فلزات

کامودیتی ها در هفته ای که گذشت تحت فشار افزایش ارزش دلار قرار گرفته و عمدتا روند کاهشی را تجربه کردند.

به گزارش "کالاخبر"؛ قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر تداوم روند رشد دکل‌های حفاری آمریکا که از رشد بیشتر تولید این کشور در آینده حکایت دارد، از صعود بازماند. گروه خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ آوریل پنج حلقه افزایش یافت و مجموع دکل‌های حفاری فعال این کشور برای تولید نفت را به ۸۲۰ حلقه رساند که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۱۵ است. این کاهش قیمت موقتی بوده و قیمت نفت مجددا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی، ادامه محدودیت عرضه اوپک و تقاضای قوی به ویژه از طرف کشورهای آسیایی صعودی شد و به بالاترین میزان از اواخر سال ۲۰۱۴ رسید.

در روزهای پایانی هفته قیمت نفت نوسان های اندکی داشت و در اوج قیمت چند ماه اخیر معامله شد و عمدتا تحت تاثیر اخباری چون افزایش ذخایر نفت و تولید آمریکا، کاهش تولید در ونزوئلا و افزایش نگرانی‌ها نسبت به احتمال وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار داشت. بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد که قیمت‌های نفت امسال در بحبوحه رشد اقتصادی قوی، ۲۳ درصد رشد خواهد کرد. این سازمان پیش‌بینی خود از میانگین قیمت‌های نفت در سال میلادی جاری و آینده را به ۶۵ دلار در مقایسه با ۵۳ دلار در سال گذشته، افزایش داد که تا حد زیادی به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی فزاینده بود

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

فلزات اساسی تحت فشار افزایش ارزش شاخص دلار

کامودیتی ها در هفته ای که گذشت تحت فشار افزایش ارزش دلار قرار گرفته و عمدتا هفته ای کاهشی را تجربه کردند. در هفته ای که گذشت بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با ثبت رقم ۲.۹۹۸ درصد، به بالاترین سطح چهار سال اخیر رسید که یکی از موثرترین دلایل این اتفاق، نگرانی از افزایش بدهی های دولت آمریکا و فشار تورمی ناشی از افزایش احتمالی بهای نفت بود. افزایش بازده اوراق در کنار انتشار آمار مثبت از اقتصاد این کشور، روند صعودی شاخص دلار را شدت بخشید و این شاخص به بالاترین میزان در چهار ماه گذشته رسید. افزایش فروش مسکن در ماه مارس، رشد قابل توجه شاخص اعتماد مصرف کننده در دو ماه اخیر و رشد سالیانه دستمزد بخش خصوصی نگرانی ها نسبت به افزایش تورم در آمریکا را افزایش داده است که این افزایش می تواند بانک مرکزی این کشور را به افزایش چهار دفعه نرخ بهره بانکی این کشور متقاعد کند. 

قیمت جهانی آلومینیوم همچنان تحت تاثیر تحریم شرکت روسال روسیه از سوی آمریکا قرار داشته و نوسان های شدیدی را تجربه کرد. در شروع هفته با انتشار اخباری در مورد عقب نشینی آمریکا از تحریم شرکت روسال قیمت آلومینیوم بیش از ۱۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد. در اصلاحیه تحریم روسال، محدودیت های تجاری همکاری اتباع غیرآمریکایی با این شرکت برداشته شد و اعلام شد در صورت واگذاری سهام مالک عمده این شرکت تحریم ها مجددا کاهش یابد. مخالفت مالک عمده این شرکت با شرط وزارت دارایی امریکا مجددا موجب افزایش قیمت آلومینیوم شد اما در نهایت مالک شرکت مجبور به قبول شرایط جدید شده و با رفع نگرانی ها نسبت به تحریم مجدد این شرکت شاهد افت قابل توجه قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی بودیم. در هفته ای که گذشت شاهد کاهش موجودی انبار تمامی فلزات پایه به جز روی بودیم. قیمت روی علاوه بر افزایش ارزش دلار تحت تاثیر افزایش ۲۸ درصدی موجودی انبارهای خود در بورس فلزات لندن قرار گرفت و افت قیمتی بالایی را تجربه کرد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

 

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها