زعفران

یک تولیدکننده عمده زعفران گفت: با راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، کشاورز نسبت به قیمت محصول خود اطمینان پیدا می‌کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،منوچهر مالکی در خصوص استفاده از این نوع معاملات برای پیش بینی قیمت در آینده گفت: بورس کالا نهادی است که کشف قیمت و شفافیت را برای کشاورزان به همراه دارد و بر مبنای ابزارهایی همچون معاملات آتی، کشاورز می تواند برای تولید آینده خود برنامه ریزی کرده و نسبت به قیمت های احتمالی برآورد داشته باشد.

وی افزود: با این امکان کشاورز نسبت به قیمت آتی محصول خود اطمینان پیدا می کند؛ گرچه ممکن است مدتی طول بکشد کشاورزان با این روش معاملاتی به درستی آشنا شوند و به آن عادت کنند اما اینکه قرارداد آتی زعفران به زودی در بورس کالا راه اندازی می شود جای خوشحالی دارد.

وی تاکید کرد: کشاورز باید ابتدا روش انجام معاملات آتی زعفران را آموزش دیده و تجربه کند و قطعا پس از آشنایی از آن نیز استقبال خواهد کرد. از این رو، لازم است تولیدکنندگان و تاجران بزرگ زعفران برای ورود به معاملات آتی پیشرو باشند تا بقیه تولیدکنندگان خرد نیز آشنایی لازم را پیدا کرده و به سمت استفاده از ابزارهای نوین مالی در حوزه کشاورزی حرکت کنند.

استقبال کشاورزان از اجرای طرح خرید توافقی

وی به تجربه موفق بورس کالا برای اجرای طرح خرید توافقی زعفران اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح نیز کشاورزان نسبت به چگونگی آن نگرانی داشتند، اما در حال حاضر همگی از اجرای آن استقبال می کنند. چرا که فرآیند تسویه آن بسیار خوب بود و زعفرانکاران پول حاصل از فروش محصول خود را سریع دریافت کردند و در این رابطه دولت نقش بسیار خوبی از خود ایفا کرد.

فروش زعفران بدون تقلب و دلالی

این تولیدکننده زعفران در بیان دیگر نقاط قوت و مزایای اجرای این طرح به کمک مکانیسم شفاف بورس کالا گفت: با توجه به اینکه در اجرای طرح خرید توافقی، کشاورزان زعفران خود را به مباشران رسمی دولت تحویل دادند، محصول در انبارهای پذیرش شده در بورس بدون تقلب و طبق استانداردهای مشخص مورد آزمایش قرار گرفت و گریدبندی شد.

مالکی از حذف دلالان و واسطه های غیر ضرور از طریق عرضه زعفران در بورس سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به گران و ارزشمند بودن زعفران، در فروش این محصول سودجویی هایی اتفاق می افتاد و سود اصلی حاصل از فروش آن به جیب دلالان می رفت و تنها بخش کمی از سود عاید کشاورز می شد. اما با کمک اجرای طرح خرید توافقی زعفران، ضمن جلوگیری از تقلب، کشاورز بیش از پیش منتفع می شود.

لزوم راه اندازی رینگ صادراتی زعفران در بورس

وی به امکان راه اندازی رینگ صادراتی زعفران و برندسازی در بازارهای جهانی به کمک بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به شفافیت حاکم بر معاملات بورس، اگر برای صادرات زعفران نیز از این بستر استفاده کنیم مزایای زیادی برای فعالان این حوزه در بر خواهد داشت؛ بطوریکه طی چند سال گذشته اقدامات مثبتی در زمینه کیفیت و کمیت محصول انجام شده، اما حوزه صادراتی همچنان مغفول مانده و باید در این راستا برای توسعه بازارهای صادراتی و برندسازی زعفران ایرانی قدم های موثرتری برداریم.

وی افزود: در اروپا قیمت زعفران گران تر از بازار داخلی است و این محصول به دلیل خواص دارویی و کاربردهای فراوان آن نیاز به فرآوری دارد ولی در ایران با وجود تولید حدود ۲۶۰ تن زعفران از کل تولید ۳۰۰ تنی جهانی چندان در این زمینه کار نشده است. اما با عرضه در بورس کالا و انجام اقدامات لازم برای فرآوری محصول می توان درآمدهای صادراتی کشور را نیز افزایش داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها