جانسون

وقتی صحبت از وضع یا اصلاح توافقنامه های تجاری آمریکا در دولت «ترامپ» به میان می آید، بسیاری از کشورهای طرف داد و ستد این کشور را نگران می کند؛ نظیر آنچه در موضوع فولاد و آلومینیوم در ماه های اخیر شاهد بودیم.

به گزارش «کالاخبر»، «هرچند پیش بینی می شود درآمدهای ناشی از کشاورزی در سال ۲۰۱۸ کم رونق و راکد باشد، اما افق بازار دلایلی را برای خوش بینی باقی گذاشته است.»

رابرت جانسون اقتصاددان ارشد وزارت کشاورزی آمریکا در همایش سالانه چشم انداز کشاورزی این وزارتخانه که با تمرکز بر تجارت خارجی و اقتصاد کشاورزی برگزار شد، ضمن ابراز این نظر گفت: اصلاح قوانین، اصلاح مالیات ها، امکان بهبود توافق های تجاری و سرمایه گذاری در زیرساخت های نواحی روستایی می تواند چشم انداز فعالیت های مزرعه را بهبود بخشد.

شواهد نشان می دهد، دولت آمریکا قصد دارد جزئیات بیشتری از لایحه جدید مزرعه را تا پایان سال میلادی منتشر کند، اما به گفته «رابرت جانسون» فعلا روی درآمدهای کنونی کشاورزی بازتابی ندارد.

وی با اشاره به تثبیت درآمد حاصل از مزرعه، پیش بینی کرد که درآمدها کاهش یابد، چون افت آن ناشی از کاهش قیمت کالاها و تولیدات کشاورزی بوده و بهره وری تولید از تقاضا و رشد جمعیت پیشی گرفته است.

استدلال چالشی این اقتصاددان ارشد وزارت کشاورزی آمریکا که بی شباهت با سیاسیون این کشور نیست در مورد سابقه قیمت محصولات کشاورزی این چنین است: «این عامل سبب کاهش قیمت واقعی مواد غذایی در نیم قرن اخیر شده است؛ به عنوان مثال، تولید سویا از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون بیش از یک هزار درصد رشد داشته، در حالی که قیمت واقعی دانه سویا تا ۴۷ درصد کاهش یافته است. تولید ذرت نیز ۴۰۰ درصد رشد داشته و قیمت واقعی آن بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.»

«جانسون» افزود: غذای ارزان به سود جمعیت جهان بوده، در حالی که فشار آن را کشاورزان متحمل شده اند. چه چیزی می تواند آن را تغییر بدهد؟

به گفته وی، بهبود رشد اقتصاد جهان، خانواده های بیشتری را به سمت طبقه متوسط می کشاند و این موضوع می تواند تقاضای غذا را افزایش بدهد؛ به عبارت دیگر، توافقنامه های تجاری، بازارهای جدیدی را به روی تولیدکنندگان آمریکایی می گشاید و تقاضای محصولات کشاورزی آمریکا را افزایش می دهد.

«جانسون» به شرایط آب و هوایی به عنوان دومین عامل تاثیرگذار بر قیمت ها اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه خشکسالی در آرژانتین سبب کاهش محصول سویا شده و بارندگی در برزیل، برآوردها و پیشبینی ها را افزایش داده است.

به طور کلی وقتی صحبت از وضع یا اصلاح توافقنامه های تجاری آمریکا در دولت «ترامپ» به میان می آید، بسیاری از کشورهای طرف داد و ستد این کشور را نگران می کند؛ نظیر آنچه در موضوع فولاد و آلومینیوم در ماه های اخیر شاهد بودیم.

 اقتصاددان ارشد وزارت کشاورزی آمریکا معتقد است، سیاست های کشاورزی برخی کشورها نیز می تواند بر قیمت ها تاثیر بگذارد، مانند تلاش های چین برای کاهش مصنوعی ذخایر کالاهایی که گران شده است. وی گفت: لایحه جدید مزرعه احتمالا برای کاهش شکاف های مذکور خواهد بود.

پیش بینی رشد صندوق بین المللی پول برای محصولات کشاورزی در سال های ۱۹-۲۰۱۷ به سرعت در ژانویه افزایش یافت که نشان دهنده رشد قابل توجه سال قبل و تداوم آن در سال های آتی است و می تواند تقاضا را بهبود ببخشد. مجموع قدرت خرید جهانی در این پیش بینی ۳۲۵ میلیارد دلار در مقایسه با برآوردهای دسامبر افزایش یافت.

ترکیب افزایش تولید و رشد ذخایر، امکان افزایش قیمت ها را محدود کرده است، اما وزارت کشاورزی آمریکا افزایش تقاضا نسبت به تولید را برای سال آتی پیش بینی کرده است. پیش بینی می شود، نرخ ورشکستگی مزارع پایین بماند. با وجود افزایش بدهی و افزایش وام های غیر در گردش، چیزی مانند بحران دهه ۱۹۸۰ و ورشکستگی های فزاینده مشاهده نخواهد شد. در سال ۱۹۸۷ از هر ۱۰ هزار مزرعه، ۲۳ مزرعه اعلام ورشکستگی کردند.

اگرچه نرخ ورشکستگی مزارع در دو سال اخیر به ۲.۴ افزایش یافته، اما کمتر از میانگین یک دهه اخیر بوده است. همچنین رقم ۳۰ سال قبل بیش از ۱۰ برابر این میزان بود. تجارت همچنان موضوع کلیدی باقی خواهد ماند و پیش بینی می شود، کاهش چندین ساله سهم تجارت آمریکا کند شود. در زمینه سویا، رشد تجارت منطقه ای در آمریکای جنوبی می تواند سهم آمریکا را محدود کند.

در حالی که میزان نواحی زراعی آمریکا رشد نکرده، بازده تولید افزایش می یابد. البته با توسعه تجاری اتانول، سهم تجاری چند محصول آمریکا کاهش یافته است.

شایان ذکر است، قیمت گندم ۴.۷ دلار به ازای هر بوشل پیش بینی شده که ۲ درصد بالاتر از سال گذشته است. قیمت سویا برای سال آینده ۹ دلار و ۲۵ سنت در هر بوشل پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها