زعفران

پنجمین روز از راه اندازی بازار قراردادهای آتی زعفران در حالی پایان یافت که با استقبال سرمایه گذاران و فعالان بازار زعفران شاهد رشد حجم معاملات در این قراردادها بودیم. بطوریکه طی معاملات روز گذشته بیش از ۱۸۹۸ قرارداد آتی زعفران برای سررسید شهریور ماه ۹۷ به ثبت رسید و تعداد بیش از ۲۳۰۱ موقعیت باز نیز در بازار وجود داشت.

به گزارش «کالاخبر»؛  ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۳ میلیارد و ۱۹۱ میلیون ریال رسید. همچنین قیمت هر گرم محصول زعفران برای تحویل در شهریور ماه امسال در بالاترین سطح با افزایش سه درصدی قیمت، به رقم ۷۰ هزار و ۲۰۰ ریال رسید رشد کرد و در کمترین قیمت به مبلغ ۶۸ هزار و ۳۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت که حاکی از نوسان مثبت ۰.۲۱ درصدی نسبت به قیمت تسویه روز قبل از آن بود.

قیمت زعفران به واقعیت نزدیک تر شد
در همین ارتباط، مدیرعامل یک شرکت فعال در بازار زعفران در خصوص دلایل رشد قیمت زعفران در بازار آتی بورس کالا به خبرنگار ایلنا گفت: اتفاقی که در بازار معاملات آتی زعفران طی روز گذشته رخ داد و افزایش قیمت ها را رقم زد نشان دهنده این است که فرآیند کشف قیمت به سمت واقعی تر شدن حرکت کرده تا بهای این محصول ارزشمند به واقعیت نزدیک تر شود.
غلامرضا کریمی افزود: قیمت زعفران به کمک معاملات آتی در بورس کالا به نرخ های واقعی خود نزدیک تر شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، سرمایه گذاران خرید کالاهایی همچون زعفران را که از بازارهای صادراتی برخوردارند، به نگهداری سرمایه ترجیح می دهند. به این ترتیب، این بازیگران بازار با تحلیل شرایط افزایش قیمت ها را تا شهریور ماه امسال پیش بینی کرده اند.
وی با بیان اینکه سرمایه ای که به معاملات این نوع قراردادها وارد شده، قابل توجه است، گفت: البته این میزان نقدینگی که به سمت معاملات آتی زعفران آمده در مقابل حجم معاملات بازار زعفران عدد چشمگیری نیست؛ اما با توسعه این بازار می توان سرمایه های زیادتری را به این محصول جذب کرد. البته درجریان معاملات دیروز بازار آتی در حالی قیمت هر گرم زعفران نگین به ۷۰ هزار و ۲۰ ریال رسید که در سال ۹۴ و وقتی قیمت یورو حدود ۲۸۰۰ تومان بود، قیمت هر گرم زعفران باید ۷۰ هزار ریال می بود. برهمین اساس، با نرخ حدود ۷۵۰۰ تومان به ازای هر یورو، نرخ زعفران نگین باید بیش از این قیمت ها باشد.

 تجارت زعفران برای همه
کریمی در بیان دلایل دیگر این اقبال به معاملات آتی زعفران گفت: تاکنون در بازار سنتی زعفران تعداد معدودی بازیگر حضور داشتند که حاضر نبودند که دیگر افراد وارد این معاملات شوند و به تنهایی از سود حاصل از فروش این محصول صادراتی ارزشمند نفع می بردند، اما با راه اندازی معاملات آتی همه از ارزش این بازار مطلع شده و بورس به همه این فرصت را داده که از سود معاملات زعفران منتفع شوند. ضمن اینکه این بازار دید و تحلیل بهتری به فعالان بازار زعفران می دهد تا نسبت به روند آتی قیمت ها ارزیابی دقیق تری داشته باشند.
دولت جایگاه صادراتی زعفران و پسته ایرانی را تقویت کند
وی تاکید کرد: البته شنیده می شود که دولت برای تقویت جایگاه محصولات صادراتی ارزشمند که ایران در آنها در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد، مثل زعفران و پسته، مبنای ارز را از ۴۲۰۰ تومان به قیمت های حدود ۶ هزار تومان تغییر دهد تا قیمت ها به سمت واقعی شدن پیش رود. 
کریمی در ادامه گفت: این موضوع به نوعی خودتحریمی است که قیمت ها در بازار داخلی را پایین نگه داریم و محصول کشاورزان ایرانی با قیمت های بالاتر در بازارهای جهانی مورد معامله قرار گیرد و یکسری واسطه از این تفاوت قیمت سود ببرند. از این رو در خصوص محصولاتی همچون پسته و زعفران لازم است دولت جایگاه تولیدکنندگان ایرانی را در دنیا تقویت کند تا کشاورزان از سود فروش این محصولات ارزشمند منتفع شوند.
این فعال بازار زعفران به وجود اختلاف معنادار قیمت زعفران در بازار داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: پیش از این با توجه به وجود این اختلاف قیمتی قابل توجه، تنها عده ای معدود از آن کسب سود می کردند؛ اما در حال حاضر با وجود بورس کالا و معاملات آتی، همه افراد به معاملات مذکور دسترسی پیدا کرده اند. از این رو، ما به آینده بازار زعفران ایرانی به کمک معاملات آتی بورس کالا خوش بین هستیم تا این محصول صادراتی و ارزآور به جایگاه واقعی خود در دنیا دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها