش نرخ اوراق قرضه آمریکا، نشان از خروج سرمایه از این حوزه داشته و بازار نگران رشد سریعتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، همین امر زمینه افزایش نرخ بهره دلار آمریکا را طی هفته اخیر فراهم کرد و عامل فشار بر کامودیتی‌ها شد. بنابراین این عامل نیز موافق افزایش قیمت‌ها نبود.

از اتفاقات دیگر این بازار، احتمال کاهش صادرات شمش سرب توسط ایران است. ایران با تولید سالانه ۶۹ هزار تن سرب ثانویه و ۶۸ هزار تن سرب اولیه، یکی از صادرکنندگان عمده سرب به دنیا بوده و سیاست تثبیت نرخ ارز در مرز ۴۲۰۰ تومان باعث شده تا صادرکنندگان از فروش محموله خودداری کنند و به انتظار شفافیت بیشتر بنشینند که همین امر می‌تواند عامل تحریک جهانی قیمت‌ها باشد.

منبع:فلزات آنلاین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها