نفت

گمانه زنی‌ها نسبت به تصمیمی که دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران خواهد گرفت و مجموعه‌ای از عوامل دیگر، واقعیت جدیدی را در بازار نفت رقم زده است.

به گزارش "کالاخبر" به نقل از ایسنا؛ حدود یک سال قبل تولید کنندگان درباره عرضه بیش از حد نفت نگران بودند، اما اکنون این واهمه وجود دارد که تقاضا از میزان عرضه فراتر رود. چنین چشم‌اندازی قیمت‌های نفت را به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ رسانده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت اوایل هفته گذشته برای نخستین بار از اواخر سال ۲۰۱۴، از مرز ۷۵ دلار در هر بشکه عبور کرد. برنت از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۵ درصد رشد قیمت داشته است. رشد این دو قیمت پایه به رغم صعود ارزش دلار روی داده که در برابر سبدی از ارزهای رقیب به بالاترین حد از ۱۱ ژانویه به این طرف رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌ بینی کرده تقاضای جهانی برای نفت ممکن است امسال به حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز صعود کند، اما زمانی که مسئله قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ مطرح می‌شود شماری از عوامل وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرند. یکی از بزرگترین مسائل احتمال خروج آمریکا از برجام است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تا ۱۲ مه درباره بازگرداندن تحریم‌هایی که تحت توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی برچیده شده بودند تصمیم خواهد گرفت. این مساله ممکن است بر صادرات نفت ایران تاثیر بگذارد. با این‌همه انتظار می‌رود این تاثیر محدود باشد.  به گفته رابرت یاوگر، مدیر معاملات نفت در میزوهو، ایران اکنون ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند. اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌ها مجددا بازگردند، صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. بعلاوه تولید نفت در ونزوئلا که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک در آمریکای لاتین به شمار می‌رود، کاهش پیدا کرده است. بحران سیاسی و اقتصادی این کشور تولید نفتش را به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

عرضه کمتر نفت از سوی ایران یا ونزوئلا، حفظ اهداف تولید تحت توافق اوپک و غیراوپک را راحت‌تر می‌کند. این موضوعی است که دونالد ترامپ از آن خشنود نیست. ترامپ دو هفته قبل در پیامی در توییتر نوشت: به نظر می‌رسد اوپک دوباره دست به کار شده و قیمت‌های نفت به طور مصنوعی بسیار بالاست. این مساله خوب نیست و قابل قبول نخواهد بود. پیش از این توییت، عربستان سعودی اعلام کرده بود می‌خواهد قیمت نفت بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد.

اولیویه جیکوب، مدیر کل گروه تحقیقاتی سوئیسی پتروماتریکس در گفت و گو با شبکه الجزیره گفت: این مساله به سود آمریکا نخواهد بود و تصور می‌کنم این نخستین هشدار از سوی رییس جمهور آمریکا به اوپک است تا اجازه ندهد قیمت‌ها بیش از حد بالا برود. رییس جمهور آمریکا واقعا نمی‌خواهد به دوران نفت ۱۰۰ دلاری در زمان اوباما بازگردد زیرا قیمت بالاتر نفت ممکن است یک عامل نگرانی برای اعتماد مصرفی در آمریکا شود و با برنامه ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، وی مایل نیست قیمت‌های نفت بیش از حد صعود کند.

وی در ادامه افزود: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، تاثیر تحریم‌ها به اندازه دور قبل نخواهد بود، زیرا آمریکا این بار تنها خواهد بود، بنابراین شاهد تغییر بیشتر جریان صادرات نفت ایران به سمت شرق خواهیم بود و صادرات ایران به آسیا در حال حاضر نیز رو به افزایش است، بنابراین تصور می‌کنم ایران برای حفظ مشتریانش در آسیا نفت خام خود را ارزانتر خواهد فروخت زیرا این منطقه حساسیت کمتری نسبت به تحریم‌های احتمالی از سوی آمریکا دارد.

اما در مورد تاثیر احتمالی تحریم‌ها بر ونزوئلا جیکوب گفت: در حال حاضر ونزوئلا نیز به دلیل این‌که تحت تحریم‌ها قرار دارد با مشکلاتی روبه‌روست. آمریکا از این نظر در موقعیت بهتری نسبت به زمانی که تحریم‌های دشواری علیه ونزوئلا وضع نکرده بود قرار دارد. این کشور اکنون تاثیر تحریم‌ها را لمس می‌کند بنابراین تشدید تحریم‌ها کاملا ضروری نیست، زیرا ونزوئلا خود در حال محدود کردن درآمدهای احتمالی‌اش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها