زعفران

سال هاست که به صورت عرف بازار و توجه به زمان برداشت محصول، قیمت های چندماهه زعفران را حدس می زنیم اما با ورود زعفران به بورس، چشم انداز قیمت ها به مراتب بهتر و واقعی تر شده است. 

حبیب الله اسدی، کشاورز ۸۱ ساله تربت حیدریه در خصوص عرضه زعفران در بورس کالا و راه اندازی بازار آتی این محصول به «کالاخبر»گفت: معاملات آتی زعفران در روزهای اخیر در بورس کالای ایران آغاز شده که کشاورزان در خصوص این معاملات و امکان کسب سود واقعی از تولیداتشان، این معاملات را رصد می کنند. 

وی در خصوص کشف قیمت حدود ۷هزار تومان برای هر گرم زعفران نگین در معاملات آتی برای سررسید شهریور ماه جاری گفت: زعفران به عنوان یک محصول مهم در کشور هیچ گاه قیمت منطقی نداشته و متغیر بوده است به طور همواره سود اصلی از زحمات تولید زعفران به کشاورز نمی رسد و افرادی سود های بالا بدست می آورند که تجارت زعفران می کنند.

این زعفرانکار گفت: زعفران به عنوان یک محصول مهم در کشور هیچ گاه قیمت ثابتی نداشته و همواره در اختیار دلالان و برخی صادرکنندگان بوده است به طوری که آنها با خریداری محصول در زمان افت قیمت، سودهای کلانی به جیب می زدند که امروز امیدواریم عرضه زعفران در بورس کالا به تعیین قیمت این محصول به نفع کشاورزان و کوتاه شدن دست واسطه ها کمک کند.

اسدی که ۵۰ سال در بازار زعفران فعالیت دارد، اظهار کرد: سال هاست که به صورت عرف بازار و توجه به زمان برداشت محصول، قیمت های چندماهه زعفران را حدس می زنیم اما با ورود زعفران به بورس، چشم انداز قیمت ها به مراتب بهتر و واقعی تر شده است. 

وی عنوان کرد: درست است که با افزایش قیمت زعفران سود کشاورز زیاد و سود دلال کمتر می شود اما به اعتقاد من قیمت زعفران در کل کشور پس از واقعی شدن نباید افزایش یابد زیرا با این اتفاق، کاشت و تولید محصول نیز رشد یافته و با افزایش عرضه، تقاضا کم می شود.

وی در خصوص روند قیمت زعفران همزمان با برداشت محصول جدید عنوان کرد:معمولا قیمت زعفران تا پایان مرداد ماه و قبل از برداشت محصول جدید افزایش می یابد که در این صورت تاجران تا زمان برداشت یعنی آبان ماه فرصت دارند که محصول خریداری شده را بفروشند و صادر کنند.

اسدی در پاسخ به این سوال که قیمت نقدی زعفران نگین حدود ۵۹۰۰ تومان در بورس تعیین شده و علت اختلاف قیمت با شهریور ماه چیست؟ خاطرنشان کرد: به اعتقاد من قیمت این محصول باید به گونه ای تعیین شود که سودآوری داشته باشد زیرا زمانی سرمایه گذاران در بورس می مانند که برای آنها سودآوری داشته باشد به این ترتیب اگر قیمت تعیین شده در بورس مناسب باشد افرادی که وارد سامانه می شوند سود می برند.

به گفته ی این کشاورز، در حال حاضر قیمت ۶۹۰۰ تومان برای محصول زعفران در معاملات آتی به دلیل اینکه ۱۰ درصد پول به عنوان تضمین بلوکه می شود قیمت مناسبی است و می تواند سودآوری داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها