کارشناس

تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده داخلی اگر در فضایی غیر شفاف و بدون آمار باشد بسیار سخت می شود اما امروز که آمارهای بورس کالا در مقابل دیدگان همه است، مسوولان می توانند زمینه افزایش عرضه و یا تقاضا را برای تنظیم و دوری بازارها از التهاب فراهم کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین، راه اندازی نخستین معاملات قراردادهای آتی زعفران جهان در بورس کالای ایران، هفته گذشته به یکی از اصلی ترین اخبار رسانه های اقتصادی تبدیل شد که به گفته مسوولان اقتصادی و خود فعالان بازار سرمایه، این اقدام در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی صورت گرفته است. در همین زمینه با دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دو کارشناس اقتصادی به بررسی نقش بورس کالا در حمایت از کالای ایرانی پرداخته ایم که می خوانید.

شفافیت، فاکتور ارزشمند بورس کالا

سید تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: بورس کالا یک فاکتور مهم دارد و آن، شفافیت است. این فاکتور در اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است چراکه شما می توانید با مبادله یک کالا در بورس به شکل واقعی از جزییات آن کالا همچون تولیدکننده، کیفیت، قیمت و سایر موارد مطلع شوید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این در شرایطی است که در خارج از بورس کالا این اطلاعات به مردم و مسوولان منعکس نمی شود و به این ترتیب بورس کالا در حوزه شفافیت کمک بزرگی به اقتصاد ما می کند.

کبیری در ادامه گفت: همچنین بورس کالا در زمینه عرضه و تقاضا نماینگر واقعیت های بازار کالای ماست به طوریکه همه افراد از جمله مسوولان تصمیم گیر می توانند دقیق از حجم عرضه و تقاضای یک محصول مطلع شوند و با بررسی واقعیت های بازار در راستای تنظیم بازارها اقدام کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بورس کالا از لازمه های تحقق شعار امسال است و به نظر می رسد این بورس باید تمام ابزارهای خود را برای حمایت از تولید و کالای ایرانی بکار بگیرد.

بورس کالا ویترین عرضه و مقایسه کالای ایرانی

عین الله شریف پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مطرح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی آغازین سال ۹۷ گریزی به بحث قاچاق داشت و اعلام کردند که قاچاق پدیده ای شوم است که باعث تقویت اقتصاد برونگرا می شود.

وی اظهار داشت: زمانی که اشتغال در خارج از کشور افزایش یابد، شاهد بیکاری در کشور خواهیم بود و درآمدسرانه کشور کاهش می یابد بنابراین اگر می خواهیم این مشکلات را در کشور نداشته باشیم باید درون زایی در کشور افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نقش بورس کالا در حوزه حمایت از کار، تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر شاهد اقدامات مناسبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم تا علاوه بر شفاف سازی در این حوزه، حمایت از کشاورزی و جلوگیری از واسطه گری های مخرب و پرنفوذ در دستور کار قرار گیرد.

شریف پور عنوان کرد: بورس کالا یک ویترین است که عرضه کالاهای داخلی در این بازار می تواند عیار مناسب محصولات ما در مقایسه با کالاهای خارجی به فعالان اقتصادی و صنایع نشان دهد به طوریکه کالای بی کیفیت امکان عرضه در بورس را ندارد و به این ترتیب بورس کالا به ترویج تولید با کیفیت کمک می کند.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر هر چه نقش بورس کالا در اقتصاد پررنگ تر شود، معاملات زیر زمینی و به دور از شفافیت کاهش می یابد و در مسیر تحقق شعار سال ۹۷ قدم می گذاریم.

تنظیم بازار از طریق آمارهای بورس کالا

کاظم دوست حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه نیز بورس کالا را بستری برای حضور تولیدکننده و مصرف کننده عنوان کرد و به .... گفت: کشف قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا از مزیت های بورس کالاست به طوریکه مصرف کنندگان با در نظر گرفتن عوامل مختلف و تاثیرگذار بر بازار، هر هفته محصولاتشان را از بورس خرید می کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه با ابزار بورس کالا از اقتصاد دستوری فاصله گرفته ایم، افزود: تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده داخلی اگر در فضایی غیر شفاف و بدون آمار باشد بسیار سخت می شود اما امروز که آمارهای بورس کالا در مقابل دیدگان همه است، مسوولان می توانند زمینه افزایش عرضه و یا تقاضا را برای تنظیم و دوری بازارها از التهاب فراهم کنند.

تقویت پایه های پل میان عرضه کننده و مصرف کننده

محمود دودانگه، کارشناس مسائل اقتصادی و معاون اسبق وزارت صمت نیز گفت: بورس کالا یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و هر چقدر تلاش کنیم تا این پل ارتباطی را مستحکم تر کنیم و دامنه شمول کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود بیشتر باشد، به طور طبیعی می تواند در رشد تولید و کاهش دغدغه تولیدکننده و مصرف کننده تاثیر ویژه ای داشته باشد.

دودانگه معتقد است، بورس کالا یک نهاد ملی است و راه اندازی ابزارها و بازارهای جدید این بورس نشان دهنده مسیر درست برای افزایش دایره خدمت رسانی به فعالان اقتصادی است. در این زمینه معرفی مزیت های بورس کالا در سراسر کشور و حتی ایجاد تالارهای بورس در استان های مختلف به منظور استفاده همه فعالان و مردم به طور حتم به درج قیمت های مناسب تر کالای ایرانی و کاهش شدید هزینه های مبادلات منجر می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها