ترامپ

دولت های مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه پس از نهایی شدن تعرفه‌های جدید آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم، با انتقاد شدید از کاخ سفید، طرح‌ هایی مقابله‌جویانه را به اجرا درآوردند.

به گزارش «کالاخبر»، پنج‌شنبه هفته گذشته دونالد ترامپ با لغو معافیت افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم برای کشورهای متحد آمریکا به‌طور رسمی شیپور جنگ تجاری را با متحدان دیرینه کشورش به صدا درآورد.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی تنظیم می کند و همزمان با بکارگیری اقدامات تلافی‌جویانه، در تلاش‌ برای حراست از کسب و کارهای اروپایی خواهد بود.

یونکر با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز، روز بدی برای تجارت جهانی است. ما برای جلوگیری از این وضعیت، هر آنچه که می‌شد انجام دادیم.

انتظار می‌رود اروپا تعرفه‌های سنگینی را روی محصولات برندهای معروف آمریکایی اعمال کند که هزینه ای دستکم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای شرکتهای این کشور خواهد داشت.

علاوه بر اروپا، مکزیک و کانادا هم که روز پنجشنبه هدف تعرفه‌های دولت آمریکا قرار گرفتند، از اجرای طرح‌های مقابله‌جویانه خبر داده‌اند.

دولت مکزیک در اقدامی جالب توجه، اعمال تعرفه‌ روی محصولاتی را هدف قرار داده است که کارخانه‌های آن‌ها در حوزه‌های انتخاباتی مورد توجه حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی کنگره آمریکا واقع شده است.

کانادا هم از اعمال در مجموع ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار عوارض گمرکی روی محصولات آمریکایی خبر داده است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز پنجشنبه با حضور در یک کنفرانس خبری در این رابطه گفت: این شدیدترین اقدام تجاری کانادا طی سال‌های بعد از جنگ [جهانی دوم] است.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا ساعاتی پیش از نهایی شدن اجرای طرح اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اروپا خبر داده بود که به عقیده تحلیلگران، آغازی بر یک جنگ جهانی تجاری قلمداد می‌شود.

همچنین لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس از تصمیم واشنگتن درباره افزایش تعرفه واردات برخی فلزات از کانادا، مکزیک و اروپا ابراز تأسف کرد و آن را احمقانه خواند.

فاکس افزود: تأسف‌آور است که ایالات‌متحده آمریکا تصمیم گرفته است تا به بهانه امنیت ملی بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع کند. وی بابیان اینکه فولاد صادراتی انگلیس در صنایع دفاعی آمریکا مورداستفاده قرار می‌گیرد، تصمیم آمریکا دراین‌باره را احمقانه خواند.

در همین حال صنایع فولاد انگلیس نیز اعلام کرد که افزایش تعرفه واردات فلزات، نه‌تنها به انگلیس بلکه به اقتصاد آمریکا خسارت وارد می‌کند. طبق اعلام این نهاد انگلیسی ۷ درصد فولاد صادراتی انگلیس به ارزش ۳۶۰ میلیون پوند راهی آمریکا می‌شود.

گارث استیس مدیر صنایع فولاد انگلیس در اظهارنظری گفت: ترامپ از قبل تفنگ خود را مسلح کرده بود و امروز دولت آمریکا با شلیک آن یک جنگ اقتصادی فاجعه‌بار را آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که در واکنش به این موضوع و در اقدامی تلافی‌جویانه، تعرفه‌های سنگینی برای برخی برندهای مشهور آمریکایی وضع خواهد کرد. ژان کلود یونکر طی اظهارنظری گفت که امروز، روز بدی برای تجارت جهانی به شمار می‌رود.

صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر کانادا نیز در اظهارنظرهای جداگانه‌ای تصمیم آمریکا در این‌باره را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند.

دولت آمریکا در ماه مارس (اسفند گذشته) اعلام کرده بود که تعرفه‌ ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم اعمال می‌کند.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه از نهایی شدن اجرای طرح اعمال تعرفه‌های یادشده بر واردات برخی فلزات از کانادا، مکزیک و اروپا خبر داد که می‌تواند آغازی بر یک جنگ جهانی تجاری قلمداد شود.

وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد که تعرفه‌های جدید از امروز یک ژوئن (۱۱ خرداد) برای کشورهای یادشده اعمال خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها