طلا

شورای جهانی طلا در تازه ترین تحلیل خود اعلام کرده است که دلار آمریکا عامل اصلی و مسلط در تعیین روند قیمت جهانی طلا خواهد بود.

به گزارش "کالاخبر"؛ شورای جهانی طلا در جدیدترین تحلیل تاکید کرد: در کوتاه مدت و میان مدت، قیمت طلا تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار و نرخ بهره تعیین خواهد شد ولی در بلندمدت قیمت طلا کاملا تحت تاثیر ارزش دلار آمریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش رابطه بین قیمت طلا و نرخ بهره آمریکا در حال افول و کاهش است و دلار بار دیگر به عامل اصلی تعیین کننده مسیر قیمت طلا تبدیل خواهد شد.از نظر تاریخی قیمت طلا و ارزش دلار رابطه معکوسی دارند ولی قیمت طلا از زمانی که فدرال رزرو آمریکا در دسامبر ۲۰۱۷ نرخ بهره را افزایش داده است، بیش از ۸.۵ درصد رشد داشته است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی ارتباط معکوس بین قیمت طلا و نرخ بهره احتمالا شکسته شده است و این بیشتر به خاطر عوامل کلان بیرونی است که مستقیما بر نرخ بهره تاثیری ندارد.

شورای جهانی طلا افزود: نرخ بهره آمریکا لزوما بر رفتار مصرف کنندگان جهانی طلا و جواهر یا تقاضای فناوری تاثیری ندارد. نرخ بهره آمریکا دیگر تاثیر خاصی نیز بر رفتار سرمایه گذاران ندارد.

این گزارش نشان می دهد که از نظر تاریخی عاملی که تاثیر مهمی بر قیمت طلا دارد، نرخ بهره واقعی بوده است، آن هم طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ که سرمایه گذاران انتظار داشتند که سیاست پولی آمریکا محدود کننده تر باشد.

ولی بر عکس، سیاست های کنونی پولی آمریکا از دسامبر ۲۰۱۵ میلادی که نرخ بهره برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته، تغییری نکرده است.

بی شک این روند ارزش دلار آمریکا خواهد بود که نسبت به نرخ بهره فدرال رزرو، تاثیر ساختاری بر روند قیمت طلا طی ماه های آینده خواهد داشت.

به نظر می رسد تنش های سیاسی در عرصه بین المللی نیز تاثیر مهمی بر روند تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

منبع:سایت طلا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها