زعفران

نخستین بازار آتی زعفران دنیا در حالی از روز چهارشنبه هفته جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود که اظهارنظر معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران از استقبال آنها از این معاملات و مزایای آن حکایت دارد.

به گزارش «کالاخبر»، کشف قیمت و ایجاد شفافیت در معاملات، حذف واسطه ها و حداکثرسازی سود کشاورزان و در نهایت دستیابی کشور به مرجعیت قیمت ها در دنیا مهم ترین مزایایی است که این مقامات مسئول در خصوص راه اندازی بازار معاملات آتی زعفران در بورس کالا به آنها اشاره کرده و بر لزوم تسریع و تسهیل فروش زعفران در بورس کالا تاکید می کنند.

قرارداد آتی زعفران به سود کشاورز و مصرف کننده

معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران را اتفاقی مثبت در بخش کشاورزی می داند و معتقد است که این معاملات، مزایای فراوانی برای زعفرانکاران و ارزآوری کشور به ارمغان می آورد.

مجید حسنی مقدم گفت: قرارداد آتی زعفران، از لحاظ شفافیت، کشف قیمت و تامین منابع مالی بخش کشاورزی ابزار بسیار مناسبی است؛ ضمن اینکه باعث حرکت کردن به سمت استاندارد سازی محصول و تنظیم بازار می شود.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای راه اندازی قرارداد آتی زعفران، پیش بینی پذیر کردن بازار است به طوریکه فعالان این عرصه وارد بازار آتی شده و با تجزیه و تحلیل، زعفران را برای ماه های آینده معامله می کنند که این امر علاوه بر پوشش نوسانات قیمتی در آینده، چشم انداز مناسبی از آینده بازار برای زعفرانکاران و فعالان بازار ارائه می دهد.

حسنی مقدم تصریح کرد: بنابراین با توجه به مزایای متعددی که قراردادهای آتی زعفران دارد امیدواریم این محصول به عنوان اولین محصول کشاورزی که به صورت آتی معامله می شود، بازخوردهای مثبتی به بخش کشاورزی بدهد تا فعالان این حوزه به حضور در بورس کالا تشویق شوند.

وی با بیان اینکه نظرات بخش کشاورزی برای راه اندازی قرارداد آتی زعفران مثبت است، خاطرنشان کرد: راه اندازی قرارداد آتی زعفران هم برای مصرف کننده که بداند قیمت از مرجع رسمی تعیین می شود و هم برای تولید کننده که از مرجع معتبری قیمت را می گیرد مثبت است؛ یعنی این قرارداد فاصله بین مصرف کننده یا توزیع کنندگان خرد را با تولید کننده نزدیک می کند و حد مبادله و حاشیه بازار را کاهش می دهد و به نفع هر دو طرف است؛ بنابراین این اقدام بورس کالا بسیار مثبت است و امیدواریم با تلاش و برنامه ریزی، تجربه اول ما در استفاده از یک ابزار مالی در بخش کشاورزی موفق باشد.

فرصتی که نباید از دست داد

حبیب رادفر، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز از موافقت کامل معاونت تخصصی امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با فعالیت و توسعه معاملات زعفران در بورس کالای ایران سخن می گوید.

وی اعتقاد دارد از طریق بورس کالا هم می توان برای بخش کشاورزی تجهیز منابع کرد و هم از فرآیند کشف قیمت شفاف برخوردار شد.

رادفر با بیان اینکه به کمک انجام معاملات طلای سرخ در بورس می توان نسبت به حذف واسطه های غیرضرور و دلالان اقدام به عمل آورد، گفت: به دلیل اینکه ایران با در اختیار داشتن سهم حداکثری در تولید زعفران در دنیا منحصر به فرد است، بنابراین باید حتما بورس زعفران به صورت جدی تر فعالیت خود را پیگیری کند تا از این طریق ایران بتواند نقش تاثیرگذاری در جهان به ویژه در حوزه تعیین قیمت ها داشته باشد.

وی در خصوص برنامه بورس کالا برای راه اندازی معاملات قراردادهای آتی برای محصول زعفران اظهار کرد: با توجه به اینکه کشاورزان و زعفران کاران آشنایی لازم را برای ورود به این معاملات ندارند، باید آموزش هایی را ارایه کرد. چراکه نکته اساسی این است که باید معاملات آتی زعفران هر چه زودتر در بورس کالا آغاز شده و فعالان این حوزه هر چه سریع تر به بورس ورود پیدا کنند تا نقاط ضعف احتمالی در این نوع معاملات برای این نوع محصول شناسایی و رفع شود. بر همین اساس، نباید فرصت را برای آغاز معاملات آتی در بورس و استفاده از این نوع ابزار مالی از دست داد.

حمایت سازمان مرکزی تعاونی روستایی

همچنین، مدیر کل بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با بیان اینکه بورس کالا، بازاری شفاف است که با اطلاع رسانی دقیق خود حقوق همه ذی نفعان اعم از تولیدکننده و مصرف کننده نهایی را حفظ می کند، اظهار کرد: فروشنده زعفران می تواند با مراجعه به بورس از قیمت های واقعی روی تابلوی معاملات آگاهی یافته و حقوق خود را در محیطی شفاف دریافت کند. خریدار نیز می تواند قیمت های پیشنهادی روی تابلوی معاملاتی را مشاهده کرده و پس از پرداخت هزینه های زنجیره بعدی محصول موردنظر خود را با قیمتی منصفانه خریداری کند.

مرتضی معتمد افزود: مادامی که عرضه زعفران در بورس کالا انجام می شود، این اطمینان خاطر وجود دارد که در حق تولیدکننده و مصرف کننده واقعی اجحاف نمی شود. یعنی هدف تمام سیاست های تنظیم بازاری مدنظر در بستر این بازار به نتیجه می رسد.

مدیر کل بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با تاکید بر اینکه راه اندازی معاملات آتی برای محصول زعفران این امکان را به تولیدکننده، علاقه مندان و سرمایه داران می دهد تا در بورس وارد شده و به معامله بپردازند، اظهار کرد: به این ترتیب، به کمک مکانیسم بورس کالا و معاملات قراردادهای آتی زعفران همه افراد در فضای خرده مالکی تولید زعفران در کشور فرصت مساوی دارند تا این محصول کشاورزی ارزشمند و ارزآور را به راحتی معامله کنند.

به گفته وی، راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس می تواند آرامش توأم با تعیین قیمت مطابق با ارزش ذاتی زعفران را به ارمغان خواهد آورد. ضمن اینکه، به کمک مکانیسم حاکم بر این معاملات تجار نیز به سود شفاف و منطقی خود دست می یابند و در مجموع استفاده از این ساختار هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده است.

معتمد با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران از راه اندازی معاملات آتی زعفران و عرضه گسترده در بورس کالا حمایت می کند، بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر در این حوزه تاکید کرد و گفت: به دلیل ارتباط بیشتر ما با کشاورزان، این آمادگی را در سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران داریم تا اطلاع رسانی های لازم را برای ورود همه فعالین این حوزه به بورس انجام دهیم. از سمت بورس کالا نیز بازیگران حرفه ای بازار آتی می توانند به معاملات این محصول ورود پیدا کنند تا هر چه بیشتر شاهد توسعه بازار این محصول در بورس باشیم.

به مرجع قیمتی در جهان تبدیل شویم

علی مرادی بهجو، کارشناس مسئول کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه بازار سنتی زعفران مکانیسم مشخصی برای کشف قیمت وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از کل تولید زعفران در دنیا توسط کشاورزان ایرانی تولید می شود، باید مرجع قیمتی جهان را در اختیار داشته باشیم و با توجه به اینکه بورس کالا محلی برای شفافیت و کشف قیمت واقعی است، اگر از تجربه صادرکنندگان زعفران هم استفاده کنیم، قطعا می توانیم به مرجعیت قیمتی ایران در بازارهای جهانی دست یابیم.

وی در خصوص راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا و مزایای آن برای پیش بینی پذیری قیمت ها و رفع نگرانی زعفران کاران برای قیمت آتی محصول در سررسیدهای دیگر و اطمینان از بابت فروش تولید خود، اظهار کرد: بازار معاملات آتی و فیوچرز ابزاری است که در دنیا تجربه های فراوانی برای استفاده از آن وجود دارد. برای اینکه در خصوص زعفران بتوان این ابزار را به کار برد، باید اطلاع رسانی های گسترده ای صورت گیرد.

وی تاکید کرد: عرضه زعفران در بورس کالا اقدام مثبتی است که ما در وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد می کنیم که رسانه ها به صورت وسیع در خصوص آن اطلاع رسانی کنند؛ چراکه با آشنایی کشاورزان و توسعه زیرساخت ها، می توان از مزیت های بورس کالا برای حمایت از تولید و کالای ایرانی بهره برد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها