احتشام

رئیس شورای ملی زعفران به روند قیمت زعفران در یکماه گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت زعفران در یک ماه گذشته نسبت به ماه های اخیر با افزایش یک میلیون تومانی در هر کیلو مواجه شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن احتشام در خصوص دلیل تغییرات قیمتی زعفران در یکماه اخیر توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت این است که در محصولاتی مانند زعفران که سالی یکبار برداشت می شوند، با دور شدن از فصل برداشت با کاهش عرضه و افزایش تقاضا مواجه می شویم و این موضوع باعث افزایش قیمت می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان تعاونی روستایی محصول کشاورزان را با هدف کمک به آنها خریداری کرده ولی هنوز به صورت گسترده در بازار عرضه نکرده است.

احتشام عنوان کرد: بنابراین اگر سازمان تعاونی روستایی زعفران خریداری شده را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد هم به ثبات قیمت کمک کرده و هم به حفظ و نگهداری بازارهای جهانی زعفران کمک می کند که این موضوع به نفع کشاورزان و صادرکنندگان است.

به گفته وی، چون تولید بیش از نیاز بازار است به همین دلیل سازمان تعاونی روستایی وارد خرید توافقی زعفران شده است که این موضوع به معنای آن است که متناسب با افزایش تولید، بازارهای زعفران توسعه پیدا نکرده است بنابراین باید در راستای گسترش بازارهای هدف حرکت کنیم.

رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به این سوال که به روند قیمت زعفران تا پایان سال چطور خواهد بود؟ تصریح کرد: روند قیمت این محصول قابل پیش بینی نیست به طوری که اگر سازمان تعاونی روستایی زعفران را عرضه کند افزایش قیمتی نخواهیم داشت ضمن اینکه اگر در فصل برداشت محصول که اواخر مهر ماه است، مزارع زعفران گل دهی خوبی داشته باشند، قطعا با کاهش قیمت مواجه می شویم اما اگر به دلیل خشکسالی این اتفاق رخ ندهد نمی توان گفت زعفران با افت قیمت مواجه می شود.

احتشام در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت زعفران نگین چند است؟ گفت: در حال حاضر قیمت هر گرم زعفران بسته به گریدهای مختلف از ۴۵۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است که زعفران نگین نیز با قیمت۶۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به این سوال که قیمت زعفران صادراتی ایران باید با ریال قیمت گذاری شود یا به صورت ارزی؟ گفت: قیمت زعفران صادراتی ایران باید به صورت ارزی باشد اما مشروط بر اینکه با ارز واقعی بازار داد و ستد شود.

احتشام گفت: بنابراین قیمت زعفران صادراتی ایران باید به صورت عرضه و تقاضا و توافقی تعیین شود زیرا این موضوع به نفع کشاورزان و صادرکنندگان بوده و باعث رشد صادرات می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها