گرمابی

مشکلات دیرینه و ساختاری در بخش کشاورزی کشور باعث شده تا مسوولان در اندیشه بکارگیری از ابزارهای نوین و الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته دنیا بیافتند که از سال گذشته بحث عرضه زعفران در بورس کالا جدی شد و فردا شاهد آغاز معاملات آتی زعفران در این بورس خواهیم بود.

به گزارش «کالاخبر»، حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در تولید زعفران رتبه اول دنیا را داریم اما تاکنون نتوانستیم قدر این حجم تولید بالا را بدانیم و آن طور که باید پاداش و سود مناسبی به زحمات بالای زعفرانکاران بدهیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: معاملات زعفران سال ها در کشور برمبنای خرده فروشی بوده است و به دلیل عرضه فله ایی زعفران و عدم یکپارچگی و حضور واسطه ها، هیچ گاه نتوانستیم به جایگاه واقعی خود در بازار جهانی برسیم.

گرمابی برنامه مسوولان برای توسعه معاملات زعفران در بورس کالای ایران و امکان صادرات و آغاز معاملات آتی زعفران در این بستر را یک شانس بزرگ برای احیای بازار زعفران ایران تلقی کرد و گفت: بهره گیری از ظرفیت بورس کالا برای کشف واقعی قیمت این محصول و صادرات یکپارچه با حضور خود تجار زعفران و در اختیار گرفتن نبض بازار و قیمت زعفران جهان، اقدام بزرگی است که به حمایت همه جانبه نیاز دارد و امیدوارم که با همدلی مسوولان و فعالان بازار این محصول، سرانجام شاهد رسیدن سود واقعی حاصل از تولید زعفران به کشور خودمان باشیم.

به گفته نماینده مردم نیشابور در مجلس، همه می دانیم که واسطه ها در بازار زعفران حرف اول را می زنند و باید سازوکاری شفاف و مدرن برای ساماندهی به این بازار اتخاذ می شد که بورس کالا بهترین مکانیسم برای این کار است.

وی به راه اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بدون شک ایجاد بازارهای مالی نوین که محصول را برای آینده معامله می کنند، می تواند یک چشم انداز درست و واقعی از قیمت محصول در آینده را به زعفرانکاران و مصرف کنندگان ارائه دهد و این اتفاق را نیز باید به فال نیک گرفت.

این نماینده مجلس به خرید توافقی زعفران از طریق بورس کالای ایران نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون در بحث خرید زعفران از سوی دولت، شاهد دیرکرد پرداخت وجوه به زعفرانکاران بودیم که از سال گذشته شاهد اجرای خرید توافقی و استفاده از بورس کالا در این طرح بودیم که نتایج مثبتی را در پی داشت.

گرمابی در پایان عنوان کرد: عرضه زعفران در بورس کالا، چند مزیت بزرگ دارد که اطلاع کشاورزان از قیمت های واقعی، کاهش و یا حذف واسطه ها در روند خرید ارزان قیمت محصول از کشاورز، انعکاس قیمت های داخلی که براساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف می شود در بازارهای جهانی و ارزآوری بیشتر این محصول برای کشور از جمله این مزایا به شمار می روند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا تازیکب IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    خدا کنه این وعده دیگه راست باشه
  • رضا تازیکی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    خسته نباشی پرفسور منون که به فکر زحمت کشیه زعفران کاران هستین انشالله که ثمره کند دلاری بازی از بین برود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها