کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی منتشر شد.

احتمال افزایش تولید عربستان و روسیه و رشد تولید نفت آمریکا قیمت نفت را تحت فشار قرار داد

به گزارش«کالاخبر»، قیمت نفت در شروع هفته در پی واکنش بازار به احتمال افزایش تولید روسیه، آمریکا و عربستان سعودی کاهش یافت و روند کاهش شدیدی که در معاملات روز جمعه داشت را دنبال کرد. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است و همچنین روسیه روز جمعه اعلام کرده بودند که سرگرم گفت‌وگو درباره افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز هستند. علیرغم نگرانی ها نسبت به افزایش تولید این دو کشور تردیدها در بازار همچنان باقیست و بسیاری از تحلیلگران چشم انداز قیمت ها را صعودی می دانند.

هرگونه توافق برای افزایش تولید باید در نشست ۲۲ ژوئن اوپک نهایی شود و از طرف دیگر ادامه سقوط تولید نفت ونزوئلا و شروع احتمالی تحریم های نفتی ایران در ماه های آینده می تواند عرضه نفت را بیش از پیش کاهش دهد. گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد دلایلی چون بازگشت سطح ذخایر اوپک به متوسط پنج ساله، تقاضای بالا، محدودیت های زیرساختی برای تولید نفت شیل و کاهش تولید ونزوئلا مانع از افت قیمت نفت شده و قیمت ها اگرچه با شیب کمتر اما همچنان صعودی خواهد بود. در روز جمعه با اعلام آمار جدید از میزان تولید نفت آمریکا فشار بر قیمت ها افزایش یافت. آمارهای جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که میزان تولید نفت خام این کشور در ماه مارس با ۲۱۵ هزار بشکه افزایش به رکورد ۱۰.۴۷ میلیون بشکه رسیده است.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

بازارهای جهانی متاثر از  شروع جنگ تجاری

سرانجام تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا آتش جنگ تجاری را آن هم با اصلی‌ترین شرکای بازرگانی این کشور روشن کرد. از نخستین دقایق روز جمعه صادرکنندگان فولاد و آلومینیوم از کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک باید به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعرفه جدید به دولت آمریکا پرداخت کنند. این در حالی است که ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که این کشورها را از افزایش تعرفه ها معاف خواهد کرد. این تصمیم با خشم فراوان نزدیک ترین متحدان تجاری امریکا مواجه شده است و آنان نیز واشنگتن را به طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی و اتخاذ اقدامات تلافی جویانه تجاری تهدید کردند.

بازارهای سهام در دنیا و به تبع آن قیمت کامودیتی ها تحت تاثیر این مسئله تحت فشار قرار گرفته و نزولی شدند. از طرف دیگر انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا در روزهای پایانی هفته مجددا روند ارزش شاخص دلار را صعودی کرده و فشارها بر قیمت کامودیتی ها را افزایش داد. سقوط نرخ بیکاری به ۳.۸ درصد( که کمترین میزان در ۱۸ سال گذشته است)، رشد شاخص PMI به ۵۸.۷ واحد( پیش بینی ها میزان ۵۸.۲ واحد بوده است) و افزایش متوسط حقوق ماهیانه موجب افزایش قابل توجه نرخ اوراق ده ساله آمریکا شده و انتظارها برای افزایش ۳ یا ۴ دفعه ای نرخ بهره در سال جاری را افزایش داد.

 در هفته گذشته موجودی انبارهای مس و روی در بورس فلزات لندن به ترتیب ۸.۳ و ۷.۲ درصد افزایش یافتند اما روی برخلاف سایر فلزات تحت تاثیر افزایش تقاضا در چین و روند نزولی موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات شانگهای هفته ای افزایشی را پشت سر گذاشت. افزایش سه درصدی تقاضا در ماه های ابتدایی سال جاری و چشم انداز کاهشی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن موجب شده است که بسیاری از تحلیلگران چشم انداز روشنی را برای روی متصور باشند. در مورد مس نیز هفته گذشته متال بولتن طی گزارشی اعلام کرد متوسط قیمت مس در سه‌ماهه دوم سال جاری، ۷,۰۵۸ دلار در هر تن، در سه‌ماهه سوم ۷,۰۹۰ دلار و در سه‌ماهه پایانی سال جاری، ۷,۰۶۰ دلار خواهد بود.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.


**فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها