یاسر فلاح

بورس به عنوان یک بازار متشکل و رسمی، مهمترین نهاد جذب و هدایت منابع مالی خرد و کلان به بخش مولد اقتصاد است و منافع اقتصادی چشمگیری به ارمغان ‌می‌آورد. اما به رغم این ظرفیت گسترده، تنها حدود ۱۵ درصد جمعیت ایران با بازار سرمایه آشنا هستند و از سوی دیگر آمار سهامداران واقعی را می توان رقمی به مراتب پایین تر دانست. این موضوع حاکی از ضرورت فرهنگ سازی برای توسعه مهمترین بخش اقتصاد کشور است که در این راه استفاده از آموزش مداوم با استفاده از ابزار های گوناگون ضرورت دارد.

به گزارش«کالاخبر» به نقل از سنا، در این خصوص مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به ضرورت بهره برداری از ابزارهای نوین فرهنگ سازی و گفت: سال ها است که گسترش بازارهای مالی به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر دغدغه مسئولان و اقتصاددانان است.

یاسر فلاح با اشاره به اینکه در آیسکو موضوع افزایش سواد مالی financial literacyیکی از شاخص های بسیار مهم برای سنجش عملکرد بازارهای سرمایه است، عنوان کرد: سازمان ملل نیز از افزایش سواد و دانش مالی جوامع به عنوان یکی از مهمترین شاخص های مهم توسعه یافتگی یاد می کند.

وب با بیان اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار نیز موضوع افزایش سواد مالی جامعه و همگانی شدن ادبیات آن جزو نکاتی است که به آن توجه ویژه شده، گفت: این موضوع که چطور بتوانیم بازار سرمایه را همگانی و عمومی کنیم همواره از دغدغه های اصلی سازمان بورس است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: در مسیر فرهنگ سازی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار طی ۲ سال گذشته اقداماتی همچون برگزاری لیگ ستارگان بورس ایران، طراحی رسانه اختصاصی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تحت عنوان فاینکس تی وی، پاس داشت پنجاه سالگی بازار سرمایه، توسعه پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، انتشار کتاب ارزشمند تاریخ بازار سرمایه کشور، تولید محصولات فرهنگی برای گروه سنی کودک و نوجوان، تعامل با رسانه ها و استفاده از فن آوری های نوین را در دستور کار خود قرار داد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اکنون یکی از روش های فرهنگ سازی که در دنیا نیز آغاز شده، بسط مفاهیم در جامعه با استفاده از ظرفیت های «گیمیفیکیشن» است و بازار سرمایه ایران نیز از دروازه این ابزار نوین عبور کرده و به سوی آینده پیش می رود.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه در حال حاضر استفاده از تبلت و تلفن همراه عمومی شده و از طرفی سرگرمی های مبتنی بر ابزارهای هوشمند مورد توجه نسل جوان است، گفت: «گیمیفیکیشن» به معنای استفاده از بازی های منطقی، آموزشی و فکری برای پیشبرد اهداف متعالی است، به گونه ای که در این بازی ها ماهیت سرگرمی کمتر از مفاهیم استراتژیک است و برای ایجاد تعامل و انگیزه در افراد طراحی می شود.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: در این مسیر با سازندگان و تولیدکنندگان بازی Quiz of Kings تعامل ویژه ای انجام  و در اولین مرحله ۱۵۰ سوال بورسی و مالی به قسمت اطلاعات عمومی این بازی افزوده شد.

وی با بیان اینکه  اکنون بازیQuiz of Kings  بیش از ۱۱ میلیون نفر کاربر دارد و ۲ میلیون بار به سوالات بورسی آن پاسخ داده شده، گفت: در گام بعدی بخشی با عنوان دانش مالی یا سواد مالی به این بازی اضافه می شود و در حال طراحی حداقل هزار عنوان سوال بازار سرمایه و دانش مالی برای این بازی هستیم.

فلاح با بیان اینکه طراحی بازی و سرگرمی های هوشمند در حوزه بازار سرمایه به یک ضرورت تبدیل شده، عنوان کرد: در صدد ارایه یک بازی مستقل با محور بازار سرمایه در فروشگاه های اپلیکیشن هستیم و با چند شرکت نیز گفتگو کردیم و باید ببینیم این شرکت ها چه سناریوهایی را برای این بازی در نظر گرفته اند.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس مسیر آینده فرهنگ سازی با استفاده از «گیمیفیکیشن» در بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: یکی از سوالات همیشگی و شخصی من این بود که چرا در میان افزونک ها هیچ اثری از بازار سرمایه نیست؟! و این ایده مطرح شد که در این مسیر گام برداریم و در خلال یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اپلیکیشن "فی" شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس معرفی شد.

فلاح با اشاره به نسل اول بازی های بازار سرمایه (بورس کاپ و Irvex ) گفت: بنابر ماموریتی که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس محول شده، تارنمای دائمی بورس کاپ و لیگ معامله گری بورس به زودی در فضای مجازی راه اندازی می شود.

در پایان، مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ضمن بیان اینکه هر ماه یک رقابت در تارنمای بورس کاپ و لیگ معامله گری بورس برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد در نمایشگاه سال آینده بورس، بانک، بیمه شاهد برگزاری فینال برندگان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها