• ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
  • کد خبر: 17412
موگرینی

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات مطرح شده در دیدار روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره توافق دیگری با ایران گفت: از سخنان پرزیدنت مکرون مشخص است که ما در زمان حاضر تنها یک توافق با ایران داریم که موفق بوده و باید حفظ شود.

به گزارش «کالاخبر»، موگرینی در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل پیش از شرکت در کنفرانس 'حمایت از آینده سوریه و منطقه' در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات روز گذشته امانوئل مکرون و دونالد ترامپ روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره برجام گفت: در زمان حاضر تنها یک توافق موجود (با ایران) داریم .

وی با بیان اینکه از سخنان مکرون و اظهارات و مواضع همه اروپایی ها مشخص است که توافق(برجام)با ایران تنها توافق موجود در زمان حاضر بوده و موفق بوده است، ادعا کرد که این توافق از تولید سلاح هسته ای توسط ایران جلوگیری کرده است.این توافق ایران را بدون محدودیت متعهد می کند که سلاح هسته ای تولید نکند زیرا اگر برجام را با دقت بخوانید ، به روشنی بیان می کند که ایران سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این توافق موفق بوده است و پرزیدنت مکرون روز گذشته در کاخ سفید به روشنی گفت که به اعتقاد ما اجرای کامل برجام برای امنیت اروپا و منطقه ضروری است و اروپا به آن پایبند خواهد بود.

وی افزود: در باره اینکه چه اتفاقی ممکن است روی دهد در آینده مشخص میشود اما در زمان حاضر یک توافق موجود است، موفق بوده و باید حفظ شود.

به گزارش ایرنا، مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در دیدار با ترامپ برحفظ برجام تاکید کرد اما گفت به دنبال توافقی درباره همه موضوعات ایران همچون مساله فعالیت های بلند مدت هسته ای، موشک های بالستیک و نفوذ منطقه ای ایران هستیم.

مکرون گفت: به جای از بین بردن برجام می توانیم چیزهایی به آن اضافه کنیم؛ نمی گویم از یک توافق به توافق دیگر برویم بلکه برجام یک جنبه از مشکل است باید روی چهار محور کار کنیم که برجام یکی را پوشش داده است.

در همین حال دونالد ترامپ نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با مکرون اظهار داشت : کسی نمی داند ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) چه خواهم کرد؛ خواهیم دید که آیا امکان داشتن توافقی بهتر از برجام وجود دارد یا نه ؟

برخی کارشناسان سیاسی می گویند که مکرون از طریق پیشنهاد یک توافق بزرگتر با ایران قصد دارد از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کند. برخی مطبوعات اروپایی نیز نوشته اند که مکرون پیشنهاد توافق جدید با ایران را مطرح کرد تا برجام را برای ترامپ شیرین کند.

برجام در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ به امضای ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا رسید.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۰ بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

دونالد ترامپ قرار است روز ۲۲ اردیبهشت ، بار دیگر تصمیم خود را مبنی بر تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران اعلام کند.

در روز ۲۲ دی ماه سال گذشته، ترامپ تعلیق تحریم های هسته ای ایران را برای مدت سه ماه تمدید کرد. وی ضمن تمدید سه ماهه تعلیق تحریم ها، در عین حال تهدید کرد این آخرین بار است که تعلیق تحریم های ایران را تمدید می‌کند مگر این ‌که مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران آغاز شود و محدودیت‌های هسته‌ای ایران که قرار بوده ۱۰ سال باشد، دائمی شود.

جامعه جهانی و متحدان غربی آمریکا طی هفته های گذشته فشار زیادی بر واشنگتن وارد کرده و خواستار خارج نشدن آمریکا از برجام شده اند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرده که آمریکا علاوه برماندن در برجام، باید برای اجرای کامل تعهدات خود در این توافق، حسن نیت نشان دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها