• ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
  • کد خبر: 17881
اوپک

طبق یافته نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ماه مه به دلیل افت تولید ونزوئلا، اختلال در روند عرضه نیجریه و پایبندی بالا به توافق محدودیت عرضه این گروه، به پایین‌ترین میزان در ۱۳ ماه گذشته کاهش یافته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک ۳۲ میلیون بشکه در روز نفت در ماه مه تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از آمار آوریل بوده است. آمار تولید مه پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ به این سو به شمار می‌رود.

تحت پیمان نفتی با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک، اوپک تولیدش را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده تا مازاد عرضه را حذف کند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمده و قرار است تا پایان امسال اجرا شود.اما پس از اینکه نفت در اوایل ماه جاری به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، اوپک و روسیه در حال تغییر سیاست خود هستند و درباره تولید بیشتر مذاکره می‌کنند با این حال تحلیلگران انتظار دارند هر گونه افزایش تولید، محتاطانه باشد.

بر پایه نظرسنجی رویترز، پایبندی به توافق کاهش تولید قوی مانده است و در مه به ۱۶۳ درصد در مقایسه با ۱۶۶ درصد در آوریل رسید که نشان می‌دهد این تولیدکنندگان همچنان کاهش بیشتر از میزان توافق شده صورت می‌دهند.بزرگترین کاهش عرضه مربوط به نیجریه به دلیل اختلالات غیرمنتظره بود. زیرمجموعه شرکت "رویال داچ شل" برای صادرات نفت "بانی لایت" وضعیت اضطراری اعلام کرد در حالی که بارگیری گرید "فورکادوس" با تاخیر مواجه شد.

دومین کاهش بزرگ تولید مربوط به ونزوئلا بود که صنعت نفت این کشور به دلیل بحران اقتصادی از منابع مالی لازم محروم مانده است. تولید این کشور در ماه مه به ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.تولید در لیبی به دلیل ناآرامی بی ثبات مانده و تولید در شرق این کشور به دلیل گرمای بی‌سابقه هوا که به مشکلات نیرو منجر شد، محدودتر شده است.

عربستان سعودی و عراق که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک هستند در ماه مه اندکی بیشتر تولید داشتند اما تولید بالاتر آن‌ها برای جبران کاهش تولید سایرین کافی نبود.طبق اظهارات منابع آگاه، تولید عربستان سعودی به دلیل نیاز به تولید بالاتر نیرو در این کشور، افزایش یافت اما پایین هدف اوپک ماند.

عراق که دومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک است، پس از کاهشی که در آوریل داشت، با افزایش صادرات از جنوب این کشور، نفت بیشتری تولید کرد.به گفته منابع آگاه، تولید در امارات متحده عربی که امسال ریاست اوپک را در دست دارد، در ماه مه ثابت بود و این کشور همچنان پایبندی بالاتری به توافق کاهش تولید نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان داد.

نیجریه و لیبی در ابتدا از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده بودند اما پس از اینکه تولیدشان بهبود یافت، اوپک از آن‌ها خواست در سال ۲۰۱۸ تولیدشان از سطح سال ۲۰۱۷ فراتر نرود. اوپک بر مبنای کاهش تولیدی که در اواخر سال ۲۰۱۶ مقرر کرد، سقف تولید در سال ۲۰۱۸ را ۳۲.۷۳ میلیون بشکه در روز هدف گذاری کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز، اوپک حدود ۷۳۰ هزار بشکه در روز پایین این سطح در ماه مه نفت تولید کرد. نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی که از سوی منابع خارجی فراهم می‌شود و همچنین آمار تامسون رویترز و اطلاعات منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها