زعفران

قرارداد آتی زعفران چهارشنبه گذشته در شرایطی با استقبال کشاورزان و فعالان بازار زعفران راه اندازی شد که زعفران کاران در روز نخست امکان فروش محصولشان برای تحویل شهریور ماه امسال با قیمتی بین ۶ هزار و ۷۸۰ تا ۷ هزار تومان در هر گرم را پیدا کردند.

به گزارش «کالاخبر»، ثبت این ارقام بر تابلوی معاملات آتی در حالی بود که در بازار نقدی قیمت زعفران نگین ۵ هزار و ۹۰۰ تا ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود. همچنین در پایان معاملات، یک هزار و ۲۷ قرارداد به قیمت تسویه روزانه ۶۹ هزار و ۸۵ ریال به ارزش ۷ هزار و ۹۶ میلیارد ریال به همراه ۵۹۴ موقعیت باز در سامانه آتی ثبت شد.

رقابت منفی صادرکنندگان زعفران

علی اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران گفت: ما در خصوص بازار زعفران دو چالش بزرگ داریم که در تلاش هستیم با همکاری بورس کالای ایران تا حدود زیادی این دوچالش را برطرف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: چالش اول به خرد بودن کشاورزان برمی گردد؛ این کشاورزان نقدینگی کافی ندارند و به همین دلیل به محض برداشت محصول، اقدام به فروش آن می کنند. به این ترتیب ۹۰ درصد زعفران جهان وقتی روانه بازار می شود به طور حتم با افت قیمت مواجه شده و این واسطه ها هستند که از این فرصت استفاده می کنند.

مهرفرد به چالش دوم در بازار زعفران اشاره کرد و گفت: رقابت منفی صادرکنندگان ما برای فروش زعفران در بازارهای جهانی نیز دومین مشکل ماست که باعث می شود محصول با ارزش ایرانی با نرخ های ارزان به دست خارجی ها برسد و سود واقعی نصیب آنها شود.

وی اظهار داشت: به این ترتیب ما با ضعف تجارت داخلی و خارجی در حوزه زعفران مواجه هستیم که امیدواریم با رونق معاملات نقدی و آتی زعفران در بورس کالای ایران در آینده ای نزدیک به چالش های موجود خاتمه دهیم.

توسعه معاملات محصولات در بورس کالا

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: هر چه بتوانیم در حوزه بازار سرمایه و بورس کالا اقدمات بیشتری انجام دهیم به تحقق ویژگی های مثبت در اقتصاد به میزان بیشتری دست می یابیم؛ در همین راستا هر ساله شاهد یک اتفاق بزرگ و مثبت جدید در حوزه بورس کالا هستیم.

محمدرضا پورابراهیمی به لزوم اصلاح و بازنگری در قوانین بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در حوزه اصلاح قوانین و مقررات طی دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و در حوزه ابزارهای بورس کالا آماده هستیم که اگر پیشنهاداتی وجود دارد، بررسی کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به تولید ۳۳۶ تن زعفران در کشور، شایسته نیست تنها حجم ناچیزی از آن در بورس کالا معامله شود. در این رابطه، یا باید مشوق ها را زیاد کنیم یا الزاماتی برای معامله زعفران در بورس در نظر بگیریم. چراکه شفافیت این بورس به فعالان این حوزه و کشف قیمت عادلانه کمک می کند.

این نماینده مجلس گفت: کیفیت برخی محصولات کشاورزی ما همچون زعفران قابل مقایسه با دنیا نیست و ما در مجلس این آمادگی را داریم که زمینه توسعه معاملات محصولات برتر ایران در بورس کالا را فراهم کنیم.

صیانت از منافع ملی با عرضه زعفران در بورس  

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: امروز با راه اندازی قرارداد آتی زعفران ایران به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده جهان، تلاش خواهیم کرد تا از طریق مکانیسم های بورس کالا، ایران به تنها مرجع قیمتی این محصول در بازارهای جهانی تبدیل شود.

شاپور محمدی افزود: بورس کالای ایران در دنیا از لحاظ تنوع محصول بی نظیر بوده و وجود زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و ارزشمند در این بورس ضروری است .

محمدی یادآور شد: در اکثر کشورهایی که محصولات کشاورزی دارند بورس کشاورزی فعال بوده و قرارداد آتی نیز در آن معامله می شود به طور مثال در هند قراردادآتی هل و نعنا، چین قرارداد آتی سویا و ذرت، در برزیل قرارداد آتی دام زنده و قهوه عربی مورد معامله قرار می گیرد و مالزی از قرداد آتی روغن پالم استفاده می کند.

به گفته ی رئیس سازمان بورس ، اگر قراردادهای آتی در بخش کشاورزی مورد معامله قرار گیرد اثرات متعددی از جمله تنظیم قیمت ، تسهیل صادرات، صیانت از منافع ملی و دستیابی کشاورزان به دسترنج واقعی خود دارد که این موارد در خصوص زعفران نیز مصداق پیدا می کند زیرا قیمت خرده فروشی زعفران با قیمتی که در بورس کالا کشف می شود و قیمتی که در جهان از فرآوری این محصول به دست می آید، نشان می دهد که جا برای صیانت از منافع ملی در این محصول زیاد است و باید از این فرصت استفاده کرد.

رفع نگرانی زعفرانکاران از افزایش عرضه در زمان برداشت

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص راه اندازی معاملات آتی زعفران گفت: زعفرانکارانی که نگران افت قیمت محصولاتشان در زمان برداشت و افزایش عرضه محصول هستند، می توانند با ورود به معاملات آتی و فروش محصولاتشان با نرخ روز، خود را در برابر افت قیمت ها بیمه کنند.

حامد سلطانی نژاد همچنین از امکان حضور و دریافت کد معاملاتی برای مشتریان خارجی خبر داد و گفت: علاوه بر معامله گران داخلی، مشتریان خارجی نیز می توانند با دریافت کد معاملاتی بورس کالا، در معاملات نقدی و مشتقه زعفران حضور یابند.

مدیرعامل بورس کالای ایران به بیان این مشخصات برای دارایی پایه قراردادهای آتی زعفران پرداخت و گفت: دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) بوده و اندازه هر قرارداد شامل ۱۰۰ گرم زعفران نگین است.

وی افزود: در این معاملات حد نوسان مجاز برای قیمت روزانه حداکثر مثبت و منفی سه درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و حجم هر سفرش حداکثر تا ۲۵ قرارداد است.

سلطانی نژاد در پایان در خصوص ساعات معاملاتی قراردادهای آتی زعفران و سقف مجاز موقعیت های تعهدی باز اظهار کرد: معاملات قراردادهای آتی زعفران شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ بوده و اشخاص حقیقی دارای کد معاملاتی بازار مشتقه می توانند در هر نماد معاملاتی ۱۰۰۰ موقعیت اتخاذ کنند. اشخاص حقوقی نیز می توانند در هر نماد معاملاتی ۱۰۰۰ موقعیت بگیرند که این میزان تا ۱۰ درصد موقعیت های تعهدی باز در آن نماد در بازار قابل افزایش است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها