زعفران

بررسی روند معاملات زعفران در بازار خراسان جنوبی از افزایش نزدیک به یک میلیون تومانی قیمت زعفران نگین طی یک ماه اخیر حکایت دارد.

عباس سبحانی، فعال بازار زعفران در استان خراسان جنوبی در خصوص روند قیمت زعفران در بازار خرده فروشی استان خراسان جنوبی به "کالاخبر" گفت: قیمت زعفران نگین به ازای هر مثقال حدود ۲۶ هزار تومان خرید و فروش می شود و با توجه به اینکه هر کیلو شامل ۲۱۷ مثقال زعفران است، مبنای قیمتی هر کیلو نگین حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می شود.

وی به قیمت های سه هفته گذشته زعفران اشاره کرد و افزود: قیمت های کنونی در شرایطی است که طی سه هفته گذشته قیمت هر مثقال زعفران نگین در بازار حدود ۲۲ هزار تومان معادل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

این فعال بازار زعفران علت این روند افزایشی را خرید زعفران از کشاورزان توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی بعد از زمان برداشت محصول دانست و گفت: این سازمان طی دی و بهمن ماه سال گذشته اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کرد و همین امر موجب شد صادرکننده ها نتوانند در آن مقطع زعفران را به قیمت های پایین از کشاورزان خریداری کنند و نبود زعفران در بازار عاملی شد تا قیمت ها در بازار حدود یک میلیون تومان افزایش یابد.

به گفته وی، قیمت زعفران در بازار داخلی باید بیش از این افزایش یابد؛ چراکه صادرکننده ها محصول خریداری شده از کشاورزان ایرانی را با قیمتی بسیار بالاتر در بازارهای خارجی فروخته و به جای کشاورزان سود اصلی را کسب می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تجار اسپانیایی زعفران ایرانی را به قیمت داخلی از ما خریداری کرده و با برند خود در بازارهای خارجی می فروشند؛ اما معلوم نیست آنها محصول ایرانی را با چه سودی بالایی و البته به نام خود در بازارهای جهانی عرضه می کنند.

سبحانی با بیان اینکه این روند رو به رشد قیمت زعفران در بازار در سال جاری به نفع کشاورزان بوده، تاکید کرد: پیش از اجرای طرح خرید توافقی زعفران از کشاورزان، این صادرکننده ها بودند که اصل سود حاصل از صادرت زعفران را به دست می آوردند. اما با این اقدام مثبت کشاورزان منفعت بیشتری کسب کردند.

وی ضمن اظهار بی اطلاعی از قیمت صادراتی زعفران گفت: معلوم نیست تجار، زعفران ایرانی را با چه قیمتی در بازارهای هدف می فروشند و قیمت مشخصی در بازار وجود ندارد.

قیمت آینده قابل برآورد نیست

سبحانی در بیان انتظار از قیمت های آتی زعفران اظهار کرد: گرچه انتظار می رود که به دلیل نزدیک شدن به سال زراعی جدید و کاهش عرضه زعفران در بازار، قیمت ها افزایشی باشد، اما اینکه در ماه های آتی قیمت زعفران به چه محدوده ای برسد، به راحتی قابل برآورد نیست.

زعفران نگین ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

رمضان زهرایی، فعال دیگر بازار زعفران در خراسان جنوبی نیز با اشاره به رشد قیمت ها در بازار به «کالاخبر» گفت: در حال حاضر قیمت زعفران نگین مرغوب به کیلویی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و این در شرایطی است که طی روزهای گذشته در بالاترین سطح، به قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز خرید و فروش می شد.

وی افزود: طی ماه های اخیر قیمت هر کیلو زعفران نگین مرغوب حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و در این مدت توانسته با افزایش بیش از یک میلیون تومانی همراه شود.

زهرایی در خصوص پیش بینی روند آتی زعفران گفت: در بازار قیمت ها بسته به نوع و کیفیت محصول متفاوت است؛ اما قیمت های آتی زعفران چندان مشخص نیست و نمی توان عدد دقیقی برای این محصول عنوان کرد.

در پایان این گزارش می افزاید، ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت زعفران است و طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، در اجرای طرح خرید توافقی زعفران حدود ۲.۵ تن زعفران از کشاورزان این استان خریداری شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها