قیمت

یکی از کارکردهای مهم به کارگیری قراردادهای آتی در بورس­ های کالایی دنیا «کشف قیمت» است و  اطلاعات بازار از مواردی است که با راه اندازی بازار آتی در بورس ­های کالایی در راستای کشف قیمت استفاده خواهد شد؛ در این مقاله به استفاده از اطلاعات بازار در راستای کشف قیمت با راه ­اندازی بازار آتی کالا در بورس­ های منتخب دنیا اشاره خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر» در برزیل شواهد حاکی از آن است که صنعت گران جهت تعیین قیمت تحویل در آینده، از قیمت های مرجع بورس کالا و معاملات آتی برزیل استفاده می کنند و کشاورزان از قیمت قراردادهای آتی برای اتخاذ تصمیمات تولید استفاده می کنند.

بورس کالای دالیان چین به کشاورزان کمک می کند تا با  استفاده از قیمت های آتی در بورس برای خرید و تعیین الگوهای برداشت محصول (به جای استفاده از قیمت های نقدی که رویکرد سنتی است) استفاده کنند. این بورس با انجام پژوهش های موردی در این باره نشان داد که این شیوه، درآمد کشاورزان را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

بورس کالای هند درژوئن سال ۲۰۰۶،  تفاهم نامه ای با پست هند که سرویس ملّی خدمات پستی هند است امضا کرد. بورس کالای هند به دنبال گسترش دامنه ی فعالیت های خود در ۶۳۰۰۰۰ روستای هند بود و پست هند نیز به دنبال یافتن شیوه های جدید برای حفظ شبکه گسترده ملی خود بود که بیش از ۱۵۵۰۰۰ شعبه داشت. بورس کالا، با این ابتکار تولیدکنندگان دور دست یا حاشیه نشین را به بازار متصل نمود. حاصل این مشارکت، ایجاد مراکز GSK بود. این مراکز در دفاتر پست سرتاسر کشور هند مستقر هستند که روزانه جدیدترین اطلاعات قیمتی را به راحتی در دسترس کشاورزان قرار می دهند. سکوی GSK در دو مرحله به ارائه اطلاعات می پردازد. ابتدا کشاورزان می توانند از طریق این مرکز از قیمت های نقدی و آتی بورس استفاده کنند و این مسئله آن ها را تشویق می کند تا تصمیمات برداشت و فروش محصولات را به جای قیمت های نقدی، بر پایه قیمت های بازارهای آتی اتخاذ کنند. این مرکز همچنین از طریق ارتباط اینترنتی، کشاورزان را برای دریافت مشاوره به مراکز فنی مرتبط می کند. دوم، این سکو به عنوان فروشگاهی برای ارائه کلیه ی خدمات به کشاورزان به کار می رود. علاوه بر قیمت های برخط معاملات نقدی و آتی، این مراکز به ارائه ی نهاده ها، مشاوره در رابطه با شرایط آّب و هوایی، بیمه محصولات، پیش بینی عرضه و تقاضا، انبارداری و اطلاعات استانداردهای کیفی می پردازند.

تأثیرات کشف قیمت که ناشی از قراردادهای آتی روغن خرمای بورس مالزی هستند در سطح بین المللی توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. فعالان صنعت تأیید کرده اند که بورس مالزی قیمت مرجع معاملات جهانی روغن خرما را تعیین می کند. به عبارت دیگر، قرارداد آتی روغن خرمای خام مالزی مرجع قیمت معاملات بین المللی در بازارهای صادراتی است.

تجربه ی بورس مالزی در زمینه­ی ایجاد بورس مرجع در کشورهای در حال توسعه منحصر به فرد است. قیمت های مرجع برای هر کالای جهانی دیگری که در بورس معامله می شود در بورس هایی تولید می شوند که در کشورهای توسعه یافته قرار دارند و اغلب با بازارهای تولیدکننده فاصله دارند. ولی مالزی که بزرگترین تولیدکننده ی روغن خرماست، به بورس مرجع  قیمتی این کالا نیز تبدیل شده است.

در آفریقای جنوبی تقریبا همه ی کشاورزان از قیمت های آتی بورس معاملات آتی آفریقای جنوبی آگاه هستند، چون این قیمت ها را به عنوان مبنای قیمت گذاری در قراردادهای فیزیکی به کار می برند. در واقع، از آن جا که قراردادها روزانه قابل تحویل هستند، قیمت ماه بعد بورس معاملات آتی آفریقای جنوبی به عنوان نرخ نقدی موثر در بازار غلات آفریقای جنوبی به کار می رود. کشاورزان از قیمت های آتی برای تصمیمات برداشت و فروش محصولات خود استفاده می کنند (بویژه کشاورزان تجاری، زمین داران کوچک نیز به تدریج درباره اطلاعات قیمت های آتی آموزش می بینند). کشاورزان توانسته اند با استفاده از اطلاعات معاملات آتی بازار، با کاهش کاشت محصول و نگهداری محصولاتشان برای مدتی طولانی تر، درآمد خود را افزایش دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها