• ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
  • کد خبر: 17539
زعفران

پس از اعلام مدیرعامل بورس کالای ایران مبنی بر راه اندازی قریب الوقوع قرارداد آتی زعفران، شاهد آغاز دوره های آموزشی کارشناسان بورس برای کشاورزان چند استان، برگزاری دوره آموزشی آنلاین معاملات آتی زعفران به صورت روزانه و امکان تمرین این معاملات در سامانه مجازی بازار مشتقه بورس کالا هستیم که به این ترتیب شمارش معکوس برای راه اندازی قرارداد آتی زعفران آغاز شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری میزان، «زعفران یا همان طلای سرخ»؛ محصولی که هر آنقدر برای کشاورزان زحمت کاشت، داشت و برداشت را دارد، در عوض با ارزش است و گرانبها. البته در بیشتر مواقع سود حاصل از کاشت و فروش طلای سرخ به طور کامل به جیب کشاورزان نمی رود و مانند بیشتر بازارها این دلال ها هستند که با انجام امور واسطه گری از این رهگذر سود قابل توجهی را نصیب خود می کنند. این سود تا جایی برای دلال ها قابل توجه است که گفته می شود زعفران را کیلویی سه تا چهار میلیون تومان از کشاورزان میخرند و در کشورهای دیگر مانند دوبی و امارات متحده عربی، دلال ها طلای سرخ ایران را کیلویی ١٣ میلیون تومان میفروشند.

البته این موضوع تنها بخش قصه پرغصه کاشت، داشت، برداشت و فروش زعفران در کشور نیست؛ چرا که هر چند ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است، اما به دلایل مختلف جایگاه شایسته و درخور این عنوان در بازارهای جهانی ندارد. چند سالی می شود که کشور افغانستان به کمک آمریکا، کشت زعفران را راه انداخته است و تولید انبوه زعفران در کشور چین هم زنگ خطری دیگری را برای زعفران ایرانی به عنوان یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشور به صدا درآورده است. در میان این مشکلات کشوری مانند اسپانیا هم که تولیدی در زمینه محصول زعفران ندارد، تعیین کننده قیمت زعفران در بازارهای جهانی شده است و محصول فله ای زعفران ایران را به نام خود بسته بندی و به سایر کشورها صادر می کند.

به همین دلیل تا دیرتر نشده باید اقدام سریع و حساب شده ای برای بهبود حال زعفران ایرانی در همه زمینه ها انجام داد. بر این اساس یکی دو سالی است که سازوکار عرضه زعفران در بورس کالا به عنوان یکی از راه های درمان و حل این مشکلات تدبیر و موجب شده تا از بهمن ماه سال گذشته عرضه زعفران در این بورس کلید بخورد.

در این زمینه بورس کالا همزمان با فصل برداشت این محصول اقدام به آموزش کشاورزان کرده تا با برنامه ریزی ها و سازوکارهای در نظر گرفته شده، دست دلال ها از بازار این محصول کوتاه شود و با سروسامان گرفتن بازار زعفران، حاصل دسترنج کشاورزان به دست خودشان برسد. از سوی دیگر با این اقدام تلاش میشود تا مشکل چندین ساله یکپارچه نبودن محصولات قابل عرضه و صادرات فله ای زعفران هم حل شده و زعفران ایران جایگاه واقعی خود را در بازار جهانی پیدا و تثبیت کند.

واقعی شدن قیمت طلای سرخ

یکی دیگر مشکلات کشاورزان این است که دلال ها از ناآگاهی زعفرانکاران در خصوص قیمت واقعی زعفران سوءاستفاده کرده و محصول آنها را پایین تر از قیمت واقعی اش میخریدند؛ اما حالا زعفرانکاران قبل از فروش محصول خود، قیمتها را از چند جا پرسوجو می کنند و توسعه وسایل ارتباطجمعی و اینترنت در روستاها هم موجب شده تا کشاورزان از قیمت های روز مطلع باشند و این ترفند دلال ها تا اندازه زیادی ناکارآمد شود.

همچنین نکته مهم در این زمینه این است که با رونق معاملات نقدی و آتی زعفران در بورس کالای ایران دیگر نگرانی بابت ارزان فروشی زعفران معنی نخواهد داشت؛ چرا که جایگزینی مکانیسم عرضه و تقاضا سبب میشود تا کشاورزان، زعفران خود را به قیمت واقعی به فروش برسانند.

جهانی ماندن زعفران ایرانی

با توجه به مزیت هایی که عرضه کالا و محصولات در بورس دارد، بدون شک عرضه زعفران در بورس کالا علاوه بر اینکه می تواند بستری امن را برای عرضه این محصول به صورت شفاف در سطح داخلی و بین المللی فراهم کند، به نوعی کوتاه شدن دست دلالان از روند تعیین قیمت طلای سرخ را نیز به همراه دارد. ضمن اینکه با سروسامان دادن به وضعیت دادوستد زعفران می توان با استفاده از ابزارهای مختلف در بورس کالا زمینه را برای جهانی ماندن زعفران ایرانی فراهم کند.

به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند تداوم عرضه و رونق معاملات این محصول در بورس کالا می تواند به شناخته شدن برند زعفران ایران در جهان کمک کند.

همچنین از آنجا که استانداردهای بورس کالا می تواند خیال خریداران خارجی را از بابت کیفیت محصول زعفران راحت کند و مشتریان خارجی طلای سرخ ایران به جای مراجعه به دلالان می توانند مستقیما از بورس کالای ایران خرید کنند، این اتفاق علاوه بر تعمیق بازار سرمایه و کوتاه شدن دست دلالان و ایجاد انگیزه میان کشاورزان، میتواند به مرور موجب شود تا زعفران ایرانی در جهان شناختهتر شده و جایگاه کشور در سطح جهانی محفوظ بماند.

افزون بر این، در حالی ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است که خریداران خارجی کمتر زعفران را با نام ایران میشناسند. به همین دلیل با انجام معاملات زعفران در بستر بورس کالا علاوه بر اینکه میتوان کیفیت و شفافیت قیمت زعفران را تضمین کرد، به نوعی اعتبار زعفران ایرانی را با استفاده از سازوکار بورس کالای ایران افزایش می دهد؛ چرا که بورس محصول معامله شده را از هر لحاظ تضمین میکند و به این ترتیب دغدغه خریدار خارجی رفع خواهد شد.

بر این اساس نمونه بارز این اعتباربخشی را میتوان اینگونه ابراز داشت که در حال حاضر بسیاری از کارخانه های معتبر صنعتی محصولات خود را در بورس فلزات لندن (LME) عرضه می کنند تا از برند این بورس برای اعتباربخشی به کالای خود بهره مند شوند؛ بنابراین بسیاری از برندهای دیگر دنیا تمایل به عرضه محصولات خود در این بورس دارند تا از مزایای عرضه در آن استفاده کنند.

گواهی سپرده زعفران در بورس کالا

با توجه به مزایای حضور و تداوم دادوستد زعفران در بورس، رونق معاملات طلای سرخ در بورس کالای ایران شرایطی دارد که باید با برنامه ریزی مناسب به آن دست یافت. بر این اساس علاوه بر انجام معاملات این محصول در بازار فیزیکی، سال گذشته معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا نیز راه اندازی شد و نخستین انبار نگهداری زعفران در مشهد مقدس از سوی بورس پذیرش شد و معاملات آن در حال حاضر جریان دارد.  از سوی دیگر، در تیرماه امسال نیز دومین انبار برای معاملات گواهی سپرده زعفران در شهر تربت حیدریه آغاز به کار کرد که از آنجایی که این شهر یکی از مراکز اصلی تولید زعفران در کشور است، این امر می تواند نقش موثری در گسترش بازار گواهی سپرده کالایی ایفا کند. ضمن اینکه به باور کارشناسان با افزایش تعداد انبارهای پذیرش شده در بورس کالا، معاملات آن آسانتر شده و توسعه بیشتری نیز خواهد یافت.

صندوق زعفران

علاوه بر این یکی دیگر از ابزارهایی که می تواند به توسعه معاملات زعفران کمک شایانی داشته باشد، راه اندازی صندوق زعفران است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته با راه اندازی نخستین صندوق زعفران در آینده نزدیک، قرار است در این صندوق وجوهی از طریق پذیره نویسی از سرمایه گذاران جمع آوری شود و از این طریق معامله گران با خرید و فروش واحدهای این صندوق به معامله زعفران پرداخته و از این رهگذر صاحب سود و منفعت شوند. همچنین با توجه به استراتژی در نظر گرفته، بخش عمده منابع صندوق، صرف خرید گواهی سپرده کالایی زعفران شده و این موضوع موجب می شود نقدینگی مناسبی نیز از طریق بازار سرمایه وارد بازار زعفران شود.

راه اندازی بازار آتی زعفران

از سوی دیگر، راه اندازی بازار آتی زعفران هم یکی دیگر از موضوعاتی است که می تواند سبد ابزار معاملاتی این کالا را تکمیل کند و به عنوان یکی از الزامات تکمیل زنجیره بازار هر کالایی به شمار می رود.

بر این اساس با عرضه فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و راه اندازی معاملات آتی و صندوق کالایی زعفران، زنجیره ابزارهای این محصول تکمیل خواهد شد. به این ترتیب آن طور که مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده است، به زودی قرارداد آتی زعفران راه اندازی می شود و کارشناسان این بورس نیز آموزش فشرده به کشاورزان در استان های مختلف را آغاز کرده اند. همچنین به منظور سهولت در آموزش معاملات، دو امکان دیگر برای علاقمندان وجود دارد. نخست اینکه از دیروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، دوره های آموزشی آنلاین بورس کالای ایران با موضوع آموزش معاملات آتی زعفران به صورت رایگان و همه روزه ساعت ۱۵ آغاز شده و امکان دوم نیز تمرین فعالان بازار به انجام معاملات آتی در سامانه مجازی بازار مشتقه بورس کالا است. به این ترتیب علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس http://lms.ime.co.ir:۸۰۸۰/r۵wbssyeznd/  در سراسر کشور در دوره آموزشی آنلاین آتی زعفران شرکت کنند. همچنین فعالان بازار زعفران و علاقمندان نیز می توانند از طریق سامانه بازار مجازی  معاملات مشتقه به نشانی http://vdex.ime.co.ir  به معامله قراردادهای آتی زعفران که نمادهای معاملاتی آن به صورت آزمایشی در این سامانه راه‌اندازی شده است اقدام نمایند.

آینده طلای سرخ

در مجموع باید گفت در حال حاضر ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در جهان تاثیر چندانی در تعیین قیمت این محصول ندارد و اگر قرار باشد کماکان دست روی دست بگذاریم، در آینده نزدیک همه رکوردهای که طی سالیان گذشته به سختی در این زمینه کسب شده است، به راحتی از دست خواهد رفت. بدین منظور با عرضه این محصول در بورس کالا میتوان علاوه بر جهانی کردن برندهای زعفران ایرانی در جهان، حمایت های داخلی را برای تولید و حمایت از کشاورزان به عمل آورد و به آینده و آتیه زعفران ایرانی در جهان امیدوار بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها