با راه اندازی صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی، سرمایه گذاران می توانند علاوه بر اوراق با درآمد ثابت و یا سهام قابل نوسان، در صندوق های کالایی سرمایه‌گذاری کنند که ریسک این صندوق ها ارتباط مستقیم با سهام و بازار سرمایه ندارد و بدین ترتیب ریسک سبد دارایی‌های خود را بهتر در بازار سرمایه مدیریت کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، یکی از برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار طراحی ابزارهای جدید با هدف تنوع در بازار سرمایه و توزیع مناسب ریسک است و صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی نیز با همین رویکرد در قالب ابزاری جدید برخی دارایی های فیزیکی را تبدیل به اوراق بهادار و دارایی مالی می کند.

بهنام چاوشی، رییس ادارۀ امور نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام این خبر گفت: به پیشنهاد تعدادی از شرکت‌های تأمین سرمایه و بورس کالا، مقرر شد امکانی فراهم شود که کالاهایی که در بورس کالا معامله می شوند یا اوراق بهاداری که مبتنی بر کالا هستند، به اتکای معامله در بورس کالا  در قالب صندوق های سرمایه گذاری مدیریت شوند.

به گفته چاوشی صندوق های کالایی در قالب یک پیشنهاد به هیأت مدیره سازمان بورس مطرح شده که طراحی آن دو رویکرد را دنبال می کند، وی درباره این رویکردها گفت: رویکرد نخست طراحی صندوق های اوراق بهادارای مبتنی بر کالا یا سایر اوراق بهادار به عنوان مثال قرارداد آتی کالایی است که صندوق به مرحلۀ تحویل کالای فیزیکی ورود نخواهد کرد و به‌گونه‌ای است که صرفاً در اوراق بهادار و با شرط خروج قبل از زمان سررسید اوراق سرمایه‌گذاری کند.

این مقام مسوول در ادامه افزود: رویکرد دیگر آن است که در این ابزار، صندوق به فرآیند تحویل و یا تبدیل و فروش کالای استاندارد نیز وارد شود که قاعتداً فرآیند پیچیده‌تری نسبت به رویکرد اول خواهد داشت و لازم است، مدیریت صندوق علاوه بر مدیریت حوزۀ اوراق بهادار، تخصص ویژه در حوزۀ کالای مربوطه نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: در انتهای مطالعه و بررسی روی این دو رویکرد متفاوت هستیم اما اساساً هر دو رویکرد می تواند با دو مکانیزم متفاوت وجود داشته باشد با این تفاوت که رویکرد اول زودتر به نتیجه می رسد اما رویکرد دوم اگر قرار به تحویل کالا بشود باید بررسی دقیق تر روی آن شود چون نیاز به حضور افراد متخصص و خبره در فرآیند تحویل و فروش کالا وجود دارد.

این مقام مسوول اظهار داشت: برای صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی در هر دو رویکرد، این امکان فراهم خواهد بود که قابل معامله در یکی از بورس ها یا خارج از بورس در قالب صدور و ابطال باشند اما اولویت سازمان قابل معامله در یکی از بورس ها به صورت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است که دسترسی از طریق سیستم معاملات و شبکه کارگزاری فراهم باشد.

چاوشی درباره امتیاز این صندوق گفت: قطعا اگر زمینۀ اعطای مجوز به این نهاد مالی جدید فراهم شود مهمترین امتیاز آن توزیع ریسک سبد سرمایه گذاری سرمایه گذاران است. به عبارتی سرمایه گذاران می توانند علاوه بر اوراق  با درآمد ثابت و یا سهام  قابل نوسان در صندوق های کالایی سرمایه‌گذاری کنند که ریسکش ارتباط مستقیم با سهام و بازار سرمایه ندارد و بدین ترتیب ریسک سبد دارایی‌های خود را بهتر در بازار سرمایه مدیریت کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از امتیازات بزرگ این ابزار این است که از این طریق می توان خیلی از سرمایه‌هایی که در بازارهای کالایی و خارج از بازار سرمایه وجود دارد را جذب بازار سرمایه کرد و سفته بازی غیر معمول روی کالاها را از طریق این بازار نظام مند کاهش داد.

رییس ادارۀ امور نهادهای مالی سازمان بورس در پایان تصریح کرد: طراحی این صندوق سرمایه‌گذاری در مراحل پایانی کار قرار دارد و در طراحی مذکور به‌منظور اطمینان از شفافیت ابزار، قاعدتاً به فیلترهایی که در بازار آتی برای شناسایی، کیفیت سنجی و نحوۀ تحویل کالا وجود دارد توجه شده‌است تا کالا از هر جهت ویژگی مورد نظر سرمایه گذار را داشته باشد.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها